Prijs 30% hoger in minder dan 24 na AV

Casis
Topic Starter
Berichten: 56

Prijs 30% hoger in minder dan 24 na AV

#1 , 04 jul 2016 20:06

Beste,

Volgende zaak doet zich voor. Op dinsdag is er een AV waar de syndicus een offerte voorlegt van een aannemer. Afgesproken prijs vermeld duidelijk "plaatsing inclusief". Deze werken worden bij gewone meerderheid goedgekeurd.

Een goede 12 uur later een mail van de syndicus in de bus. De werken zijn met 30% gestegen met reden dat er een 2e man voorzien moet worden volgens de aannemer. Vervolgens geeft de syndicus aan dat hij zonder tegenbericht de bestelling zal plaatsen tegen de nieuwe voorwaarden.

Uiteraard ben ik het niet eens, en heb hem dit ook laten weten. Maar kan de syndicus zomaar stellen dat hij zonder tegenbericht de bestelling laat doorgaan? Voor mij zijn we voorgelogen kwa prijs (+30%) en voorwaarden (werken in regie en niet inbegrepen).


Hoe reageer ik best verder op?

Alvast bedankt!

Cas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 jul 2016 20:31

Hoe oud was de offerte? (van welke datum) was ze bindend en ondertekend door de aannemer? Stond erin hoelang ze geldig was?

Casis
Topic Starter
Berichten: 56

#3 , 04 jul 2016 21:34

Volgens de syndicus was de offerte reeds 'vervallen' toen het per stemming op de AV is verschenen. Let op dit heeft hij ook maar achteraf telefonisch aan mij verteld.

De aannemer kunnen we dus in principe niet meer dwingen om de werken uit te voeren.

De prijzen van de andere waren gelijkaardig dan de goedgekeurde prijs. Ik neem vooral aanstoot aan het feit dat hij droogjes zegt dat bij stilzwijgen iedereen akkoord is... Waarom zouden we dan nog moeite doen om samen te komen. Het gaat ook niet om dringende zaken maar eerder cosmetische verbeteringen.

Cas

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 04 jul 2016 21:57

Bij mijn weten zal daar terug over gestemd moeten worden zeker als de offertes al vervallen zijn.
Dat soort beslissingen moeten door een AV genomen worden en niet door de syndicus.
Enigste uitzondering ...over welk bedrag gaat het enkele honderden € of enkele tienduizenden?

Bij een VME die ik volg is er een beslissing genomen over grote werken waterdicht maken van de achtergevel en isolatie dak - edoch iedereen dacht dat het achtergevel en zijgevel was bleek later een misverstand tussen aannemers en syndicus en RvME ... alle partijen gaven toe elkaar misverstaan te hebben dus is er een nieuwe AV gekomen waarin de nieuwe prijs terug werd besproken en goedgekeurd.

Casis
Topic Starter
Berichten: 56

#5 , 05 jul 2016 08:57

Het gaat over een extra +/- 2000. wat neer komt op een meerprijs per kavel tusse 300 a 400 euro. Voor mij toch belangrijk genoeg zou ik denken..

rgds,


Cas

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”