waarborgfonds

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

waarborgfonds

#1 , 04 jul 2016 13:41

Beste

op 22/6 ll was er de AV van onze appartementsblok, ik was niet aanwezig wegens verlof in het buitenland.
Hier werd beslist nav voorschotten om een waarborgfonds op te richten ten bedrage van 2500 euro en opvraagbaar op 23/6/2016. Voor mij persoonlijk komt dit op 135 euro (te betalen binnen de 14 dagen
In het verslag zelf was er geen enkel woordje uitleg hierover, dus heb de syndicus gecontacteerd.
Zijn antwoord op mijn waarom-vraag:

Dat kleinere gebouwen hier meer nood aan hebben dan grotere gebouwen

Probleem is dat na de afrekening normaal 0 euro op zichtrekening moet staan en er nadien maandelijks een 1120 euro binnenkomt indien iedereen tijdig betaalt. Wanneer we onmiddellijk een factuur voor de lift klrijgen van 1700 en iets erna 1500 voor de blikplois wil dit zeggen dat we 3 maand moeten wachten voor we deze kunnen betalen en dan hebben we ook de elektriciteit nog niet betaald. dis is zonder waarborgfonds niet werkbaar.
De andere eigenaars hebben dit op de AV ook ingezien en waren akkoord om dit fonds op te richten.

Nu heb ik eens nagekeken, de facturen komen als volgt binnen :
Brandverzekering: factuurdatum: 15/12/2015
Afrekening electriciteit (gemeen. delen): factuurdatum 07/04/2016
Keuring lift: factuurdatum: 01/06/2015

Ik vraag me dan af hoe het komt dat er maanden kunnen zijn waar ze een grote factuur niet betaalt kunnen krijgen?

Ik wil ook nog melden dat de appartementsblok in gebruik genomen is rond 2009-2010 (dus andere grote kosten kunnen er nog niet zijn).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 jul 2016 14:43

Wettelijk bestaat er geen "waarborgfonds".
Enkel werkkapitaal en reservekapitaal.
Blijkbaar heeft syndicus (soms) liquiditeitsproblemen om rekeningen van de VME te betalen.
De reden daarvan is simpelweg dat de opgevraagde provisies te laag zijn.
Een hogere provisie lost de noodzaak van de fantasiefondsen op.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#3 , 04 jul 2016 14:50

Bedankt asperger voor jouw antwoord.
Nu betalen we 80 euro/maand, wat ik eigenlijk ook al veel vind voor een nieuwbouwappartement.
Probleem is wel geweest dat we indertijd een advocaat diende aan te stellen voor een bewoner die zich niet aan de regels hield. Snap ook wel niet dat de vorige syndicus hier nooit iets van zei.
Plus de nieuwe syndicus die met dat waarborgfonds op de proppen kwam heeft ook het appartementsgebouw waar mijn ouders in wonen onder zijn hoede (deze telt een 26-tal appartementen) en zij betalen per drie maanden 300 euro. Vind een dom antwoord om te zeggen dat kleinere gebouwen daar meer nood aan hebben dan grotere.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 jul 2016 15:37

Als er meeruitgaven zijn zoals voor bvb een advocaat, kan de syndicus toch gewoon een extra voorschot opvragen aan de mede-eigenaars. Er moet daarvoor geen "waarborgfonds" zijn.

naicwill
Berichten: 715

#5 , 04 jul 2016 16:55

Deskundige Peter Leyseele

"Beste,

Ik vermoed dat hetgeen men hier als waarborgfonds omschrijft, in werkelijkheid het werkingskapitaal betreft hetwelk waarschijnlijk wordt samengesteld uit een vast provisiegedeelte (door elke eigenaar pro rata zijn aandelen eenmalig te storten) en een gedeelte provisie via voorschotten. De periodieke voorschotten en het vast gedeelte vormt dan samen het totale werkingskapitaal.

Dit vast gedeelte wordt eigenlijk als een soort waarborg gebruikt.
Vooreerst in die zin dat de VME i.p. steeds een vast bedrag op de rekening heeft staan waarmee kan worden gewerkt. Tevens biedt het een bepaalde zekerheid wanneer een eigenaar die zijn pand wil verkopen, tegenover de VME nog schulden heeft.

Bij verkoop en wanneer de overdrager t.o.v. de VME geen schulden meer heeft, wordt dit bedrag aan de verkoper teruggestort. In het ander geval kan het worden aangewend om het in mindering te brengen op de nog openstaande schuld waardoor deze wordt verminderd.

Een nieuwe eigenaar dient op zijn beurt dit bedrag te volstorten.
http://quimmo.be/nl/forum/syndicus-alge ... rborgfonds
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 04 jul 2016 18:11

Voilà zoals ik al schreef.
Gewoon gevolg van te lage provisies werkkapitaal.
Onder een andere naam wordt een extraatje opgevraagd dat vervolgens bij het werkkapitaal wordt gevoegd.
Of: what is in a word!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”