regenwater

nico0001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

regenwater

#1 , 20 jun 2016 15:34

onze gebuur wil juridische stappen ondernemen omdat er regenwater van bij ons naar hem loopt, zij liggen lager dan ons, wij hebben al betonplaten gestoken en nu komt er volgens haar nog regenwater door de grond onder de betonplaten bij haar op haar terras. Kunnen wij daarvoor aansprakelijk gesteld worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jun 2016 15:41

Hoeveel hoger liggen jullie ten opzichte van de straat ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

polk
Berichten: 437

#3 , 20 jun 2016 15:42

BW Art. 640. Lager gelegen erven zijn jegens de hoger liggende gehouden het water te ontvangen dat daarvan buiten 's mensen toedoen natuurlijk afloopt.
De eigenaar van het lager gelegen erf mag geen dijk opwerpen waardoor de afloop verhinderd wordt.
De eigenaar van het hoger gelegen erf mag niets doen waardoor de erfdienstbaarheid van het lager gelegen erf verzwaard wordt.


BW Art. 681. Ieder eigenaar moet zijn daken zodanigaanleggen dat het regenwater op zijn grond of op de openbare weg afloopt; hij mag het niet doen neerkomen op het erf van zijn nabuur.

Als hun erf dus van nature lager gelegen is moeten ze jullie water ontvangen, tenzij het water is dat jullie gericht naar de buren laten afvloeien.

Reclame

nico0001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2016 15:51

vooraan liggen wij gelijk maar achteraan liggen zij een meter lager.
En het geen water dat van het dak komt want dit gaat naar de waterput, t is echt water da op t gazon valt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jun 2016 16:34

Stuur uw buur even boven vermelde artikelen, zodat zij ook beseffen dat zij bij juridische stappen aan het kortste eind zullen trekken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 20 jun 2016 16:41

De vraag is of TS zijn achtertuin heeft opgehoogd en daardoor het natuurlijke reliëf heeft gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

nico0001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jun 2016 16:59

er is niks opgehoogd

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 20 jun 2016 19:45

Hoe komt het dan dat er een meter verschil in hoogte is, en dit voor pal naast elekaar liggende tuinen ? Mogelijks heeft de vorige eigenaar van het pand opf van de bouwgrond dat gedaan.

nico0001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jun 2016 19:47

zij hebben hun terras vroeger lager gelegd

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 20 jun 2016 19:59

zij hebben hun terras vroeger lager gelegd
Dus ze hebben hun grond afgegraven.
Als dat klopt hebben ze geen poot om op te staan.

Samenvatting:

Je bent in je gelijk indien:

- het reliëf altijd zo is geweest (natuurlijk reliëf) maar is geloofwaardig dat er altijd dergelijke abrupte overgang van 1 meter zou zijn geweest
- de buur zijn grond kunstmatig heeft verlaagd

Je bent in je ongelijk indien jij (of een vorige eigenaar) je tuin heeft opgehoogd.

Alnaargelang wie wat kan aantonen zal de recher oordelen...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 jun 2016 20:53

Misschien interessant om te weten hoe de situatie bij de andere buren is. Als die allemaal op hetzelfde niveau van de topic starter liggen, maakt de buurman niet veel kans...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5410

#12 , 22 jun 2016 10:25


Als hun erf dus van nature lager gelegen is moeten ze jullie water ontvangen, tenzij het water is dat jullie gericht naar de buren laten afvloeien.
Is uw grond opgehoogd of is het een natuurlijk relief? Als t opgehoogd is dan moet jij de nodige maatregelen nemen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 22 jun 2016 12:12

[]

Is uw grond opgehoogd of is het een natuurlijk relief? Als t opgehoogd is dan moet jij de nodige maatregelen nemen.
Lees eens de post van TS. Het is de buurman die zijn grond verlaagd heeft.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”