Verkoop appartement betaling syndicus bij akte notaris

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

Verkoop appartement betaling syndicus bij akte notaris

#1 , 09 jun 2016 10:55

Door rugproblemen en omdat ik op de 3de verdieping woon ,en deze enkel via een trap te bereiken is,ben ik van plan mijn appartementje met een aanhorende garage te verkopen.
Onze syndicus is iemand die dit gratis doet,alles draait hier wel zoals het hoort(tussen aanhalingstekens) behalve alles duurt bij hem erg lang,zo is er al 4 jaar geen jaarlijkse vergadering geweest met de mede-eigenaars.
Ondertussen hebben wij via het gerecht onze beerput alle leidingen en afvoerbuizen moeten vervangen omdat er water in kelder van de buurman naast ons binnenkwam en volgens de gerechtsexpert kwam dat van bij ons.(het vredegerecht had een andere syndicus aangesteld en hier even syndicus geweest omdat onze syndicus niet officieel benoemd,is ondertussen is hij terug aangesteld en gaat alles dus gewoon terug zijn gangetje).
Andere mede eigenaars hebben mij al aangesproken dat het zo lang duurt eer zij facturen krijgen,in heb begin dat ik hier woonde was dat om de 3 maanden ,omdat er meestal toch niet veel te melden is wij zijn maar met 7 eigenaars zijn die facturen jaarlijks gekomen.Dan is onze syndicus gescheiden van zijn vrouw waarmee op het 1ste verdiep mee samenwoonde,en vanaf toen 3.12.2012 zijn er dat ik weet geen enkele vergadering meer geweest dus van de VVE.(én keer een meeting met iemand van de eigenaarsbond,om terug zonder een aangestelde door het vredegerecht, te kunnen werken)
Ik heb ook al van mede eigenaars vernomen dat zij niet willen betalen voor de kosten die uitgevoerd zijn en door de rechtbank zijn opgelegd,omdat onze syndicus geen vergadering heeft bijeen geroepen.
Ondertussen heeft hij mij wel een mail gezonden waarin hij zegd dat hij binnenkort een meeting plant,vooral omdat hij dus blijkbaar alle kosten voorschiet,bv de werken opgelegd door het gerecht kosten +-25000 euro,heeft hij blijkbaar zelf betaald.(al meerdere keren heeft hij een meeting gepland maar komt of één of andere reden niks van)
Nu,stel als ik mijn appartement verkocht krijg,en ik heb ondertussen nog geen facturen gehad en dus ook geen betalingen gedaan en er zijn ook geen VVE vergaderingen geweest,mijn syndicus zal dan voor zover ik weet via een aangetekend schrijven door de notaris uitgenodigd worden om inlichtingen te verstrekken of ik nog schulden of wat dan ook nog heb,worden deze dan bij de verkoop ineens van het bedrag afgetrokken dat ik moet ontvangen van de koper?
Ten 2de,stel dat hij lang talmt en niet ingaat op het aangetekend schrijven van de notaris het zolang trekt tot de koper schrik gaat krijgen,dit is wat voorbarig maar ik heb een garage aan mijn appartement en ik weet dat hij dat vroeger eens voor een prijsje van mij wou kopen,vele syndicussen proberen zoiets heb ik hier en daar al vernomen.
Wat staat er dan te gebeuren vraag ik mij af?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adsummam
Berichten: 581

#2 , 12 jun 2016 14:08

B.W. Art. 577-11 § 2 4 °
”……, stelt de notaris ……..verzuim.”
De syndicus hoort dus tijdig (binnen 30 dagen) te reageren om een soort beslagname te kunnen realiseren.

Verder zouden wij het volgende durven suggereren :

Uw notaris vraagt de in de wet voorziene documenten aan aan ”de persoon die beweert syndicus te zijn” maar vraagt hem tevens zijn mandaat te bewijzen aan de hand van o.a. proces-verbaal van de vergadering waarin hij aangesteld werd en een kopie van het lopende syndicuscontract.

Indien u een mondige notaris vindt kan hij zelfs vermelden dat hij voorafgaandelijk een betrouwbare persoon (deurwaarder die u wel zelf zal moeten betalen) gestuurd heeft om vast te stellen dat de gegevens gevraagd in :

B.W. Art. 577-8 § 2

NIET aanwezig zijn in ingang van het gebouw.


Zodoende dwingt u de ”syndicus” ofwel zich volledig in orde te stellen (binnen 30 dagen ! ) ofwel schrifvervalsing te plegen met de mogelijke sancties hieraan verbonden.


Bijkomend :

De inhoudingen gebeuren enkel bij gelegenheid van de verkoop van een kavel, u hoeft u dan ook geen zorgen te maken betreffende mogelijk verhaal op een ander kavel.

Badman
Topic Starter
Berichten: 39

#3 , 13 jun 2016 09:04

bedankt voor uw reactie,dus ,de syndicus moet kunnen bewijzen wat ik moet betalen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”