Mijn buren vragen mij om mijn gras af te rijden

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

Mijn buren vragen mij om mijn gras af te rijden

#1 , 17 jun 2016 18:50

Mijn buren vragen mij om mijn gras af te rijden, eerst schriftelijk, nu ook mondeling op straat.
Ze hebben zelfs gedreigd van naar de politie te gaan.
Ik heb op internet niets gevonden in die zin.
Klachten over gras gaan gewoonlijk over het tijdstip waarop het wordt afgereden.
Kunnen ze zoiets vragen?
(Ze zijn volslagen onbekenden voor mij.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 17 jun 2016 19:31

Dat kunnen u buren niet eisen, behalve netels en distels.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jun 2016 19:43

In sommige gemeenten mogen de distels blijven staan ( natuur gebieden) voor de vogels, als je buren wil dat het gras korter moet dan ze het dan zelf afrijden !
Niemand kan je verplichten om je gras kort te houden, het is zelfs voor de natuur zeer goed dat het gras in het zaad komt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 17 jun 2016 20:33

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

eylis
Berichten: 8836

#5 , 17 jun 2016 20:57

het probleem ligt inderdaad niet op het vlak van de hoogte van uw gras, maar wel het feit dat uw gras in bloei komt en de zaden dus verspreid worden naar de gazon van de buren. Als u niet graag gazon maait: zet er een koppel konijnen op in een verplaatsbaar parkje met onderaan kippegaas. Er zijn gemeenten waar de wijkagent u echt wel zal melden dat het de bedoeling is de tuin "te onderhouden"

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 17 jun 2016 21:55

De gemeenten en provincies mogen zelfs niet maaien voor 15 juni.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 17 jun 2016 22:43

De gemeenten en provincies mogen zelfs niet maaien voor 15 juni.
Het valt natuurlijk te bezien hoeveel 15de juni's het al geleden is dat TS nog gras heeft gemaaid....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jun 2016 23:14

Is er een wet, verordening, regelgeving of wat dan ook in België of Vlaanderen die iemand kan verplichten zijn grond te bewerken?

naicwill
Berichten: 715

#9 , 18 jun 2016 07:12

"Is er een wet, verordening, regelgeving of wat dan ook in België of Vlaanderen die iemand kan verplichten zijn grond te bewerken?"

Vlaamse relglementering : Alles wat (niet) mag in uw tuin

Mijn buurman laat zijn tuin verwilderen. Wat kan ik doen?
Uw buurman heeft een hekel aan werken in zijn tuin. Zijn onkruid plant zich dan ook gretig voort in uw gazon en overhangende takken ontnemen u elk zonlicht. U probeerde al verscheidene keren met uw buurman te praten maar hij bleef Oost-Indisch doof. Wat kunt u doen?

... naar de vrederechter
Indien uw buurman moeilijk blijft doen, zult u verplicht zijn de zaak aanhangig te maken bij de vrederechter. U (of uw advocaat) vraagt dan het best aan de rechter om de toestand ter plaatse te komen bekijken. Let op, de kans bestaat dan dat uw buurman snel alles in orde brengt, zodat u geen enkel bewijsmiddel meer hebt. U loopt dan de kans veroordeeld te worden tot de gerechtskosten, omdat de rechter geen fout in hoofde van uw buurman kan vaststellen aangezien er geen (meer) is.

Hoe kunt u dit probleem vermijden? Als u wilt bewijzen dat uw buurman zijn tuin niet onderhoudt, kunt u een beroep doen op ?getuigen of vermoedens", zegt de wet. De rechtbanken staan echter zeer wantrouwig tegenover getuigen. Met vermoedens worden alle inlichtingen en aanwijzingen bedoeld die u verzamelde om uw gelijk te bewijzen, bijvoorbeeld foto's of een video-opname. Het is de vrederechter die beslist of hij al dan niet rekening houdt met deze vermoedens.

... eventueel met de steun van een deurwaarder
Eén heel doeltreffend vermoeden waarover de wet het heeft, is de vaststelling door een gerechtsdeurwaarder. Het volstaat dat u een gerechtsdeurwaarder opbelt (u vindt ze vooraan in de Gouden Gids onder de rubriek Gerechtsdeurwaarders) en hem vraagt een proces-verbaal van vaststelling op te maken. In dit document zal hij de zaken beschrijven die hij persoonlijk ziet. De vaststelling beperkt zich tot louter materiële feiten zoals overhangende takken, een verwilderde haag, enz. Hij mag geen juridisch of technisch advies geven over de situatie. Een dergelijke vaststelling kost 150 tot 300 euro maar in de praktijk stellen we vast dat de meeste rechters een vaststelling van een gerechtsdeurwaarder niet in twijfel trekken, hoewel ze zoals voor alle vermoedens, vrij over de bewijswaarde van een vaststelling mogen oordelen. Bovendien beschikt u met het proces-verbaal van vaststelling over een belangrijk document om alsnog tot een minnelijke schikking te komen.

http://plusmagazine.knack.be/recht-en-g ... 62803.html
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#10 , 18 jun 2016 07:20

Dit wordt ook bevestigd door moderator Vandebos,die toch een degelijke juridische kennis
heeft in een gelijkaardig topic 10 maanden geleden :

"Ander gras kan gazon buur verdringen, andere voeding nodig, groeit aan andere snelheid...

Buur kan u met recht en reden uitnodigen op koffie bij die man met zijn grijze priuk"

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=65674
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

tira00
Berichten: 929

#11 , 18 jun 2016 07:58

Wetgevingen over verwilderde hagen of overhangende takken oke,
maar over te lang gras?
Welke wetgeving?
Je mag een perceel toch altijd braak laten liggen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 18 jun 2016 08:57

Mijn buurman laat zijn tuin verwilderen. Wat kan ik doen?
Uw buurman heeft een hekel aan werken in zijn tuin. Zijn onkruid plant zich dan ook gretig voort in uw gazon .
U probeerde al verscheidene keren met uw buurman te praten maar hij bleef Oost-Indisch doof. Wat kunt u doen?

... naar de vrederechter
Indien uw buurman moeilijk blijft doen, zult u verplicht zijn de zaak aanhangig te maken bij de vrederechter. U (of uw advocaat) vraagt dan het best aan de rechter om de toestand ter plaatse te komen bekijken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

naicwill
Berichten: 715

#13 , 18 jun 2016 09:15

"Je mag een perceel toch altijd braak laten liggen."
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=40835
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

tira00
Berichten: 929

#14 , 18 jun 2016 15:34

"Je mag een perceel toch altijd braak laten liggen."
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=40835
Geen uitspraak of wetgeving te lezen over lang gras

naicwill
Berichten: 715

#15 , 18 jun 2016 16:07

Lang gras,zodat vallend gras op grond buur ligt alsook zaad in grote hoeveelheden op
grond buur komt is bewijs van verwildering tuin .
Hiervoor kunt u naar vrederechter die de gepaste wetgeving
zal toepassen..

Zie hierboven ook Sloeberken en citaat moderator Vandebos.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”