geluidsoverlast warmtepomp zwembad buren - hoe dagvaarden?

dieracht
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

geluidsoverlast warmtepomp zwembad buren - hoe dagvaarden?

#1 , 21 jun 2016 14:39

Beste allemaal,

Alvast bedankt om dit te willen lezen. Ik denk dat mijn vraag redelijk eenvoudig is, maar ik vind nergens een antwoord. Dus hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.

Situatieschets:

Onze buurman heeft een zwembad. Om dat te verwarmen gebruikt hij een warmtepomp. Die warmtepomp maakt een hels kabaal. Vorig jaar heb ik hem daar, na lang op mijn tanden gebeten te hebben, op aangesproken. Hij heeft toen de warmtepomp uitgeschakeld en toen werd het herfst, en heb ik de pomp niet meer gehoord.

Twee maanden geleden viel mij op dat de begroeiïng (een haag) tussen de percelen heel fel uitgedund was. Plotseling sprong de pomp weer aan en het kabaal was nog erger dan voorheen. Als wij op ons terras zaten konden wij geen gesprek meer voeren. Ik heb hem toen onmiddellijk gevraagd die pomp uit te zetten en gevraagd om de overlast zoveel mogelijk te beperken, en liefst te laten verdwijnen.

En toen begon de calvarietocht: hij heeft heel wat zaken geprobeerd, maar telkens op "z'n Vlaams". Geen echte oplossing. Wel wat panelen uit de Hubo die amper iets tegenhouden, de pomp op een rubberen mat gezet, ... Al die ingrepen helpen een beetje, maar een oplossing is er nog niet. We horen de pomp tot binnen en kunnen niet genieten van onze tuin, zo'n 8 uur per dag. Enorm vervelend dus.

De communicatie moest telkens van onze kant komen. Ik voel me een klager en een zager. Iedere keer als hij iets had aangepast sprong die pomp gewoon weer op, en een oplossing was het tot nu toe nooit. Dus iedere keer braaf opnieuw vragen of er alsjeblieft iets aan gedaan kon worden, en iedere keer hetzelfde. Wij krijgen geen informatie, de pomp springt terug aan en het lawaai blijft. Ter illustratie: als ik mijn gras afrijd aan zijn kant, dan komt het geluid boven mijn grasmaaier uit. Dus een heel deel van de tuin, het terras en het huis heeft onder dat geluid te lijden.

En nu heb ik het stilaan gehad. Volgens mij zijn er maar twee oplossingen mogelijk:
1. de pomp verplaatsen, weg van de scheiding en ver genoeg van ons perceel
2. een nieuwe pomp installeren (als ik luister in zwembadwinkels hoe fijn die pompen draaien, dan vraag ik mij af hoe het komt dat zijn pomp zo'n lawaai maakt).

Geen van die twee oplossingen wil hij. Dat kost teveel beweert hij. En dus is het maar aan ons om daar aan te wennen. Maar dat lukt ons niet. We vinden het echt te gortig dat geluid. Ik heb me altijd constructief opgesteld, zelfs aangeboden om te helpen, maar uiteindelijk springt die pomp iedere keer weer aan en moet ik weer beginnen zagen. Ik vrees dat we in een situatie zitten waarin hij niets meer wil of kan doen, en dat ik niet tevreden ben met zijn oplossingen.

Daarom zou ik graag een derde laten oordelen over de situatie. En dat zou dan de vrederechter moeten zijn. Als die besluit dat ik overdrijf, geen probleem. Dan plaats ik wel een deftige oplossing aan die kant (die enkele duizenden euro's zou kosten). Maar ik vermoed dat ik dat niet hoef te doen, omdat de overlast echt wel enorm is en dat volgens mij niet zomaar kan.

Een verzoeningspoging heeft geen zin, ik vrees dat ik moet dagvaarden. Ik probeer al een jaar te verzoenen, en hij wil niet verder gaan dan hij vandaag gegaan is. Een totale impasse dus.

Maar nu mijn vraag: hoe doe ik dat, dagvaarden? Want wat ik daarover vind is het volgende:

Een dagvaarding is een document waarmee de gerechtsdeurwaarder op verzoek van degene die een uitspraak van de rechter wil bekomen, iemand anders (diegene tegen wie de veroordeling gevraagd wordt) oproept om op een bepaald tijdstip voor de rechter te komen (men noemt dit "betekening").

Maar hoe moet dat dan precies? Moet ik zelf een deurwaarder contacteren? En contacteert die dan het vredegerecht? Of hoe gaat dat? Als iemand mij een link kan sturen, of een bevattelijke uitleg kan neertypen, dan ben ik die persoon eeuwig dankbaar.

Alvast bedankt, ik hoop dat de rust kan weerkeren, want dit weegt op een mens. Bedankt dus!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jun 2016 15:27

De normale gang van zaken is:
- de partij die tot dagvaarding wenst over te gaan maakt een ontwerp van dagvaarding over aan de gerechtsdeurwaarder. In dat ontwerp staat ten verzoeke van wie gedagvaard moet worden, wie gedagvaard moet worden, waarom er gedagvaard moet worden, wat de eisende partij vordert, en voor welke rechter moet gedagvaard worden.
- de deurwaarder zet dit op zijn briefpapier, voegt er nog wat stijlclausules aan toe, vermeldt de datum van de zitting en gaat dan de dagvaarding overhandigen aan de persoon die gedagvaard moet worden;
- het origineel zal de deurwaarder op de griffie van de rechtbank neerleggen, jij krijgt een afschrift (met de rekening) en dan weet je wanneer de zaak voorkomt.

Het kan zijn dat de gerechtsdeurwaarder je behulpzaam wil zijn om de inhoud van de dagvaarding op te stellen. Dat zal van gerechtsdeurwaarder tot gerechtsdeurwaarder afhangen. Je moet dus zelf contact opnemen met een gerechtsdeurwaarder. Als je een advocaat hebt doet die dat natuurlijk.

dieracht
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jun 2016 15:38

Ok, bedankt voor de snelle reactie. Ik heb ook al een advocaat gecontacteerd die ik volgende week zie. Ik zal hier bijhouden hoe het verder verloopt, voor zij die dat willen. Voor zij die dat niet willen doe ik dat ook, zo ben ik dan ook wel weer.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”