weigering betaling afwerking gemene muur

marieDC
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

weigering betaling afwerking gemene muur

#1 , 13 jun 2016 09:02

Wij bouwen een rijwoning met een gemene muur als scheidingsmuur van de tuin.
We zijn met de buur mondeling overeengekomen dat we deze gemene muur, door slechte staat, zouden afbreken en terug bouwen op onze kosten.
Echter koos hij voor een andere, lees duurdere, afwerkingssteen.
Bij ontvangst van de factuur van de aannemer weigert hij deze plots te betalen door een aangetekende zending tav aannemer te sturen.

Wat kunnen wij nu doen?
Welke stappen kunnen wij ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 13 jun 2016 14:35

Een muur op de scheiding wordt geacht gemeenschappelijk te zijn. Hij dient dus bij te dragen in de helft van kosten...
U stuurt hem een AS waarin u hem op zijn plichten wijst. Indien dit niets uithaalt dan zal u moeten dagvaardigen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2016 15:09

Echter koos hij voor een andere, lees duurdere, afwerkingssteen.
En wat is hier toen overeengekomen? Dat ieder de helft van de muur zou betalen?
Bij ontvangst van de factuur van de aannemer weigert hij deze plots te betalen door een aangetekende zending tav aannemer te sturen.
Waarom is de factuur naar uw buur gestuurd en niet naar jullie?
Wat kunnen wij nu doen?
Niets! Het is momenteel een geschil tussen de aannemer en uw buur, als ik het goed begrijp. Als uw buur de factuur van de annemer niet wenst te betalen, is dit zijn zaak.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 jun 2016 20:04

Indien uw buur voorhet zicht een mooiere afwerking en duurdere steen wilde, moet hij dat betalen. Daarmee is de muur nog niet gemeenschappelijk. Hiervoor moet hij ook nog de helft van uw kosten betalen

marieDC
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jun 2016 08:33

Dankjewel voor jullie reactie.

Voor alle duidelijkheid:
Er is overeengekomen dat wij de muur terugplaatsen en tevens betalen. Echter wou hij een andere, duurdere, afwerkingssteen dan de klassieke snelbouwsteen. Deze meerprijs zou hij betalen en weigert hij nu na ontvangst van de factuur te betalen.

Onze aannemer factureerde enkel de meerprijs aan de buurman.

mjers
Berichten: 1788

#6 , 14 jun 2016 08:37

Dankjewel voor jullie reactie.

Voor alle duidelijkheid:
Er is overeengekomen dat wij de muur terugplaatsen en tevens betalen. Echter wou hij een andere, duurdere, afwerkingssteen dan de klassieke snelbouwsteen. Deze meerprijs zou hij betalen en weigert hij nu na ontvangst van de factuur te betalen.

Onze aannemer factureerde enkel de meerprijs aan de buurman.
waarom weigert hij te betalen?

marieDC
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jun 2016 08:57

Geen enkel idee. Op dit moment ben ik een mail aan het schrijven naar de buur. Wij hebben per mail de meerprijs indertijd meegegeven en deze heeft hij mondeling bevestigd.

BrainTrain
Berichten: 496

#8 , 14 jun 2016 09:30

Les 1: nooit iets mondeling aanvaarden, ALTIJD schriftelijke bevestiging.
Na een mondelinge afspraak stuur je altijd een mailtje naar de persoon (en in CC: naar jezelf) met "zoals daarnet mondeling afgesproken....". Het is dan aan hem om te later betwisten. En ik weet dat er zullen zijn die de bewijswaarde van deze mail in twijfel zullen trekken, maar dat is een beslissing die de rechter neemt en het is nog altijd beter zo'n mail te hebben dan geen mail.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 jun 2016 09:36

Onze aannemer factureerde enkel de meerprijs aan de buurman.
Dit is dan toch een geschil tussen uw aannemer en uw buurman? Daar moet jij toch helemaal niet van wakker liggen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BrainTrain
Berichten: 496

#10 , 14 jun 2016 09:40

Hoe is de aannemer aan de adresgegevens van uw buur gekomen? Heeft de buur ooit zelf aan de aannemer bevestigt dat hij deze kosten aan hem mag factureren of heeft u de adresgegevens van de buur doorgespeeld aan de aannemer?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 jun 2016 10:03

Hoe is de aannemer aan de adresgegevens van uw buur gekomen? Heeft de buur ooit zelf aan de aannemer bevestigt dat hij deze kosten aan hem mag factureren of heeft u de adresgegevens van de buur doorgespeeld aan de aannemer?
Speelt op zich allemaal geen rol voor de topic starter. In eerste instantie factureert de aannemer iets aan de buurman. Dit is een zaak tussen aannemer en buurman. Indien de buurman weigert te betalen, moet hij een deftige reden opgeven aan de annemer WAAROM hij de factuur niet betaalt. Als hij dit niet doet, moet de aannemer maar de nodige stappen onderenemen om de factuur aan de buurman betaald te krijgen. Ik zie echt niet in wat de topic starter er momenteel mee te maken heeft...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 14 jun 2016 10:52

TS is de bouwheer. Het is niet omdat buurman zijn mogelijks uitsluitend mondelings akkoord heefd gegeven aan TS dat hij daarom tov de aannmerr bouwheer wordt. TS had de volledige factuur moeten krijgen en doorrekenen aan buurman, tenzij buurman zelfs een bestelling bij aannemer heeft geplaatst.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 jun 2016 11:22

TS is de bouwheer. Het is niet omdat buurman zijn mogelijks uitsluitend mondelings akkoord heefd gegeven aan TS dat hij daarom tov de aannmerr bouwheer wordt. TS had de volledige factuur moeten krijgen en doorrekenen aan buurman, tenzij buurman zelfs een bestelling bij aannemer heeft geplaatst.
Dit zijn veel voorwaardelijkheden in één zin. We moeten even bij de feiten blijven:

1. Buurman ontvangt een factuur van de aannemer.
2. Buurman weigert deze te betalen (de reden voor de weigering is iets tussen de buurman en de aannemer. Buurman kan perfect zegge: "ik heb niets besteld!", en de aannemer kan dat protesteren, etc... maar dit zijn allemaal zaken tussen annemer en buurman.)

Momenteel is de topic starter niet betrokken bij het bovenstaande. Hij zou inderdaad wel betrokken zijn indien:

1. TS de totale factuur ontvangt.
2. Hij een deel zou doorrekenen naar de buur.

In dat geval is TS tussenpersoon tussen aannemer en buur. Er is dan een overeenkomst tussen aannemer en TS enerzijds, en tussen TS en buur anderezijds. Maar dit is nu niet het geval. Topic Starter is momenteel geen betrokken partij. Er is enkel een link tussen buur en aannemer (en eventueel ook tussen TS en aannemer voor het andere deel van de werken, maar deze overeenkomst staat hier niet ter discussie).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 14 jun 2016 11:52

Hoe kan de buurman partij zijn als hij geen contract heeft met de aannemer, hoe kan die aannemer dan een factuur opmaken.
Dit is de wereld op zijn kop zetten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 jun 2016 12:39

Hoe kan de buurman partij zijn als hij geen contract heeft met de aannemer, hoe kan die aannemer dan een factuur opmaken.
Da's momenteel een vraag die de buurman zich moet stellen, en eventueel gebruiken als argument in zijn weigering om de factuur te betalen (Zeggen dat hij niets besteld heeft bij de aannemer). Momenteel beweert de aannemer dat de buurman een schuld heeft bij hem. Vanaf het moment dat ofwel buurman, ofwel de aannemer zich officiëel tot de topic starter richten, wat betreft deze schuld, wordt het een zaak waar ook de topic starter bij betrokken is. Maar als ik het zo lees, is dit momenteel niet het geval...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”