vergoeding commissaris

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

vergoeding commissaris

#1 , 02 jul 2016 16:27

Ik ben commissaris der rekeningen en tevens lid van de raad van mede-eigendom.
Daarvoor ontvang ik een vergoeding van 100 euro.
Moet ik deze vergoeding vermelden in mijn belastingaangifte en zo ja onder welke rubriek?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 jul 2016 17:39

Tenzij de VME hiervoor een fiscale fiche heeft opgesteld (het zou me ten zeerste verbazen) zou ik dat beschouwen als een onkostenvergoeding -dus niet als een ereloon- en moet je niets aangeven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill
Berichten: 715

#3 , 03 jul 2016 09:31

Vroegere post over (on)kostenvergoeding mede eigenaar als syndicus, geldt ook voor commissaris.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=33308
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jul 2016 12:22

Ik volg in het geheel het standpunt van asperger in dezer niet.
Volgens de fiscale wetgeving dient vanaf 125 euro op jaarbasis een fiche 281.50 opgemaakt.
Deze fiche's dienen uiterlijk tegen 30 juni ingediend.
Het is de taak van de syndicus deze fiche op te maken.
Het is zowel voor de raad van mede-eigendom als de commissaris hun enige taak erop toe te zien dat de syndicus de toepasselijke wetgeving respecteert.
Voor zover deze fiche's voor AJ 2016 - Inkomsten 2015 niet opgemaakt zijn dient TS dit in zijn halfjaarlijks verslag en het commissarisverslag op te nemen.
De fiscale behandeling van dit inkomen hoort in de rubriek belastingen thuis.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 03 jul 2016 12:30

Wat is er mis met mijn standpunt?
Er is geen fiche (terecht) en slechts vergoeding, vermoedelijk een forfait voor gemaakte kosten,
van 100 EUR.
Et alors?

ps: tenzij de vergoeding 100 EUR per maand zou bedragen en niet per jaar waar ik vanuit ging
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 03 jul 2016 14:06

Ik volg in het geheel het standpunt van asperger in dezer niet.
Volgens de fiscale wetgeving dient vanaf 125 euro op jaarbasis een fiche 281.50 opgemaakt.
Deze fiche's dienen uiterlijk tegen 30 juni ingediend.
Het is de taak van de syndicus deze fiche op te maken.
Het is zowel voor de raad van mede-eigendom als de commissaris hun enige taak erop toe te zien dat de syndicus de toepasselijke wetgeving respecteert.
Voor zover deze fiche's voor AJ 2016 - Inkomsten 2015 niet opgemaakt zijn dient TS dit in zijn halfjaarlijks verslag en het commissarisverslag op te nemen.
De fiscale behandeling van dit inkomen hoort in de rubriek belastingen thuis.
Volledig mee eens, als het €125 en meer per jaar is.

Ten laste genomen of betaalde bedragen of verleende voordelen waarvan het totale bedrag of de totale waarde per verkrijger en per jaar 125,00 euro niet overschrijdt
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

naicwill
Berichten: 715

#7 , 03 jul 2016 14:20

De fiches 281.50 praktisch bekeken
http://www.bibf.be/Uploads/Documents/doc_3374.pdf
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 03 jul 2016 14:53

De fiches 281.50 praktisch bekeken
http://www.bibf.be/Uploads/Documents/doc_3374.pdf
Ik ga die info naar mijn syndicus sturen want die weigert elk jaar opnieuw een fiche op te stellen voor de vergoeding van meer dan duizend Eur die een bewoner krijgt voor allerhande klusjeswerk (ruimen van bladeren, vuilnis buitenzetten, enz). Dit niettegenstaande mijn jaarlijkse opmerking daarover en het risico ivm zwartwerk dat de VME loopt.

Het document dat je citeert vermeldt enkel "Zelfstandigen en vennootschappen", een VME is wel een rechtspersoon maar is geen vennootschap.
Ik ga ervan uit dat de verplichting toch ook wel geldt voor VME's.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jul 2016 14:50

Mijn jaarlijkse vergoeding bedraagt slechts 100 €.
Bijgevolg moet de syndicus geen fiche opmaken en dien ik niets aan te geven.
Correct?

naicwill
Berichten: 715

#10 , 04 jul 2016 17:05

De administratie aanvaardt dat er geen fiches moe- ten worden opgesteld voor de volgende vergoedin- gen, voordelen of ten laste genomen kosten, ook al is de verkrijger niet aan de boekhoudwet onder- worpen en/of heeft hij geen factuur opgesteld voor de vergoedingen:
– ten laste genomen of betaalde bedragen of ver- leende voordelen waarvan het totale bedrag of de totale waarde per verkrijger en per jaar 125,00 euro niet overschrijdt;
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 04 jul 2016 18:06

U moet inderdaad geen fiche laten opstellen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 jul 2016 19:16

En ook niet aangeven?

naicwill
Berichten: 715

#13 , 04 jul 2016 20:22

Neen
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 jul 2016 00:29

Bedankt voor alle info!

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#15 , 13 apr 2018 14:12

Ik kom hier nog eens op terug omdat ik nu voor een andere vme ook aangesteld werd als rekeningencommissaris, eveneens met een vergoeding van 100 Euro/jaar. Zoals ik uit vorige reacties onthouden heb, wordt in beide gevallen geen fiche (281.50) gemaakt.
De vraag is nu of ik uit eigen beweging die 2 vergoedingen (200 € samen) moet aangeven.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”