Buurvrouw dreigt haag te verwijderen

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

Re: Buurvrouw dreigt haag te verwijderen

#16 , 18 jun 2016 18:45

Gaat hier niet over een tuin of boomhaard, maar over een gemeenschappelijk haag.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#17 , 18 jun 2016 20:28

Er worden juist in Vlaanderen extra subsidies uitgekeerd om meidoorn terug in het landschap te krijgen...

eylis
Berichten: 8841

#18 , 18 jun 2016 21:06

dat had ik hierboven ergens ook al gemeld moderator, zeker de meidoorn- en sleedoornhagen worden aangemoedigd aan te planten omdat het zeer goede habitats zijn voor verschillende dieren en diertjes en een natuurlijke omheining. een schaap zal er niet snel door ontsnappen en vossen kunnen niet aan je kippen :-)

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#19 , 19 jun 2016 14:45

Er worden juist in Vlaanderen extra subsidies uitgekeerd om meidoorn terug in het landschap te krijgen...
Ja op de juiste locatie.
Niet op locaties waar ze een probleem vormen voor de veiligheid.

eylis
Berichten: 8841

#20 , 19 jun 2016 15:22

giserke je schrijft in raadselen...waar kan een inwoner nu zijn "gesubsidieerde" meidoornhaag anders zetten dan rond zijn tuin? Niet iederereen heeft een stuk wilde grond met een paar oerossen op... Deze subsidie wordt vooral in vlaanderen en het Hageland gepromoot om het landschap weer op te waarderen zoals vroeger: een tuin met een meidoornhaag rond. Surf eens rond op de gemeentelijle sites. De communicatie is zeer duidelijk: gemeentes subsidieren de aanplant van "oude haagsoorten": sleedoorn, meidoorn etc in tuinen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#21 , 19 jun 2016 18:38

Die subsidiëring gaat dan meestal over aanplantingen in agrarisch gebied en dikwijls een minimum lengte.

Volgens de Belgische wetgeving (KB van 23 juni 2008) moeten ziektehaarden van bacterievuur (Erwinia amylovora) opgeruimd worden door de zieke plantendelen weg te snoeien, tot minstens 50 cm onder de zichtbare aantasting. Indien nodig moeten aangetaste planten volledig verwijderd worden. Het snoeihout moet vernietigd worden (niet gecomposteerd of versnipperd).

Om de verspreiding van bacterievuur via de bloesems tegen te gaan, moeten meidoornhagen volgens hetzelfde KB verplicht jaarlijks geschoren worden tussen 1 november en 1 maart

Deze subsidie word in bijna alle gemeenten gebruik: http://www.nazareth.be/website/3042-www ... ebsite.pdf

http://www.hoeselt.be/diensten/milieu/d ... menten.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 19 jun 2016 19:46

De initiele vraag van TS ging niet over eventuele ziektes die aan die haag kunnen komen, maar of buurvrouw ze mag verwijderen. We dwalen af.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#23 , 19 jun 2016 21:59

Buurvrouw moet ook de normale weg volgen, je kan uzelf niet rechten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

vHJulie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#24 , 20 jun 2016 13:44

Eerst en vooral, allen bedankt om even de moeite te nemen om mijn vraag te lezen en te beantwoorden.

Wat de ziektes van de haag betreft, het is voor zover ik kan zien een kerngezonde haag. Het is de buurvrouw daar zeker niet om te doen. haar grootste probleem is dat een meidoornhaag inderdaad geen pretje is om te onderhouden, wegens de stekels. Hoewel ik persoonlijk vind dat dit toch goed te relativeren valt als je de voordelen van de haag bekijkt: hij blijft lang groen, mooie dichte haag en houdt ongewenste gasten (al dan niet mensen :wink: ) buiten, bovendien ziet hij er tijdens de bloeiperiode nog eens prachtig uit met al die kleine witte bloesems. Dat snoeien gebeurt 1x per jaar, onoverkomelijk lijkt mij dit toch niet.
Zij beweert dat zij de haag mag weg doen, omdat deze door hen ooit zou zijn aangeplant geweest. We hebben getracht de dame in kwestie hierover aan te spreken, maar van zodra we haar vertelden dat ze niet zomaar die haag mag weg nemen begon ze te roepen en razen. Weinig constructief me dunkt. Bovendien is voor mij de zin nu ook wel erg klein om haar deel mee te onderhouden.

Om te voorkomen dat het verder ontaard, zal ik toch trachten een constructieve en diplomatische brief op te stellen en deze aangetekend versturen...

eylis
Berichten: 8841

#25 , 20 jun 2016 18:43

het feit dat ze begon te roepen en te razen, geeft al een beetje aan dat buurvrouw eigenlijk wel weet dat ze zonder uw toestemming de haag niet zomaar mag verwijderen. Stuur haar inderdaad een diplomatische brief waarin u haar ook laat weten dat uw voorstel tot onderhoud nog steeds geldt. en dat ze zich best informeert bij een onpartijdige deskundige ivm de mogelijke wettelijke gevolgen bij het verwijderen van de haag zonder uw toestemming. Succes :-)

mjers
Berichten: 1788

#26 , 22 jun 2016 15:26

Eerst en vooral, allen bedankt om even de moeite te nemen om mijn vraag te lezen en te beantwoorden.

Wat de ziektes van de haag betreft, het is voor zover ik kan zien een kerngezonde haag. Het is de buurvrouw daar zeker niet om te doen. haar grootste probleem is dat een meidoornhaag inderdaad geen pretje is om te onderhouden, wegens de stekels. Hoewel ik persoonlijk vind dat dit toch goed te relativeren valt als je de voordelen van de haag bekijkt: hij blijft lang groen, mooie dichte haag en houdt ongewenste gasten (al dan niet mensen :wink: ) buiten, bovendien ziet hij er tijdens de bloeiperiode nog eens prachtig uit met al die kleine witte bloesems. Dat snoeien gebeurt 1x per jaar, onoverkomelijk lijkt mij dit toch niet.
Zij beweert dat zij de haag mag weg doen, omdat deze door hen ooit zou zijn aangeplant geweest. We hebben getracht de dame in kwestie hierover aan te spreken, maar van zodra we haar vertelden dat ze niet zomaar die haag mag weg nemen begon ze te roepen en razen. Weinig constructief me dunkt. Bovendien is voor mij de zin nu ook wel erg klein om haar deel mee te onderhouden.

Om te voorkomen dat het verder ontaard, zal ik toch trachten een constructieve en diplomatische brief op te stellen en deze aangetekend versturen...
Eerlijk gezegd zie ik niet in waarom u haar taken zou overnemen?
Zij komt toch ook uw tuin niet onderhouden?

Ik kan begrijpen dat men dit doet uit burenliefde. Maar als die buur u zo behandeld is er toch geen reden om haar kant van de haag te gaan onderhouden?

vHJulie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#27 , 28 jun 2016 14:53

Ondertussen is het een week geleden dat ik de brief verstuurd heb. Deze is opgemaakt zoals hierboven beschreven, waarbij we hebben gemeld open te staan om tot een compromis te komen.
Maar inderdaad, wat mij betreft behoort het wij onderhouden van haar kant daar niet meer bij, toch niet na haar houding tegenover ons.
Nu hebben we via de buur (die dat voor ons wonen- wij wonen in tweede bouwzone) vernomen dat onze buurvrouw afgelopen donderdag samen met een vreemde meneer op onze oprit is geweest en foto's heeft genomen van de oprit en afscheiding...
Geen idee wie dit was of wat haar opzet was, maar wat mij betreft kan haar dit zeer zeker zuur opbreken, want die oprit is onze privé eigendom en zij heeft ons geen toestemming gevraagd deze te betreden en nog minder om hier foto's van te nemen...
Ik veronderstel dat het een landmeter zal geweest zijn, die bij haar was (een raadsman betwijfel ik gezien ze die brief net wel of net niet zal ontvangen hebben op die moment)...

mjers
Berichten: 1788

#28 , 28 jun 2016 15:20

Maar dan moet je wel bewijzen dat ze op jouw oprit is geweest.
Deze zou ik zo laten.

En verder geen zorgen meer in maken. Als die haag op de erfgrens staat dan sta je heel sterk in je schoenen en kan ze niets beginnen. Uw brief is voldoende en hopelijk is de zaak hiermee afgesloten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#29 , 29 jun 2016 10:46

Dit zal afhangen van de gemeentewet aldaar. Zou niet te snel victoria kraaien.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers
Berichten: 1788

#30 , 29 jun 2016 22:01

Dit zal afhangen van de gemeentewet aldaar. Zou niet te snel victoria kraaien.
Dergelijke zaken kunnen niet afhangen van de gemeentewet. Afstand van beplanting tot de erfgrens en hoogte van afsluiting wel.
Maar afsluitingen op de erfgrens zijn altijd gemeenschappelijk. Enkel als het tegendeel bewezen wordt door een akte of een titel is de afsluiting niet gemeen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”