kostenverdeling appartement

lekman
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

kostenverdeling appartement

#1 , 18 jul 2016 20:53

Ik verhuur een appartement. Dat heb ik vorig jaar geërfd.
Daarvoor was het al vijf jaar eigendom van mijn tante.
Ik ben nu voor het eerst naar de algemene vergadering geweest.
Vorig jaar werd er naar het schijnt een nieuwe syndicus benoemd.
Die syndicus zegt dat in het verleden de kosten verkeerd werden verdeeld.
Waarom dat verkeerd gebeurd is weet ik niet. Maar huidige verwijst naar de basisakte en heeft de kosten
volgens de sleutels die daarin staan verdeeld. Dat lijkt te kloppen en daar
heb ik geen probleem mee.
Maar het grote probleem is dat een aantal eigenaars eist dat met een terugwerkende kracht van meer dan
20 jaren alles wordt gecorrigeerd. Voor mijn appartement is dat per jaar een grotere meerbijdrage.
Over de hele periode een klein kapitaal dat ik zou moeten bijbetalen.
Mijn vraag luidt nu of men voor al die jaren nu nog een bijbetaling kan eisen?
Een aantal eigenaars (die dan geld tegoed zouden hebben) dreigt met een proces tegen de vereniging van eigenaars indien
niet iedereen daarmee akkoord gaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill
Berichten: 715

#2 , 18 jul 2016 21:42

Neen dat kan niet.,indien men elk jaar akkoord isgegaan en niet binnen de 4 maand niet naar de rechter is gegaan krijgt deze kostenverdeling kracht van gewijsde

Deskundige Pete leyseele
Wanneer zulke beslissing, ook al zou deze indruisen tegen de wet, het gaat m.a.w. om een onrechtmatige, onregelmatige of bedrieglijke beslissing, niet (met succes) in rechte wordt aangevochten, dan verkreeg deze beslissing na 3 maanden (beslissingen onder de wet van 1994) of verkrijgt deze beslissing na 4 maanden (beslissingen onder de wet van 2 juni 2010) kracht van gewijsde. Zij wordt alsdan tegenover alle mede-eigenaars definitief en onaantastbaar.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 18 jul 2016 23:14

Lekman ik kan u verzekeren dat die dagvaardende eigenaars door de vrederechter teruggefloten zullen worden.
Het zou nogal wat worden indien eigenaars die decennia geleden hun appartement verkocht hebben nu nog zouden
moeten bijbetalen (gesteld dat ze nog in leven zijn), of omgekeerd, dat huidige eigenaars kosten van een decennium of meer tijdens hetwelk ze geen eigenaar waren zouden voorgeschoteld krijgen.
Om het eenvoudig uit te drukken: dat is allemaal verjaard.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 19 jul 2016 17:01

Je kan zelfs voor de jaren die wel teruggerekend werden naar de vrederechter stappen voor schrapping. Wel doen binnen de 4 maand na de VME.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”