Regenschade?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Regenschade?

#16 , 03 jul 2016 16:40

[Dus reken dan nog maar 80 euro x 45 jaar die mijn ouders ondertussen al betalen = 3600 euro voor gebakken lucht, ik pas ervoor. Maar ieder zijn mening daarover

Tot de dag dat er eens iets ernstiger voorvalt, met gewonden en een levenslange blijvende handicap. Dat zal je wel geweten hebben wat je zal uitgegeven hebben.

in mijn ogen moest een buitenmuur hier toch wel tegen bestand zijn?
Niet tegen een jarenlange waterstraal die recht op de muur loop.
:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#17 , 03 jul 2016 19:43

Wel wij hebben waterschade gehad van onze buur. Na ongeveer drie jaar procederen met alle verzekeringen en onbewoonbaarheidsverklaring van onze woning door de gemeente ben ik daar wel een 'ervaringsdeskundige' in. Als wij de kost hadden moeten betalen voor al de deskundigen opgelet alles is tussen de verzekeringen geregeld waren we wel iets meer geld kwijt geweest ...u mag een deskundige aangesteld dor de rechtbank toch op enkele duizenden € rekenen.
Hou er rekening mee dat u ook voor de gevolgschade aansprakelijk kan zijn en dus ook moet opdraaien voor afkappen en bezetten en eventueel de nieuwe keuken. Hopelijk hebt u hun verklaringen van 'wij gaan nieuwe keuken plaatsen ' niet enkel mondeling maar ook op papier en door hen getekend.
Familiale verzekering is ook voor andere zaken ...maar inderdaad als je alleen een gebroken raam hebt gehad heb je gelijk.
In een case die ik beroepshalve heb gehad liep de schade op tot over de 20 miljoen Bf dus € 500.000.

Maar de technische oplossingen zijn gegeven ... bocht en waterdichting van de muur op die plaats - hopelijk kan uw grondgoot het dakwater slikken.
Let wel het moet een gemene muur zijn als u daar iets wil tegen plaatsen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#18 , 04 jul 2016 08:57

Weet niet daar je de woning in die staat nog niet zolang gekocht hebt, of je nog deels de verkoper kun aansprakelijk stellen.
Misschien weet iemand hier meer over.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#19 , 04 jul 2016 09:23

Denk niet dat je de verkoper nog aansprakelijk kan stellen. Het gebrek was zichtbaar. En in bijna alle aktes staat vermeld "met alle zichtbare en onzichtbare gebreken". Het was zeker geen verborgen gebrek. Daarom best een deskundig iemand meenemen voor het bezichtigen van een huis dat je wil aankopen. De groene mos uitslag op de gevel van de buur en de uitgekankerde voegen, hadden al een belletje moeten doen rinkelen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#20 , 04 jul 2016 09:27

De schade die opgebouwd is bij de buur is toch iets van jaren.

Op die foto is het niet duidelijk wie zijn muur heeft schade, als dit de muur is van de buur, is die afloop greppel toch ook van de buur.
Volgens mij is die afvoer in de grond stuk of verstopt, en hebben ze dit zo ondeskundig opgelost.
Daar zal heel wat water in de grond gaan, en met een bocht erop zal het niet opgelost zijn, maar zal het prutswerk blijven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Deno
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#21 , 04 jul 2016 21:59

Over de familiale verzekering ga ik niet meer uitweiden, fijn dat iedereen mij attent wil maken op de risico's e.d., maar ik hou het bij mijn koppige ervaringen :P

Dat terzijde, terug naar het onderwerp; In onze arbeidsovereenkomst staat inderdaad 'met alle zichtbare en onzichtbare gebreken'... De verkoper zullen we dus niet meer kunnen betrekken vrees ik. Het enige waar ik misschien nog op gehoopt had is dat de fout toch lag bij de firma die dit plaatst. Daarom huurt men toch vakmensen in, juist om ervoor te zorgen dat alles perfect in orde is?

Ik ben 22 jaar en dit is dan ook mijn eerste woning die ik aankoop. Het laatste waar ik bij de aankoop aan dacht was om even de bestaande regenpijpjes te controleren of er ergens iets foutief kon zijn. Het gebouw is amper 10 jaar oud en ik ging er van uit dat de makelaar die er bij was ons wel op alles zou wijzen (naïef, naïef hèhè).

Met bijgevoegde foto's hoop ik misschien de situatie te verduidelijken voor sommigen.

Afbeelding
Afbeelding
*Afak is uiteraard afdak :D

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#22 , 04 jul 2016 22:58

Rooster afwatering ligt dan toch op de eigendom van de buur. of zie ik het verkeerd. Als dit op u eigendom ligt dan kun je het zelf simpel oplossen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38592

#23 , 04 jul 2016 23:46

Als je daar eens een gat kan graven dus naast de afvoergoot - op de foto niet duidelijk te zien maar is ofwel een stuk beton/steen.
Kan je zien hoe daar de ondergrond is - is dat een kleffe boel dan mag je zeker zijn dat er dus ook dieper waterschade zal zijn.

Maar zoals gezegd misschien toch makkelijk op te lossen - eventueel een dubbele klokput plaatsen - vermoedelijk moet de goot dan ook aangepast worden.

Vraag al gesteld hebt u de muur mee overgenomen want waar anders is uw veranda aan vastgemaakt - ook dat kan bij niet overname problemen opleveren.
Zo ken ik een zaak (firma) waar de vorige eigenaar een koepel gewoon bevestigd heeft aan de muur van de buur waar hij geen eigenaar van was/is.
Met als gevolg bij doorroesten van bepaalde bouten de buren ter hoogte van hun plafond plots overal waterschade hebben. Procedure is nog lopende..

Wat het doorgeven van de gegevens van uw verzekering betreft neem best eerst contact op met uw verzekering/makelaar - leg hen de situatie uit en handel naar hun mening.
Mogelijkheid bestaat dat u indien u geen verzekeringsgegevens doorgeeft ofwel een AS van buren gaat krijgen ofwel van hun verzekering ofwel van hun advocaat.

PS arbeidsovereenkomst? 8_)

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 05 jul 2016 09:44

Afbeelding
Foto is toch 100 % duidelijk, ook voor een leek. Afvoer is die ronde grijze buis die in de steunpaal van de veranda zit ingewerkt. Er is blijkbaar geen ondergronds lek, want dan zou de koer deels verzakt zijn.
Het weglopen water spat gewoon tegen de muur van de buur en maakt die nat en kankert de voegen uit. Aan de schade kan je zien dat dit al enige jaren aan de gang is.
Oplossing: steek een bochtstuk op die grijze PVC buis en laat het regenwater in de afvoergoot stromen, en klaar is kees..
Een esthetischer oplossing is om dat bochtstuk direct aan te sluiten op die afwateringsgoot, maar meer breekwerk en meer kosten.
Die muur is 100 % eigendom van de buur (tenzij muurovername; en de koer is 100 % eigendom van TS.

Deno
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#25 , 05 jul 2016 19:40

Foto is toch 100 % duidelijk, ook voor een leek. Afvoer is die ronde grijze buis die in de steunpaal van de veranda zit ingewerkt. Er is blijkbaar geen ondergronds lek, want dan zou de koer deels verzakt zijn.
Het weglopen water spat gewoon tegen de muur van de buur en maakt die nat en kankert de voegen uit. Aan de schade kan je zien dat dit al enige jaren aan de gang is.
Oplossing: steek een bochtstuk op die grijze PVC buis en laat het regenwater in de afvoergoot stromen, en klaar is kees..
Een esthetischer oplossing is om dat bochtstuk direct aan te sluiten op die afwateringsgoot, maar meer breekwerk en meer kosten.
Die muur is 100 % eigendom van de buur (tenzij muurovername; en de koer is 100 % eigendom van TS.
Super dat jij 'm wel snapt haha :D

Kan het niet veel duidelijker maken dan bovenstaande foto's met bijgeschreven uitleg... Onze regenpijp + ons afwateringsrooster.
Het enige wat het regenwater doet is tegen de muur spatten als het uit de pijp gutst voor het de regenpijp in gaat.

Het rooster ligt misschien iets verder van de pijp af ja maar het water raakt eerst de betonnen verankering van onze pilaar. Denk dat dit wel tegen water moet kunnen; zou maar triest zijn anders in ons regenachtig België. De hoeveelheid water wat uit de regenpijp komt valt dan ook best wel mee, vermits het afdak maar een oppervlakte heeft van 12m².

Onze verzekering is ondertussen ook aangesproken en de gegevens netjes met de buren uitgewisseld. Benieuwd wat er van gaat komen, ik zal het hier zeker laten weten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#26 , 05 jul 2016 19:48

12m² dit kan toch tot 120liter water per uur zijn als het hard regent !

Als je eens een vrije dag heeft koop je een zak mortel, 2 bochten 90° en een goede zware hamer en een goede beitel op twee uren is dit geklaard !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1681

#27 , 09 jul 2016 15:12

:lol: en een rechterhand als hij 2 linkerhanden moest hebben

Deno
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#28 , 08 sep 2016 18:59

De regenpijp was na dag 2 al gemaakt: Buis zodanig verlengd en gebogen dat hij rechtstreeks in de goot komt. Wat breek en slijpwerk maar mooi resultaat.

Echter nog altijd niets vernomen van de buren hun verzekering ofzo... Hoe lang kan zoiets duren?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”