Buurman komt niet na wat er op contract was overeengekomen

LYPLX
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Buurman komt niet na wat er op contract was overeengekomen

#1 , 08 jun 2016 01:43

Een tijdje geleden hebben ik en onze buurman een contract getekend van grondwisseling ,

We hebben een een omheining (buurman zelf getrokken) tussen ons, maar volgens hem staat de omheining 1 meter(van 49m lang) verkeerd , want volgens hem moet de omheining 1m meer naar ons toe , omdat volgens hem daar echt de grens is.
Hij wou het zo laten als we evenveel grond (ook 49ca) geven , want hij wou aan achterkant van ons eigendom evenveel stuk grond hebben.
Want hij heeft een schuur staan dat ook net tegen de grens ligt , een pad hebben dat hij langs zijn schuur kan rondlopen voor onderhoud enzo.

Omdat hij dit al jaren meende dat we zijn stuk grond hadden genomen , dachten we ook dat het zo was.
Dus hebben we het contract getekend voor grondwisseling ,ieder 49ca, zonder kosten.
Op contract staat dat we "49ca van de grond van ons kant van de omheining krijgen tegen 49ca langs zijn schuur."
Dus heeft hij dan al zijn werk gedaan , ons deel wat er stond afgebroken en zijn pad gelegd.
Dit allemaal nog gebeurd voor de landmeter was komen meten.

Maar wat blijkt nu na de landmeter was gekomen, dat de omheining maar enkele centimeters verkeerd staat (totaal oppervlakte van 12ca over de hele lijn) , ipv 1meter wat hij beweerde.
Hij heeft wel "zijn" stuk genomen en zelfs een pad gelegd waar hij wou.
Landmeter heeft zelfs opgemeten dat hij 80ca heeft genomen van ons ipv 49ca (zoals op contract staat)tov 12ca wij van hem gekregen.
Maar hij kan zijn beloofde grond (ieder49ca)niet leveren aan ons , omdat de 49ca die hij beweerde, maar 12ca van hem was, en de resterende 37ca, was al ons eigendom.

Want we kunnen toch niet krijgen wat al van ons is , ofwel ?
Ze bieden wel een bedrag aan, maar ze willen alleen maar betalen wat ze "teveel" genomen hebben (was 49ca afgesproken , hij 80ca genomen dus heeft hij 31ca teveel genomen) dus wilt hij alleen voor die 31ca betalen. Want de 49ca was al op contract overeen gekomen.

Hij gaf toe dat hij alleen in fout was gegaan dat hij 31ca teveel heeft genomen.

We voelen ons gewoon bedrogen, ofwel weet hij het zelf echt niet , ofwel was het zijn opgezet spel.

Ik vroeg met echt af of hij dit allemaal kan doen volgens de wet ?

- Als we met deze zaak naar de rechtbank gaan , kan de rechter ons verplichten om ons stuk(80ca) aan hem te geven ? Tov 12ca wat we van hem hebben gekregen ?
- Hij wilt ervoor betalen , maar bedoeling was om elk de aangeduide 49ca te ruilen waar geen geld verrekend hoeft te worden.
- Na alles wat er gebeurd is , is het mogelijk om de contract te nietig te laten verklaren, omdat wat hij eerst beweerde niet juist is ?
- We hadden al gesprekken met de buurman gehad over dit hele zaak, maar hij bleef erbij dat hij alleen maar 31ca teveel heeft genomen.
Tijdens de gesprekken was hij zeer arrogant , waar we geen respect meer voelen van hem , want HIJ was degene die iets vraagt aan ons, dus mag het wel op een beleefde manier.(is toch normaal?)
- Als het mogelijk is ,wil ik zijn geld niet , maar gewoon alles terug doen zoals het vroeger was , maar zal niet makkelijk zijn , omdat we toch een contract hebben getekend.

Het stuk grond wat hij heeft genomen van mij , is nog altijd officieel van mij.
We hebben tot op heden hebben we de "officiele akte van ruiling" nog niet getekend, omdat het verschil veel te groot is.

Heb graag jullie mening , wat kan ik doen ?

Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties.
Met vriendelijke groet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 08 jun 2016 08:43

Een contract wordt gezien als een wilsovereenkomst. In uw contrat moet u X-aantal m² grond geven in ruil om X-aantal m² grond te krijgen.

Is in het contract specifiek aangeduid om welke grond het gaat?

Indien ja.
Dan is dit gehele contract ongeldig. De rechter zal besluiten dat u niet de intentie had om grond op te eisen wat al van u is. Dus kan van een wilsovereenkomst geen sprake zijn. Als er sprake is van kwade trouw van die buur, dan kan hij nog vervolgd worden. Maar dan zal zijn kwade trouw wel moeten bewezen worden.

Indien niet.
Dan is uw buur verplicht om:
1)
De grond die hij teveel genomen heeft terug te geven en de oorspronkelijke situatie te herstellen binnen een redelijke termijn (+-3 maanden)

2)
Om u de afgesproken oppervlakte te bezorgen.
Doet hij dit niet, dan kunt u hem vervolgen voor het niet nakomen van het contract.


U bent helemaal niet verplicht om die resterende grond te verkopen. Vraag hem de grond onmiddellijk in ere te herstellen indien niet, zal u juridische stappen ondernemen.

Doe alle communicatie voortaan schriftelijk, bij voorkeur via AS.

Veel succes!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 jun 2016 09:06

Natuurlijk niet slim om een dergelijke grondruil uit te voeren zonder een landmeter te raadplegen, en dit waarschijnlijk om een paar Euro's uit te willen sparen. Nu zal het waarschijnlijk meer kosten om de zaak terug recht te trekken, gevold door een jarenlange slechte burenrelatie

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jun 2016 10:13

De buurman vragen om "zijn" omheining 88cm op te schuiven zodat het niet langer op uw grond staat?

LYPLX
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2016 15:27

Nogmaals bedankt voor jullie reacties,

@mjers
staat iidd vermeld welk grond het gaat , maar het vervelendste is dat er ook opstaat van "volgens zijn metingen aan onze kant van het omheining" 49ca krijgen , wat eigenlijk al 37ca eigenlijk van ons was (wisten we pas na dat de landmeter was komen meten), dus kunnen we waarschijnlijk ook geen grond van zijn kant van de omheining eisen.
er staart letterlijk uit contract, dat " jullie krijgen er op het rechte stuk 49m2 bij" ,is het stuk grond dat aan mijn kant van de omheining is.

De grond wat hij teveel genomen worden , mogen we zelf een bedrag geven , of moet dat echt met de straatwaarde mee ? bv ik vraag het 5 dubbele straatwaarde, want ik ben nog altijd de eigenaar en heb er toch recht op van mijn prijs te bepalen , toch ?
want ik wil echt niet dat het verkocht word , eigenlijk ook om hem meer problemen te bezorgen , voor wat hij allemaal gedaan had.


mava105
We hadden een landmeter laten komen na zijn werken omdat er dan ook in 1x de nieuwe grens kan getrokken worden van beide gronden,
meer nauwkeurig als alles al gedaan was.

Lanox
Je bedoelt mss dat zijn omheining 12cm meer naar mijn kant op moet.
Heb ik helemaal geen problemen mee , het zijn toch maar beplantingen dat daar staat.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jun 2016 15:33

Lanox
Je bedoelt mss dat zijn omheining 12cm meer naar mijn kant op moet.
Heb ik helemaal geen problemen mee , het zijn toch maar beplantingen dat daar staat.
Nee, ik bedoel afdwingen wat uw buurman in het bewuste contract heeft laten opnemen. U zou een meter van zijn grond over een bepaalde afstand mogen innemen, wel laat hem dan zijn omheining van dat stuk afbreken en opschuiven tot u deze meter ook effectief hebt. Misschien creëert dit een ongustige situatie voor hem waardoor hij het contract plots niet meer zo bindend vindt.

LYPLX
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jun 2016 15:38

@Lanox
jij bent snel , kunnen we idd ook vragen , want eigenlijk is het straatkant van de grond meer kostbaar dan achterkant wat hij genomen heeft , maar op contract staat "grond voor grond , dus kan hij niet meer gaan klagen.
Dank je wel

mjers
Berichten: 1788

#8 , 08 jun 2016 15:43

Nogmaals bedankt voor jullie reacties,

@mjers
staat iidd vermeld welk grond het gaat , maar het vervelendste is dat er ook opstaat van "volgens zijn metingen aan onze kant van het omheining" 49ca krijgen , wat eigenlijk al 37ca eigenlijk van ons was (wisten we pas na dat de landmeter was komen meten), dus kunnen we waarschijnlijk ook geen grond van zijn kant van de omheining eisen.
er staart letterlijk uit contract, dat " jullie krijgen er op het rechte stuk 49m2 bij" ,is het stuk grond dat aan mijn kant van de omheining is.

De grond wat hij teveel genomen worden , mogen we zelf een bedrag geven , of moet dat echt met de straatwaarde mee ? bv ik vraag het 5 dubbele straatwaarde, want ik ben nog altijd de eigenaar en heb er toch recht op van mijn prijs te bepalen , toch ?
want ik wil echt niet dat het verkocht word , eigenlijk ook om hem meer problemen te bezorgen , voor wat hij allemaal gedaan had.


mava105
We hadden een landmeter laten komen na zijn werken omdat er dan ook in 1x de nieuwe grens kan getrokken worden van beide gronden,
meer nauwkeurig als alles al gedaan was.

Lanox
Je bedoelt mss dat zijn omheining 12cm meer naar mijn kant op moet.
Heb ik helemaal geen problemen mee , het zijn toch maar beplantingen dat daar staat.
Heel simpel...
Volgens het contract krijgen jullie 49ca grond erbij aan "het rechte stuk" In ruil moeten jullie ook 49 ca geven aan hem achteraan jullie tuin.
De enige correcte basis voor deze voorwaarden zijn de metingen van de landmeter.
Dus, op basis van de gegevens van de landmeter, dient hij jullie 49ca van het rechte stuk te geven en jullie hem 49ca van de achterkant van jullie tuin.

Aangezien beide partijen het erover eens zijn dat de oorspronkelijke metingen (waarop het contract is gebaseerd) verkeerd zijn, kan nietigheid van het contract ingeroepen worden.

Het contract is dus opgemaakt op basis van verkeerde gegevens en kan dus nooit rechtsgeldig zijn.


Zoals ik in mijn vorige post reeds vermelde bent u helemaal niet verplicht om die grond te verkopen.
Hij heeft uw grond "illegaal ingenomen" en moet die u teruggeven in de oorspronkelijke staat. Strikt juridisch kan u hiervoor ook een schadevergoeding eisen.

Het staat u vrij om de verkoopprijs te bepalen...

LYPLX
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jun 2016 15:46

@mjers
Voor een nietigheid te laten verklaren , moeten we met beide partijen met een proces ermee naar de rechtbank , of kan ik het ook alleen aanvragen ?

mjers
Berichten: 1788

#10 , 08 jun 2016 15:55

U dient gewoon het contract te negeren, en hem aangetekend vermelden dat de gegevens in het contract niet correct zijn. indien hij juridische stappen onderneemt dan kunt u nietigheid van het contract inroepen.

Een overeenkomst (contract) die gebaseerd is op verkeerde input heeft eigenlijk nooit bestaan. Aan een overeenkomst die nooit bestaan heeft kan men dus geen rechten ontlenen.

Zorg ervoor dat de tegenpartij schriftelijk toegeeft dat de oorspronkelijke metingen waarop het contract is gebaseerd verkeerd waren.
Kan je dit niet, dan zal je moeten uitvoeren wat in het contract beschreven staat. (zie mijn vorige post)

LYPLX
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 jun 2016 16:12

@mjers
Ok , dan weet ik voorlopig genoeg , ik ga een een advocaat innemen en dit te bespreken.

Nogmaals bedankt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”