Buur weigert mijn bijdrage in kosten voor nieuwe afsluiting

Raozhar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Buur weigert mijn bijdrage in kosten voor nieuwe afsluiting

#1 , 12 jun 2016 21:38

Dit heb ik gevonden:
“Art. 663. Eenieder kan, in de steden en voorsteden, zijn nabuur verplichten om bij te dragen tot het bouwen en herstellen van de afsluiting die dient tot scheiding van hun in die steden en voorsteden gelegen huizen, binnenplaatsen en tuinen...” (Burgerlijk Wetboek).
“Art. 33. Een gemene afsluiting moet op gemeenschappelijke kosten onderhouden worden; de nabuur kan zich aan die verplichting onttrekken door van de mandeligheid af te zien...“ (Veldwetboek)
Dit is mijn situatie:
Tussen mijn tuin en die van mijn linkerbuur was een draad met korte betonnen paaltjes (ca 80cm), op de scheiding.
Bij het betrekken van de woning hebben de nieuwe buren mij (mondeling) medegedeeld dat zij dit wouden vervangen door een bekaert draad van ca 150cm.
Ik heb hen 2x (mondeling) voorgesteld om de helft van de kostprijs te betalen.
De buren hebben dit 2x (mondeling) geweigerd.
De oude afsluiting is afgebroken, de nieuwe afsluiting is op exact dezelfde plaats gezet, op de scheiding.
Ik heb geen bezwaar tegen de hoogte, materiaal, afwerking, plaatsing,... van de nieuwe afsluiting.

Mijn vraag:
Is de afsluiting nog steeds gemeenschappelijk? Het Burgerlijk Wetboek Art 663 en het Veldwetboek Art 33 gaan over hetzelfde, maar spreken elkaar radicaal tegen. BW zegt dat mijn buur mij kan verplichten (kan, niet moet) om bij te dragen. Waar ik totaal geen bezwaar tegen zou hebben, als de buren mij daarvan een factuur kunnen voorleggen. VWB daarentegen zegt dat de kost gemeenschappelijk moet zijn. Ik wil mij niet aan die verplichting onttrekken.
Hebben de buren mij de mandeligheid afgenomen door te weigeren mij te laten bijdragen in de onkosten? Of... hebben de buren gewoon brute pech, want die afsluiting is sowieso gemeenschappelijk omdat ze op de scheiding staat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 13 jun 2016 10:20

Een afsluiting die op de scheiding staat wordt geacht gemeenschappelijk te zijn. Tenzij het tegendeel aangetoond kan worden uit een voldoende bezit of in de akte.

Momenteel staat er bij u een afsluiting op de scheidingsgrens. Maar die is volledig eigendom van uw buur. Dit is juridisch gezien onmogelijk.
Die afsluiting staat nl voor 50% op uw grond. Uw begrijpt ook wel dat uw buur niet op uw grond mag bouwen.

Dus momenteel is die afsluiting de volle eigendom van uw buur. U mag er dus niet aan raken.
Weliswaar staat die afsluiting in overtreding.

U kunt van uw buur eisen dat u mede-eigenaar wordt van de afsluiting. Zoniet bent u gerechtigd om (via juridische weg uiteraard) die afsluiting te verwijderen.

Het VWB en het BW spreken elkaar niet tegen.
VWB spreekt over de onderhoudskosten van een gemene afsluiting. Het is heel logisch dat beide eigenaars in gelijke mate bijdragen tot het onderhoud van een gemene afsluiting.

BW spreekt over een verplichting van het bekostigen van de constructie van een gemene afsluiting.

Zijn twee totaal verschillende zaken.

Raozhar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2016 10:48

Met andere woorden, ik stuur mijn buren een aangetekend schrijven dat ze mij de factuur van de bekaert draad bezorgen zodat ik aan mijn wettelijke verplichtingen kan voldoen en hij zijn bouwmisdrijf kan regulariseren.

Ik wil de afsluiting zeker niet weg, dan zit zijn (gevaarlijke) hond in mijn tuin!

Reclame

Raozhar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jun 2016 10:52

(Eerlijk gezegd durf ik niets doen, ik ben echt bang van die mensen.)

mjers
Berichten: 1788

#5 , 13 jun 2016 11:16

Maar maakt dit iets uit voor u?
Als u tevreden bent dat de tuinen zijn gescheiden, dan is de kous toch af?
Wat is de reden dat u mede-eigenaar wil worden?

mjers
Berichten: 1788

#6 , 13 jun 2016 11:16

Met andere woorden, ik stuur mijn buren een aangetekend schrijven dat ze mij de factuur van de bekaert draad bezorgen zodat ik aan mijn wettelijke verplichtingen kan voldoen en hij zijn bouwmisdrijf kan regulariseren.
Is inderdaad de correcte manier.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jun 2016 11:33

Ik begrijp ook het probleem niet echt. Als de topic starter tevreden is over de afsluiting, en de buren laten het ook zo, wat is dan het probleem?

Wij hebben ook een afsluiting op de scheidingslijn gezet bij onze nieuwbouwwoning. Toen onze buren daarna gebouwd hadden, is die afsluiting gewoon blijven staan. Deze was OK voor onze buren. We hebben hen nooit gevraagd om de helft te betalen (ze hebben het ook nooit zelf voorgesteld, anders had ik daar uiteraard wel op ingegaan). Het is verder nooit een "issue" geweest.

Als onze buren nu later zouden klagen dat de afsluiting hen niet aanstaat, wil ik gerust voor een andere optie kiezen als zij de helft van de kosten betalen, maar ik denk niet dat dit zal gebeuren (zij hebben voor de rest van hun omheining immers net hetzelfde materiaal gebruikt als de gemeenschappelijke afsluiting.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Raozhar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 jun 2016 00:35

Maar maakt dit iets uit voor u?
Als u tevreden bent dat de tuinen zijn gescheiden, dan is de kous toch af?
Wat is de reden dat u mede-eigenaar wil worden?
Waarom? Omdat ik wettelijk in orde wil zijn tiens! Omdat ik achteraf geen miserie wil. Dat lijkt me toch de evidentie zelf.

mjers
Berichten: 1788

#9 , 14 jun 2016 06:57

Maar maakt dit iets uit voor u?
Als u tevreden bent dat de tuinen zijn gescheiden, dan is de kous toch af?
Wat is de reden dat u mede-eigenaar wil worden?
Waarom? Omdat ik wettelijk in orde wil zijn tiens! Omdat ik achteraf geen miserie wil. Dat lijkt me toch de evidentie zelf.
Dit is uiteraard volledig uw keuze en ook uw volste recht.
Maar miserie zal u er nooit door krijgen. Enkel uw buur is in de fout.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 jun 2016 09:35

Waarom? Omdat ik wettelijk in orde wil zijn tiens! Omdat ik achteraf geen miserie wil. Dat lijkt me toch de evidentie zelf.
Welke miserie zou u achteraf kunnen hebben? Ik zie echt het probleem niet. Het ergste dat er kan gebeuren voor u, is dat uw buur achteraf alsnog met de factuur komt en vraagt om de helft te betalen (wat u eigenlijk dus nu wenst te doen). Verder kan uw buur u echt niets maken, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Raozhar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 jun 2016 09:55

Waarom? Omdat ik wettelijk in orde wil zijn tiens! Omdat ik achteraf geen miserie wil. Dat lijkt me toch de evidentie zelf.
Welke miserie zou u achteraf kunnen hebben? Ik zie echt het probleem niet. Het ergste dat er kan gebeuren voor u, is dat uw buur achteraf alsnog met de factuur komt en vraagt om de helft te betalen (wat u eigenlijk dus nu wenst te doen). Verder kan uw buur u echt niets maken, hoor...
Ik weet niet wat de buren zouden kunnen doen maar ik vertrouw ze gewoon niet.
Bijvoorbeeld. De afsluiting staat er nu een paar jaar. Vorige week hebben ze een doek bevestigd aan de afsluiting. Wat ze kunnen doen, zelfs al zou theoretisch de afsluiting gemeenschappelijk zijn, want dat is geen wijziging. Dat ze dan even in onze tuin moeten zijn om die doek vast te maken met spanbandjes, dat valt onder het ladderrecht (Art. 31 Veldwetboek) - als ze dat op voorhand laten weten dat ze dat willen doen, dan heb ik daar geen probleem mee. Integendeel, ik vind die doek een verbetering want dan ziet hun hond ons niet meer = minder geblaf en gegrom. Maar als we hen vorige week op heterdaad betrappen op Art. 486 Strafwetboek (inklimming, want vooraf niets laten weten) en Art. 535 Strafwetboek (kwaadwillig planten afsnijden of verwoesten) dan vind ik dat toch niet echt om te lachen. En dan ons nog beschuldigen van onze tuin te verwaarlozen, wij durven daar gewoon niet meer in omwille van die hond! (vandaar art. 535 - ze gingen zelf eens "onkruid" uittrekken in onze plaats - blijkbaar weten ze niet dat er maar 4 soorten distel verdelgd moeten worden en er staan totaal geen distels. Alleen maar pisblommen.)
Ik ga er bij die mensen gewoon by default van uit dat al wat ze doen, bedoeld is om ons te pesten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 jun 2016 10:10

Ik herhaal mijn vraag: welke miserie denk je op te lossen door nu de helft van de afsluiting te betalen? Denk je dat uw buren zich plots gaan gedragen omdat je de helft betaald hebt? Ik vermoed het niet. De zaken die je aanhaalt ivm ladderrecht, is in principe een beetje off topic hier. Als men in uw tuin moet zijn, moeten ze dit met u overleggen. Zonder uw medeweten, mogen ze niet zomaaar uw tuin betreden. Meld hen dat je volgende keer aangifte zal doen bij de politie.

In principe staat uw buur momenteel zwakker dan u: het is momenteel hun afsluiting, die op de scheidingslijn staat. U kan eisen dat deze afgebroken wordt. Voor een gemeenschappelijke afsluiting, moeten jullie samen overéén komen welke afsluiting er komt (wat niet gebeurd is) en moeten jullie elk de helft betalen (wat ook niet gebeurd is). De afsluiting zoals ze er nu staat, is dus geen gemeenschappelijke afsluiting en mag bijgevolg niet op de scheidingslijn staan.

U bent dus niet de partij die zich zorgen moet maken over het in orde zijn. Het zijn uw buren die momenteel in overtreding zijn. Door de helft te betalen van de afsluiting, zou je hun situatie regulariseren (want impliciet ga je de niet-gemeenschappelijke afsluiting dan wel gemeenschappelijk maken), niet die van jou (want jij bent momenteel niet in overtreding).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”