sloop huis + optrekken nieuwbouw

tinedello
Topic Starter
Berichten: 3

sloop huis + optrekken nieuwbouw

#1 , 07 jul 2016 10:15

Kan iemand mij eventjes info verlenen over volgend probleem.

Ik heb een huis gekocht 10 jaar geleden in een buurt met voornamelijk sociale huurwoningen van een sociale woonmaatschappij. De NV is van plan om een grondige renovatie te doen van vele huizen wat ik natuurlijk begrijp..

Nu gaan ze mijn volledige straat aan de overkant slopen en terug opbouwen, het huis van mijn buurvrouw gaan ze eveneens slopen. Dit zijn huizen die met dak en gewelf, shoorsteen verbonden zijn, de scheidingsmuur van de huizen is een enkele muur (18 cm).

Ik heb de NV meermaals een bericht gestuurd via hun website om met mij contact op te nemen om de impact van dit toch grootschalige project te verduidelijken. Dit was voor de vergunning uitgereikt werd. Hier werd niet geantwoord.

Ik heb vervolgens een bezwaarschrift ingediend omwille van bezorgdheid omtrend de stabiliteit, het dak de gemeenschappelijke schoorsteen, geen communicatie naar de mede eigenaars en omdat ze een tuinmuur van 2 meter lang en 1.60 meter hoog gaan omslagen voor een aanbouw van 3 meter in de diepte , ten koste van de lichtinval in de leefruimte. Daar komt bij dat ze een deel van de tuinschutting (betonnen platen) moeten afbreken om de nieuwe muur van de aanbouw te plaatsen.

Het bezwaarschrift werd in een gesloten commissie van de tafel geveegd zonder dat ik mijn bezwaren kon toelichten.
De vergunning stond opeens in de voortuin van mijn buurvrouw.
Ook hier werd ik niet gehoord! Ik heb zelf achter het verslag van deze commissie moeten vragen omdat deze niet tussen de andere verslagen op de website van de stad te vinden was.

Volgens de architect en de project leider die dan uiteindelijk toch langsgekomen zijn hebben zij hier geen toestemming voor nodig van de mede-eigenaar van de tuinmuur omdat de vergunning uitgereikt is. Dus zij kunnen zonder mijn toestemming een deel van de gemeenschappelijke tuinmuur + schutting afbreken.

Moet ik normaal gezien niet toestemming geven alvorens zij deze afbraak willen uitvoeren? En wat met de nieuwe muur van 3 meter lang en de hoogte van een eerste verdieping? Deze wordt op de scheiding gebouwd.


Tine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 jul 2016 11:32

De nieuwe muren worden automatisch gemeenschappelijk gezien ze een dergelijke muur gewoon vervangen.
Eis wel dat ze een omstandige plaatsbeschrijving maken voor aanvang van de werken (dus van alle gemeenschappelijke muren, dak, schouw en tuinmuur) Die kosten zijn voor hen of de aannemer.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”