Rookverbod buren

Mido20
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Rookverbod buren

#1 , 29 jun 2016 18:34

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en zit ik al een tijdje met een vraag.
Ik heb 6 jaar geleden een appartement op de eerste verdieping gekocht, ik ben altijd zeer tevreden geweest over de buurtbewoners en de omgeving, op de tweede verdieping woont een oud koppel, daar hebben we geen problemen mee.
Vroeger woonde er op het gelijkvloers een oude vrouw waar we ook nooit last van hadden, maar 2 jaar geleden zijn er op het gelijkvloers een Poolse man en vrouw komen wonen waar we een enorme hekel aan hebben.
Op het gelijkvloers is er een tuin voorzien voor de bewoners van het gelijkvloers en die tuin is net onder de ramen van onze slaapkamers. Ik zit altijd in mijn kamer en zowel man en vrouw roken om de 15 minuten een sigaret onder mijn raam en ik word er kotsmisselijk van. Dit is al 2 jaar zo. Ook wanneer het warm weer is gaan man en vrouw luidop zitten te praten in de tuin zonder rekening te houden met de buren die eventueel last van hun zouden kunnen hebben.
Is het mogelijk om een rookverbod aan te vragen voor onze onderburen of bestaat zoiets niet?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 29 jun 2016 18:58

Is het mogelijk om een rookverbod aan te vragen voor onze onderburen of bestaat zoiets niet?
Nee dat kan u niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 29 jun 2016 19:35

en de informatie dat de betrokken partij een Pool is, voegt niets toe aan de casus. Ter verduidelijking: Al was de buur een Nepalees, een Lap of een Kortijkzaan, het probleem blijft hetzelfde.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 29 jun 2016 20:11

Je zou hooguit aan de AV kunnen vragen dat ze die huurders voorstellen achteraan in de tuin te gaan roken.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 29 jun 2016 22:04

In principe kunt u een rechtszaak aanspannen omdat dit mogelijks een overtreding is van de wet op de redelijke burenhinder.
Maar de kans dat een rechter u hierin volgt is zo goed als onbestaand. Men zal die mensen niet verbieden luid te praten of te roken op hun eigen eigendom.
Maar bovenstaande is het enige wat u kunt proberen.

Mido20
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jun 2016 22:45

Dan ga ik het gewoon hierbij laten. Dank u

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”