Mijn buren vragen mij om mijn gras af te rijden

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

Re: Mijn buren vragen mij om mijn gras af te rijden

#16 , 18 jun 2016 18:41

Bij de weiden hier rondom ons staat gras overal enorm hoog, is nog niet kunnen maaien met het slechte weer voor hooi. Is niet omdat buur naar de vrederechter stap, dat TS ook zal veroordeeld worden.
Je moet eerst de toestand ter plaatse bekijken voor men er iets nuttig kan op antwoorden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#17 , 18 jun 2016 19:43

En stel je nu eens voor dat die boer niet meer zijn percelen zou maaien...Vrederechter?

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#18 , 18 jun 2016 20:20

Het is best mogelijk dat vrederechters pogen buren te verzoenen en daarbij diegenen die hun tuin laten verwilderen, aanmanen daar iets aan te doen.
Zijn er echter uitspraken, precedenten, enz... waarbij doelbewuste "verwilderaars" verplicht werden door een rechtbank hun gras te maaien, onkruid te verwijderen, enz. ?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#19 , 18 jun 2016 20:32

Jawel. Een collega van me heeft heeft verleden jaar nog een dergelijk vonnis met tegen dwangsom in orde zetten tegen uiterste datum bekomen in het arrondissement Leuven.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#20 , 18 jun 2016 23:17

Zou je dan ook klacht (met gunstig gevolg) kunnen indienen tegen een gemeentebestuur dat haar grond uit ecologische redenen laat verwilderen met als direct gevolg een ontvangst in je eigen tuin van allerlei onwelkome zaden van distels, brandnetels, enz... ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 19 jun 2016 08:12

Help het klimaat: laat je tuin verwilderen

Onze privétuinen zijn een belangrijk wapen in de strijd tegen de opwarming van het klimaat en de uitstoot van CO2. "Wie in zijn stukje groen, hoe klein ook, zo veel mogelijk variatie stopt, bewijst ons milieu een grote dienst", zeggen experts.

De bijdrage van onze privétuinen tot de natuur in Vlaanderen is groter dan je denkt. Uit nieuw cijfermateriaal van het Instituut voor Landbouw- en Visserij Onderzoek (ILVO) en de KU Leuven blijkt dat 8% van de totale grondoppervlakte in Vlaanderen wordt ingenomen door tuin. Dat is nauwelijks minder dan de 11% die het totale bosbestand in onze provincies beslaat. Volgens onderzoekster Valerie Dewaelheyns hebben de Vlamingen dus voor een belangrijk deel hun lot in eigen handen als het aankomt op de verbetering van de luchtkwaliteit in volgebouwd Vlaanderen. Maar dan moeten wij dringend afstappen van de drang om onze lap groen tot in de puntjes te willen verzorgen, zonder enige ruimte te laten voor afwisseling.

Mulchmaaien

Dewaelheyns pleit onder meer voor het mulchmaaien, in plaats van het gemaaide gras te verwijderen.
"Wij kunnen inderdaad zelf heel veel doen om onze tuin tot een paradijsje te maken voor allerlei vogels, amfibieën, bijen, vlinders en andere insecten", zegt groenexperte Laurence Machiels. "Vandaag liggen nog te veel stukken tuin er strak, afgemeten en overdreven proper bij. Zij dragen niks meer bij tot de verbetering van ons milieu. Alle leven wordt uit de tuin gezogen. Een eerste stap in de goede richting is alvast het mulchmaaien. Door de snippers te laten liggen in plaats van ze te verwijderen, krijg je niet enkel een gezonder en groener gazon, met minder vilt, maar hou je ook veel meer koolstof vast. Hierdoor moet je minder bemesten, wat het milieu ten goede komt."


5/02/15 - 04u12 Bron: Het Laatste Nieuws


Wat gaat de vrederechter daar over zegen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

naicwill
Berichten: 715

#22 , 19 jun 2016 08:36

"
Zou je dan ook klacht (met gunstig gevolg) kunnen indienen tegen een gemeentebestuur dat haar grond uit ecologische redenen laat verwilderen met als direct gevolg een ontvangst in je eigen tuin van allerlei onwelkome zaden van distels, brandnetels, enz... ?"
Uit onderstaande link:

Ontwikkeling van distels Op verstoorde bodems steken soms distels de kop op. Bestrijding van distels in bermen (akkerdistel, speerdistel, kruldistel en kale jonker) is nog steeds verplicht. Er mag geen bloei- en zaadvorming optreden. In de meeste bermen komen slechts in zeer beperkt

http://www.lne.be/themas/milieu-en-infr ... beheer.pdf
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#23 , 19 jun 2016 09:24

Inderdaad denlowie, velen denken en eisen dat hun gras maar 5cm lang mag zijn, en willen hun wil aan iedereen opdringen.
Het zelfde is er met zogenaamd geluidoverlast van spelende kinderen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#24 , 19 jun 2016 10:48

Mijn buren hebben zo een bruine rechthoekige mazouttank die al 20 jaar staat te lekken.
Ik heb hen jaren geleden al eens gevraagd om daar iets aan te doen.
Dat is hier een stank om van te gaan lopen.
Als ze naar het vredegerecht willen dan zal ik er voor zorgen dat het over bodemsanering zal gaan.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#25 , 19 jun 2016 10:49

Maar goed, ik zal er op letten dat er geen distels tussen staan.
Daarna hebben ze nog weinig te vertellen.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#26 , 19 jun 2016 11:53

Misschien een beetje naast de kwestie ...
Persoonlijk heb ik om velerlei (ecologische) redenen heel veel sympathie voor mensen, instanties enz. die op hun grond de natuur zijn gang laten gaan.
Anderzijds heb je met een verwilderde tuin nauwelijks ruimte om kinderen te laten spelen, voetballen, ... . Immers hooggroeiende kruiden en grassen die door mensen vertrappeld worden, maken de tuin tot een rampgebied.

eylis
Berichten: 8840

#27 , 19 jun 2016 12:56

even een reactie op jouw reactie christophe :-) Als je op je grond de natuur zijn eigen gang wil laten gaan (ecologisch wild gebied) moet je dat gebied ook echt de kans geven om er echt één te worden en in echt natuurlijk evenwicht te komen. Dat is met een gewone tuin quasi onmogelijk. Omdat je niet alle elementen die er voor zorgen dat er een ecologische balans komt kan voorzien. Dan zou je al je omheining moeten neerhalen en wilde knaagdoeren toelaten die de grassen en kruiden korthouden. Maar dus ook krengen van gestorven dier(tjes) laten liggen. Nee voor zo'n tuin moet je een vrij groot oppervlak hebben. Ook "ecologisch" tuiniers maaien hun kruiden/bloemenweide. en een weide moet ook "schoon" gehouden worden. Zoals ik al eerder postte: konijnen doen dat goed (en ze bemesten ook natuurlijk Ook een geitje of Alpaca's doen dat prima.

tira00
Berichten: 929

#28 , 19 jun 2016 12:58

Maar goed, ik zal er op letten dat er geen distels tussen staan.
Daarna hebben ze nog weinig te vertellen.
Lijkt me juist.
Wel opletten dat ze geen klacht kunnen neerleggen over takken of hagen die over hun perceel groeien.

Zo is mijn tuin ook.
Er worden alleen paadjes afgereden en takken gesnoeid die richting buren groeien.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#29 , 19 jun 2016 13:38

Heb een grote tuin, voorste stuk maai ik om de week zodat de kleinkinderen even kunnen ravotten, achteraan heb ik de natuur zijn gang laten gaan.
Ik hoef geen dieren in gevangenschap te houden, vanuit mijn zetel zie ik ze in alle vrijheid. Hoef geen bloemen te zaaien of te planten, krijg ze in alle variëteiten gratis. Dat is pas genieten van u tuin.
Dat dit niet overal kan begrijp ik zeker.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”