verbod geheime commissielonen syndicus

An Darcy
Topic Starter
Berichten: 79

Re: verbod geheime commissielonen syndicus

#16 , 26 jun 2016 23:59

@naicwill. Klopt. Merci. Ik ben met een loep de kleine lettertjes gaan lezen en, inderdaad, als we bij de gewone premie nog een extra betalen dan, in geval van schade, zullen ze 10% aan de syndicus voor zijn gemaakte kosten uitkeren, geplafonneerd tot 5.000€.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 27 jun 2016 00:17

Dat is natuurlijk nog iets anders dan de zuivere geheime commissies.
Normaal gezien vervangt die premieverhoging de clausule in het contract dat men afsluit met de syndicus waarin staat dat die xx Eur per uur mag aanrekenen als administratiekost voor het behandelen van schadedossiers.
M.a.w. die extra premie dient om die kosten te dekken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill
Berichten: 715

#18 , 27 jun 2016 09:22

Inderdaad, de vergoeding voor alle opties is geplafoneerd.
Het voornaamste is dat TS nu weet dat er hier geen sprake is van geheime commissielonen,
maar dat dit een bijpremie is en dus geld voor de verzekeing,
om haar bijdrage te kennen deelt ze haarjaarlijkse bijdrage in de blokpolis door 11.
Indien ze dat te veel vindt, kan ze dit op de agenda zetten van de volgende av.
Indien de bijpremie afgeschaft worden, zal de syndicus dus kosten rekenen voor
afhandelen schadegeval.

De syndicus dient ook jaarlijks een begroting op te stellen voor toekomstige verwachte en onverwachte kosten.
Meestal gaat hij uit van de kosten van het verlopen jaar en verhoogt hij deze met 10 %.
Aan de hand hiervan berekent hij het voorschot van iedereen in functie van hun aandelen.
Bij opvraging houdt hij rekening met het saldo van vorig jaar.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

An Darcy
Topic Starter
Berichten: 79

#19 , 27 jun 2016 12:28

@naicwill en @asperger.

Ja. Op de laatste pagina van het BIV-contract met de syndicus, onder "Tarieven aanvullende taken" staat in punt 8: "het beheer van schadegevallen voor de verzekering 80 euro per schadegeval".

Ik begrijp dat de commissielonen die de syndicus opstrijkt zelfs niet "per vergissing" op een factuur zullen staan...

Maar wij (ik en andere ME) hebben GEEN TWIJFEL over hun bestaan.
Het wordt heel duidelijk wanneer mededinging verplicht is voor werken, in ons geval boven de 2.000 euro.
B.v. hij is het "vergeten" te doen voor de recente renovatiewerken van de parlofoon (28 appartementen) die hij integraal aan "zijn" vaste elektricien heeft toegewezen.
Hij weet hoe hij de AV moet manipuleren om de offerte van "zijn" elektricien te laten goedkeuren
Ik heb het hem gevraagd over de verplichte mededinging die hij moest doen, antwoorde hij "ik kan het doen, als u dat wilt, maar ze hakken hoe dan ook af". (Hij wil "mij" dus een "gunst" doen...)

De syndici worden UITERST GOED VERDEDIGD door de BIV.
Zover ik weet zijn er ongeveer 1,5MILJOEN MEDE-EIGENAARS in Vlaanderen.
Weet er iemand of er een degelijke BELANGENVERENIGING VOOR MEDE-EIGENAARS bestaat?

MVG
An Darcy

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#20 , 27 jun 2016 12:33

Het klopt dat het soms moeilijk is om voldoende aantal offertes te verkrijgen.
Maar dat betekent niet dat syndcius er nooit geen meer moet vragen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”