afscheidings perceel

musicti
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

afscheidings perceel

#1 , 03 jul 2016 10:10

Beste,

3jaar geleden hebben mijn man en ik een woning gekocht.
Onze buren hadden een afspraak met de vorige eigeaares dat zij mee de afscheidig (betonen platen en palen) zou betalen.
Dit heeft ze volgens hen nooit gedaan.
Nu had mijn man vorig jaar een klein gaatje geboord in 1 van deze palen om een klein vogelhuisje aan vast te maken.
De buren waren boos en zeiden dat we dit hadden moeten vragen (terecht oke) maar als we de helft van deze afsluiten zouden betalen , dat het mocht blijven hangen.
Mijn man heeft dit toen weggedaan.(waarna ze dan zeiden " alléé je had dat nu niet moeten weghalen" )
Nu hebben wij zonnebloemen gezaait en opdat deze niet zouden doorhangen, heeft mijn man halve houten palen gekocht (ong 5 cm breed , dikte 2 cm en hoogte 2meter)
Deze heeft hij in de grond geklopt tot op de hoogte van de afscheiding.
zodat hij daarin een gaatje kan boren om een draad te spannen dat de zonnebloemen niet door hangen.
Nu doen de buren hier moeilijk over omdat we de palen geen 50 cm van de omeining hebben geplaatst.
Moet dit dan echt op die afstand zijn?
Zij hebben zelf verschillende hagen die pal tegen de omheining zitten (welsiwaar er niet boven uitkomen) , maar dat doen onze palen ook niet.
Kan iemand mij hier advies over geven?
Als ik de zaken probeer op te zoeken, spreken ze inderdaad over een afstand van 50 cm, maar dan gaat het over een haag, boom etc.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jul 2016 10:17

Informeer eens bij de vorige eigenaar of ze inderdaad niet zijn tussengekomen in die afsluiting.
Je mag uw palen tot pal tegen de afsluiting zetten. Je mag er alleen niets in die afsluiting vastmaken.
Die 50 cm is enkel geldig bij levende planten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 03 jul 2016 11:29

Zonnebloemen zijn levende planten, ook mijn bloemkolen en mijn gras.
Een levende afsluiting moet op 50cm, als buur dit eist.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 jul 2016 11:43

Zonnebloemen zijn bij mijn weten nog geen afsluiting. Door die palen met de draden pal tegen de afsluiting te zetten, zullen die bladeren van de zonnebloemen weliswaar de afsluiting raken, maar ze zullen er geen steun vinden.
Bij mijn weten is raken van een afsluiting nog steeds niet wettelijk verboden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”