Regenschade?

Deno
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Regenschade?

#1 , 02 jul 2016 13:11

Dag allemaal, ik weet niet of ik mijn bericht 100% in de juiste categorie post maar....


Deze ochtend stond de buurvrouw aan ons deur (huis wat tegen ons ligt gebouwd), ze kwamen namelijk vragen achter de gegevens van onze verzekering vermits zij schade heeft aan haar binnenmuren door regenwater wat uit onze regenpijp tegen haar muur loopt.

Ik zal even verduidelijken;

Wij hebben buiten een overdekt terras (huis zo gekocht vorige zomer). Dit afdak heeft uiteraard een afvoer die uitkomt onderaan de voet. Deze afvoerbuis staat vlak boven een waterputje waar het water dus verder in weg loopt. Echter staat deze afvoerbuis ook dicht bij de gemene muur met de buren (enkele cm's). Hierdoor raakt het regenwater uiteraard dus ook de muur.

Nu vragen wij ons af; waarom heeft ze onze gegevens nodig? (heb nog niets gegeven). Het is toch niet onze brandverzekering die moet worden aangesproken als haar muren niet bestand zijn tegen regenwater, al dan niet afkomstig uit een afvoerbuis? Of zie ik dit verkeerd? Of doelde ze op gegevens van de familiale verzekering? Heb deze bewust niet afgesloten vermits wij geen kinderen,... hebben.

Kan iemand mij meer raad geven over onze betrokkenheid? Alvast hartelijk dank!

Ik probeer ook een foto bij te voegen van de situatie:

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 jul 2016 13:22

U bent ontegensprekelijk verantwoordelijk hiervoor.
Je mag geen afvoerwater lozen tegen de gevel van een buur.

Ik zou de buurvrouw behulpzaam zijn door haar uw verzekeringgegevens
mee te delen en zelf aangifte te doen bij uw eigen verzekering (brandverzekering- indien die ook burgerlijke
aansprakelijkheid omvat).

U zal het waterafvoersysteem ook moeten wijzigen, zoniet zal geen enkele verzekering nog verdere schade vergoeden.

ps: erg onverstandig om geen familiale verzekering te hebben; volwassenen kunnen ook door onoplettendheid erge ongevallen
veroorzaken; het is geen verzekering voor kinderen....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Deno
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jul 2016 13:43

U bent ontegensprekelijk verantwoordelijk hiervoor.
Je mag geen afvoerwater lozen tegen de gevel van een buur.

Ik zou de buurvrouw behulpzaam zijn door haar uw verzekeringgegevens
mee te delen en zelf aangifte te doen bij uw eigen verzekering (brandverzekering- indien die ook burgerlijke
aansprakelijkheid omvat).

U zal het waterafvoersysteem ook moeten wijzigen, zoniet zal geen enkele verzekering nog verdere schade vergoeden.

ps: erg onverstandig om geen familiale verzekering te hebben; volwassenen kunnen ook door onoplettendheid erge ongevallen
veroorzaken; het is geen verzekering voor kinderen....

Bedankt voor de snelle reactie.

Wij contacteren maandag onze brandverzekering, deze omvat ook burgerlijke aansprakelijkheid.

Echter staat dit terras al 3-4 jaar zo, wij bezitten de woning slechts een jaar. Dit afdak en ook de afvoer was dus al zo geïnstalleerd voor onze aankoop. Wij kennen dan ook weinig van bouwnormen/... . Is dit op geen enkele manier te verhalen op het bedrijf die dit terras zo heeft geïnstalleerd? De vorige eigenaar? Wij hebben namelijk deze constructie niet gemaakt.

Ik pas ook z.s.m. de afvoer aan met een elleboogstuk zodat het water van de muur weg loopt.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 02 jul 2016 13:55

Aangezien dit zichtbaar was bij aankoop heeft de verkoper niets trachten te verbergen voor u als koper. Er was dus geen verborgen gebrek.
Ik vermoed dat de firma die het afdak heeft geïnstalleerd niet zomaar de schade op zich zal nemen, wat betekent dat u haar zou moeten dagvaarden.
Daarom ben ik van mening dat de eenvoudigste (en goedkoopste) weg via uw verzekering loopt. U kan alleszins in uw aangifte melden dat het afdak er slechts 3 à 4 jaar staat. Indien zij een redelijke kans zien om terug te vorderen van die firma zullen zij dat wel doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jef007
Berichten: 1681

#5 , 02 jul 2016 14:48

en als de schade er al was van voor uw aankoop van het huis?

Deno
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jul 2016 14:51

en als de schade er al was van voor uw aankoop van het huis?
Dat vragen we ons natuurlijk ook deels af, want ze zijn er pas achter gekomen met het verwijderen van hun oude keuken voor het plaatsen van een nieuwe... Maar vrees dat ook dit te betwisten valt .

jef007
Berichten: 1681

#7 , 02 jul 2016 14:55

moet daar dan geen expert bijkomen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 02 jul 2016 15:17

moet daar dan geen expert bijkomen?
Daar zal de verzekering wel voor zorgen....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22259
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 02 jul 2016 15:48

Die afloop pas je toch zelf aan door er een bochtstuk op te zetten, zodat het water recht in het aflooprooster loopt. Daarvoor moet je toch geen universiteit gedaan hebben . En plaats onderaan de gevel van uw buurman een tegelplint.

Deno
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jul 2016 17:48

Die afloop pas je toch zelf aan door er een bochtstuk op te zetten, zodat het water recht in het aflooprooster loopt. Daarvoor moet je toch geen universiteit gedaan hebben . En plaats onderaan de gevel van uw buurman een tegelplint.
Daarom heb ik in een eerdere reactie al geschreven dat ik hier zsm een elleboogstuk op ga plaatsen ja... :wink:

Hoef je inderdaad niet voor gestudeerd te hebben, maar vermits wij hier nog maar een jaar wonen en heel de boel verbouwd hebben liggen onze prioriteiten wel anders dan te gaan nadenken of een afvoertje van een regenpijp kwaad zou kunnen bij de buren. :wink:

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 02 jul 2016 23:27

Kosten verzekering familiale pakweg € 80
Kosten aparte rechtsbijstand ongeveer hetzelfde
Kosten waterschade een veelvoud - los van mogelijke gerechtelijke procedure met experten.
Kosten in orde brengen pakweg enkele tientallen €.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 03 jul 2016 08:40

Er is ook schade aan de muur als ik die foto bekijk. Mag je u regenwater wel lozen bij u buur, een bocht op plaatsen zal de oorzaak enkel verleggen.

artikel 681 B.W. – is dat iedere eigenaar zijn daken zodanig moet aanleggen dat het regenwater op zijn grond of op de openbare weg afloopt. Hij mag het niet terecht laten komen op het erf van zijn buren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22259
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 03 jul 2016 09:58

. Mag je u regenwater wel lozen bij u buur, een bocht op plaatsen zal de oorzaak enkel verleggen.

.
Uit de foto maak ik op dat die afwateringsrooster niet van de buurman is maar van TS. Hij mag er dus in aflopen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 jul 2016 10:32

Dit is toch gemakkelijk en goedkoop op te lossen, daar zou men toch geen buren ruzie moeten voor uitlokken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Deno
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 jul 2016 15:54

Kosten verzekering familiale pakweg € 80
Kosten aparte rechtsbijstand ongeveer hetzelfde
Kosten waterschade een veelvoud - los van mogelijke gerechtelijke procedure met experten.
Kosten in orde brengen pakweg enkele tientallen €.
Mijn ouders hebben vroeger thuis altijd een familiale verzekering gehad en betaald, samen met ons als 2 kinderen leek hun dit nuttig. Echter hebben ze er nooit beroep op kunnen doen voor iets, heb eens eenmaal een raam gebroken als kind bij de buren met de bal, enkel glas... We kwamen goedkoper uit door de gehele kosten te betalen dan de verzekering aan te spreken waar we al 225 euro franchise hadden... Dus reken dan nog maar 80 euro x 45 jaar die mijn ouders ondertussen al betalen = 3600 euro voor gebakken lucht, ik pas ervoor. Maar ieder zijn mening daarover :D

Gerechtelijke procedures en dergelijke... Zo een loopje zal het wel niet gaan. Ben zelf nog redelijk jong en ken helaas weinig van zulke zaken vandaar dat ik hier gewoon even wou checken of ik wel in fout ben en dus mijn gegevens van de brandverzekering zomaar moest geven. Onze buren hebben namelijk een zeer onverzorgde woning (ben er al binnen geweest, een stal is er niets tegen) en het leek mij maar makkelijk zo even de schuld op ons te steken. In feite is het niet meer dan spatten regenwater wat tegen hun muur komt en in mijn ogen moest een buitenmuur hier toch wel tegen bestand zijn?

Maar ik heb mijn antwoord gehad hier, dat wij dus fout zijn door de afvoering zo dicht tegen de muur te laten lopen en een bochtje lost dit inderdaad wél op, want er is een rooster voor afwatering enkele centimeters verder, met een bochtje naar links kan het water de muur niet meer raken. Als ik bij de aankoop had geweten dat dit misschien voor problemen had gezorgd had ik dit dan ook meteen gedaan.

Bedankt alvast voor de personen die met een nuttig antwoord kwamen :wink:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”