Afsluiting tussen bosgrond & landbouwgrond

Npiroat
Topic Starter
Berichten: 2

Afsluiting tussen bosgrond & landbouwgrond

#1 , 22 jun 2016 20:20

Mijn schoonouders bezitten een stuk bosgrond dat paalt aan een perceel landbouwgrond. Reeds geruime tijd waren er problemen met de naburige boer die de grens tussen beide percelen betwistte. Omdat er effectief grenspalen aanwezig zijn, is hij ondertussen akkoord met de precieze ligging van de grens. Dit is al een grote vooruitgang.

Nu willen mijn schoonouders een nieuwe omheining plaatsen. De boer eist echter dat die omheining 40cm van de officiële grens ligt, op de grond van mijn schoonouders. "Anders kan hij niet tot op de grens ploegen zonder de omheining te beschadigen. " Hij beweert hij dat dit bij wet bepaald is. Nu weet je met Belgische wetgeving nooit, maar het lijkt mij toch wel sterk dat een omheining niet op - of op zijn minst tegen - de perceelsgrens mag geplaatst worden. 40cm van de grens lijkt mij helemaal absurd. Ik vind dan ook nergens iets terug rond dergelijke wetgeving...

Kan iemand mij bevestigen dat die boer fout is en dat de omheining op zijn minst tot tegen de officiële perceelsgrens mag geplaatst worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 jun 2016 20:38

Ik dacht dat die boer niet tot op de grens mocht ploegen, maar er een afstand afblijven. Ben niet zeker, maar meen ooit hier iets over gehoord te hebben.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 22 jun 2016 20:48

Ik denk dat de boer het fout heeft. Onze weide paalt aan landbouwgrond en onze omheining staat net binnen de perceelsgrens. Een boer kan nooit tot aan de rand ploegen, want dan zou hij met zijn materiaal over onze grond moeten zwenken met allerlei soorten gevolgen van dien. Je ziet dat overigens ook altijd tussen percelen van twee boeren: daar is altijd een kale strook tussen. Al was het maar om met rollend materiaal te kunnen zwenken. Ik kan me indenken dat de boer het probeert met de achterliggende idee dat ie nog een half metertje graan méér kan inzaaien....Westvlaamse boerenzuinigheid?

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 22 jun 2016 21:43

Neen, denk ook dat de boer het bij het verkeerde eind heeft.
Nooit gehoord.

Er staat wel ergens in het Veldwetboek dat de er op een strook van 6 m. tussen de akkers geen bomen mogen staan.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 22 jun 2016 23:51

Welke omheining ga je plaatsen, als dit met schrikdraad of levende haag is heeft hij een punt, dan moet je 50cm van de perceelgrens blijven.
Afsluitingen in agrarisch gebied, daar zijn andere wetten dan in de privé.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.


mjers
Berichten: 1788

#7 , 24 jun 2016 14:31

Als dit een dode afsluiting is (lees geen haag) dan hebt u het recht om uw eigendom tot tegen de grens af te sluiten. Dit is ten slotte uw eigendom.
Die boer kan voor zijn activiteiten nooit aanspraak maken om het genot van uw eigendom in te perken.

De eis van de boer heeft dus geen juridische grond.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”