Overlast achterbuur

degma
Topic Starter
Berichten: 4

Overlast achterbuur

#1 , 19 jul 2016 16:18

Beste forumleden,



Sinds 3 jaar zijn we eigenaar van een bel-étage woning, gelegen in een gesloten bebouwing. Aan de achterzijde grenst onze tuin aan die van onze achterbuur, zeg maar een 'domein', dat zowel in breedte en in lengte veel groter is dan ons lapje grond. Vanop ons terrasje op het 1ste verdiep, hebben we normaal gesproken een mooi uitzicht op het domein van onze achterbuur met prachtige oude bomen, een vijver etc... Geen vuiltje aan de lucht, integendeel.

Zowat anderhalf jaar geleden is onze achterbuur gestart met zijn eigen bedrijf, genre 'aanleg en onderhoud van tuinen'. Op zich ook geen probleem, ware het niet dat het rustige domein waarop we uitzien stilaan het karakter krijgt van een bedrijfsterrein: er worden materialen gestapeld (omheiningen, draineerbuizen ...), er worden materialen gestort met een vrachtwagen (paletten, steenpuin ...). Er worden tientallen kubieke meters grond bewaard, op grote hopen geschept en gemengd met een kraan en bulldozer. Vervolgens wordt het mengsel op een container geladen en afgevoerd (ik vermoed naar klanten van het bedrijf).

Visueel is dit alles geen aantrekkelijk plaatje meer. Maar het meeste last hebben we van geluid: een vrachtwagen die men achterlaat met draaiende motor; kraan en bulldozer die soms enkele uren actief zijn.

Denken jullie dat daar iets aan te doen valt? En op welke manier pakken we dit best aan?

Ik heb zelf reeds één en ander opgezocht:
Op het gewestplan is de gehele huizenrij waarin wij wonen rood ingekleurd: woonzone. Het domein van onze achterbuur is groen ingekleurd
en aangeduid met letter 'P': parkzone.
De maatschappelijke zetel van het bedrijf van onze buur is in een andere, naburige gemeente.

Alvast dank voor de moeite die jullie nemen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 19 jul 2016 16:38

Contact nemen met milieudienst gemeente of milieupolitie van uw lokale politiezone.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 jul 2016 16:47

Ik denk niet dat in een parkzone dergelijke activiteiten mogelijk zijn.
In mijn onmiddellijke buurt is een carrosseriebedrijf juist om die reden moeten verhuizen. Ze waren er al bijna 10 jaar gevestigd, maar ondertussen werd het gebied parkgebied benoemd. Na jaren van procederen, tot bij de RvSt, is het op niets uitgedraaid en zijn ze naar een industriepark moeten verhuizen. Nu staat het gebouw al bijna 15 jaar leeg en is ondertussen totaal verkommerd. Het kan ook voor niets anders (toch niet iets dat gedoogd wordt in een parkzone) gebruikt worden (is een klassieke industriële loods in metalen platen) Een restaurant uit de onmiddellijke buurt had een deel gehuurd als parking voor zijn cliënteel, maar heeft die parking moeten sluiten.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”