last van boom

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

last van boom

#1 , 10 jul 2016 18:13

Bij onze naburen staat er een hoge berk waarvan wij veel last hebben. Bladeren in de herfst en katjes in de zomer: alles valt o.a. in onze tuin en op onze oprit omdat de wind regelmatig uit die richting waait. We moeten als gevolg continu de oprit gaan vegen en katjes oprapen, die anderes aan de schoenen plakken en in de woning terechtkomen.

De boom staat wel zo'n 10 meter ver van ons eigendom, daarom weet ik niet goed met welke juridische argumenten ik de buren zou kunnen vragen om hem te vellen. Volstaat bladval als reden om eventueel naar de vrederechter te stappen? Ik weet namelijk zeker dat die mensen nooit zouden ingaan op mijn verzoek om de boom weg te halen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 10 jul 2016 19:21

Volstaat bladval als reden om eventueel naar de vrederechter te stappen?

Dan kan je even goed voor kaalhoofdigheid (haaruitval) naar de vrederechter stappen. De boom staat overduidelijk reglementair en het vallen van bladeren vormt geen inbreuk op enige wet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 10 jul 2016 20:00

Bij onze naburen staat er een hoge berk waarvan wij veel last hebben. Bladeren in de herfst en katjes in de zomer: alles valt o.a. in onze tuin en op onze oprit omdat de wind regelmatig uit die richting waait. We moeten als gevolg continu de oprit gaan vegen en katjes oprapen, die anderes aan de schoenen plakken en in de woning terechtkomen.

De boom staat wel zo'n 10 meter ver van ons eigendom, daarom weet ik niet goed met welke juridische argumenten ik de buren zou kunnen vragen om hem te vellen. Volstaat bladval als reden om eventueel naar de vrederechter te stappen? Ik weet namelijk zeker dat die mensen nooit zouden ingaan op mijn verzoek om de boom weg te halen.
Geen, hou van de natuur en de goede kant van bomen en planten. Ben indertijd speciaal naar begin van de Vlaamse ardennen gaan wonen, daar staan honderden bomen, dat is pas genieten, ben alle dagen op vakantie. Al het groen om mij heen, in plaats van het grijs van beton.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#4 , 10 jul 2016 20:24


Geen, hou van de natuur en de goede kant van bomen en planten. Ben indertijd speciaal naar begin van de Vlaamse ardennen gaan wonen, daar staan honderden bomen, dat is pas genieten, ben alle dagen op vakantie. Al het groen om mij heen, in plaats van het grijs van beton.
Helaas kan ik jouw voorbeeld niet volgen. Ik zal blijven wonen in een woonwijk, en dus niet in een bos. Ik hou zelf wel van natuur, tuinier graag, verzorg mijn tuin veel meer en beter dan die buurman. Desondanks ben ik de zaad en de bladeren van zijn berk echt zat.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 jul 2016 21:45

Hou groot is jouw tuin en zijn tuin ongeveer?

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#6 , 10 jul 2016 22:13

Hou groot is jouw tuin en zijn tuin ongeveer?
Mijn tuin: 3 ha, de tuin van de buren: 5 ha.

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 10 jul 2016 22:39

Hou groot is jouw tuin en zijn tuin ongeveer?
Mijn tuin: 3 ha, de tuin van de buren: 5 ha.
waarbij een ha gelijk is aan 10.000 m², dus 30.000 m² van TS, en 50.000 van de buur.

Daar moet m.i. toch plaats zijn voor ocharme één berkske?

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#8 , 10 jul 2016 22:42

Hou groot is jouw tuin en zijn tuin ongeveer?
Mijn tuin: 3 ha, de tuin van de buren: 5 ha.
waarbij een ha gelijk is aan 10.000 m², dus 30.000 m² van TS, en 50.000 van de buur.

Daar moet m.i. toch plaats zijn voor ocharme één berkske?
nee, sorry, ik bedoelde are. Dus: 3 a / 5 a

eylis
Berichten: 8840

#9 , 10 jul 2016 22:57

500 vierkante meter is een grote tuin.... daar mag al eens een berk in staan op 10 meter afstand van uw tuin van 300 vierkante meter. Nee, de vrederechter kan debuur niet verplichten zijn boom om te hakken.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 10 jul 2016 23:01

Maakt geen enkele kans bij de vrederechter.
Wat ik al schreef.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 11 jul 2016 06:51

Hou groot is jouw tuin en zijn tuin ongeveer?
Mijn tuin: 3 a, de tuin van de buren: 5 a.
Als je in een groene omgeving wil wonen, moet je ook de groene last kunnen dragen. Je buur heeft zijn boom op een méér dan respectabele afstand van jouw geplaatst en zal zonder twijfel de grootste lasten van zijn boom dragen. De last die jij ervan zal hebben is mss voor jou groot, maar zeker niet groot genoeg om anderen bepaalde zaken op te kunnen leggen.

Wil je geen last hebben van bomen, zal je best naar stad verhuizen of wonen in wijken met véél kleinere tuinen.

Karanog
Berichten: 141

#12 , 11 jul 2016 09:20

en zal zonder twijfel de grootste lasten van zijn boom dragen.
Dat is niet altijd het geval.
Als je huis ten (zuid)westen van die berkebo(o)m(en) staat, ga je veel minder last hebben van berkenzaad in en rondom het huis.

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 17 jul 2016 22:19

t Enige juridische argument dat je hebt is "overmatige hinder" maar met die boom op 10m in een groene omgeving geef ik je 0% kans dat je gelijk haalt.

PS. Met een goede electrische bladblazer bij droog weer is de kuisklus in bijna geen tijd geklaard. Zelf ga k berken- en ander gespuis van mij en van de buren met een serieuze benzinebladblazer te lijf. Duurt geen 10 minuten voor meer dan 100m2 opritten en terrassen en 80 lopende meter straat (woon op een hoek)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”