uitstappen uit gemeenschappelijke kosten

Lauren001
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

uitstappen uit gemeenschappelijke kosten

#1 , 27 jun 2016 09:03

Ik woon op het bovenste verdiep en zou een eigen verwarmingscircuit laten installeren.
Voorlopig betaal ik mee voor warm water en verwarming samen met andere gemeenschappelijke kosten voor een afgesproken 50/1000ste.
Eens ik de verbouwingen doe, kunnen ze me verplichten toch nog mee te betalen voor het warm water en verwarming ongeacht ik deze niet meer gebruik?

Bedankt voor jullie advies!
Lauren

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 jun 2016 09:16

Dat kunnen ze zeker. Vooreerst dien je het akkoord te hebben van de AV om van de gemeenschappelijke installatie af te koppelen. Verder zal je altijd nog moeten tussenkomen in een eventuele latere vervanging van de ketel en/of boiler, gezien je al jarenlang gebruik hebt gemaakt van die installatie, en die dus mee versleten hebt.

naicwill
Berichten: 715

#3 , 27 jun 2016 09:57

Wet:

Art. 577-7

§ 1 De algemene vergadering beslist:

1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen:

a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten betreft;

b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen;

.......


2° bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen:

a) over iedere andere wijziging van de statuten, daarin begrepen de wijziging van de verdeling van de lasten van de mede-eigendom;

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=66645
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 27 jun 2016 12:12

Dat kunnen ze zeker. Vooreerst dien je het akkoord te hebben van de AV om van de gemeenschappelijke installatie af te koppelen. Verder zal je altijd nog moeten tussenkomen in een eventuele latere vervanging van de ketel en/of boiler, gezien je al jarenlang gebruik hebt gemaakt van die installatie, en die dus mee versleten hebt.
Bijkomend vermeld ik ook dat dit meestal een wijziging van de stedenbouwkundige en/of milieuvergunning inhoudt. De installatie van een individuele verwarming kan dan ook enkel gebeuren als een vergunning is toegestaan en/of de bevoegde overheid bevestigd heeft dat er geen vergunning noodzakelijk is.

Tenslotte vestig ik de aandacht van TS op het feit dat de isolatie van het dak, dat een wettelijke verplichting wordt/is, in principe ten laste is van de VME. Als hij nu "cavalier seul" gaat, dan riskeert TS om de integrale factuur van de verplichte isolatiewerken te moeten betalen en/of verder te moeten tussenkomen in het vast gedeelte van de verwarmingskosten (in mijn VME 75% van het gasverbruik).

Beknopt: bezin vooraleer je begint. Bereken het rendement op lange termijn (levensduur van de individuele installatie inclusief zijn vervanging). Weeg goed het voor en tegen af op een neutrale/objectieve en niet-emotionele wijze. Vraag externe onafhankelijk advies.

Het is geen zwart/wit antwoord, maar eerder grijs. De laatste jaren gaan de meeste analyses meer en meer in richting van beter rendement van de collectieve verwarmingsinstallaties (financieel, verbruik, milieu, ....). veel hangt af van je persoonlijke behoefte, dit van je buren, ... . Vergeet niet dat je in ieder geval circa 30% van het verbruik van je onderbuur recupereert (en dus moet vergoeden).

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 27 jun 2016 15:33

Met wat wil je verwarmen? Met gas of elektriciteit? Is er wel een individuele en privatieve gasleiding tot aan uw eigendom?
Als je een condensatieketel plaatst moet je een afzonderlijke schouw door het dak laten plaatsen. (toelating VME)
Je zal dan ook de bestaande buizeninstallatie moeten laten afbreken tot onder uw verdieping (dus in appartement onderbuur) Zodat mede-eigenaars zeker zijn dat je toch niet illegaal warm water en verwarming aftapt.
Wat is juist de reden waarom je wil afsplitsen van de bestaande installatie?
Denk dat het een pak meer zal kosten dan te blijven gebruik maken van de algemene installatie.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”