Mede-eigendom & Nabuurschap

annab
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mede-eigendom & Nabuurschap

#1 , 02 jun 2016 17:19

Geachte,

Allereerst mijn appreciatie voor dit medium en dank bij voorbaat voor een eventueel correct antwoord.

Na mijn appartement verkocht te hebben in augustus 2015, werd in maart (bij AV) 2016 de eindafrekening opgemaakt.

1. Ik kreeg geen afrekening voor de AV (Algemene Vergadering) , "aangezien U geen eigenaar meer bent en dus ook niet aanwezig dient te zijn op AV." Logisch, maar de cijfers/afrekening kreeg ik ook niet. Normaliter moeten eigenaars op de vergadering de cijfers al dan niet aanvaarden.
Is het gebruikelijk dat een ex-eigenaar zijn afrekening niet tijdig (voor AV) krijgt, zodat hij ook tijdig (voor of tijdens AV) kan goed/afkeuren?

2. Na de AV werd me een bedrag terug gestort, zonder schriftelijke afrekening. Na mijn aandringen ontving ik een individuele afrekening, waarin enkel totaalbedragen vermeld stonden bij de algemene kostenposten. Na mijn verzoek ontving ik een jaar overzicht van de facturen en merkte ik dat ik eveneens de kosten aangerekend kreeg die na de verkoop gemaakt werden.
De syndicus zei dat het normaal is dat er als volgt afgerekend wordt: alle kosten van een jaar worden opgeteld en dan volgens een verdeelsleutel (aantal maanden voor ex-eigenaar en resterende maanden voor nieuwe eigenaar) doorgerekend. Dit maakt dat een ex-eigenaar verhoudingsgewijs mee betaald in kosten na verkoop (en de nieuwe eigenaar in kosten voor aankoop). Is dit normaal en gebruikelijk?

In afwachting van een reactie, dank ik nogmaals bij voorbaat.

anna b

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill
Berichten: 715

#2 , 02 jun 2016 20:23

"merkte ik dat ik eveneens de kosten aangerekend kreeg die na de verkoop gemaakt werden."

Indien deze kosten ook betrekking hadden op de periode dat u nog het appartement gebruikte
Is dit normaal.
Wet :
Art. 577-11
§ 5 In geval van eigendomsoverdracht van een kavel:

1° is de uittredende mede-eigenaar schuldeiser van de vereniging van mede-eigenaars voor het gedeelte van zijn aandeel in het werkkapitaal dat overeenstemt met de periode tijdens welke hij niet effectief gebruik heeft gemaakt van de gemeenschappelijke delen; de afrekening wordt door de syndicus opgesteld;

De syndicus had u bij de verkoop ook een afrekening kunnen bezorgen, maar deze kon
onvolledig zijn om bovenstaande reden.
vermits u geen eigenaar meerbent, kreeg u geen uitnodiging voor de vergadering,
maar u hebt wel recht om inzage in de facturen en het bedrag te betwisten.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

annab
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2016 18:37

Geachte,

Hartelijk dank voor Uw reactie.

De kosten die mij aangerekend werden , hadden geen betrekking op de periode dat ik nog eigenaar was.
Dan is deze aanrekening niet normaal ?

Dank voor Uw doorverwijzing naar betreffend artikel uit de nieuwe wet op mede-eigendom.

In afwachting van uw antwoord, mijn dank bij voorbaat.

Anna b

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 03 jun 2016 20:04

De overdracht van privatieve kavels bij
appartementsmede-eigendom
lees blz 19 en volgende: de gewone kosten,

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/1 ... 001_AC.pdf
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#5 , 03 jun 2016 20:16

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

advo-immo
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 03 jun 2016 20:33

Geachte,


De kosten die mij aangerekend werden , hadden geen betrekking op de periode dat ik nog eigenaar was.
Dan is deze aanrekening niet normaal ?

Anna b
Op het eerste zicht lijkt dat niet normaal.

Alleszins moeten volgende kosten door de nieuwe eigenaar betaald worden:
◾ bedrag van de uitgaven voor onderhoud, herstelling, enz. waartoe beslist is voor de eigendomsoverdracht maar waarvan de betaling na de overdracht dient de gebeuren
◾ staat van de oproepen tot kapitaalinbreng en kosten van dringende werkzaamheden waartoe voor de overdracht beslist is, maar waarvan de betaling na de overdracht dient te gebeuren
◾ idem voor de kosten verbonden aan het verkrijgen van de algemene delen
◾ idem voor de verschuldigde bedragen t.g.v. geschillen

Ter verduidelijking een voorbeeld van iets dat u zeker niet meer moet betalen:

Nadat de verkoopsakte is verleden gaat de motor van de lift stuk en moet worden vervangen.
De herstelling en betaling van de reparatie valt nog in het lopende werkingsjaar van de verkoop.
In dit geval moet de rekening ten laste worden gelegd van de nieuwe eigenaar.
PLEZIER OP KOP

naicwill
Berichten: 715

#7 , 03 jun 2016 21:15

we weten natuurlijk niet welke kosten u bedoelt maar in aanvulling op de de post van Advo-Immo

Het is ook mogelijk dat de koper de overeenkomst sluit en dat er in de periode tussen de ondertekening en het verlijden van de authentieke akte nog een algemene vergadering plaatsvindt, waar beslist wordt tot bijkomende kapitaalinbreng. Hier geldt de regel dat deze kosten ten laste zijn van de koper, indien hij over een volmacht van de verkoper beschikte om aan de vergadering te kunnen deelnemen – hij heeft immers de mogelijkheid gehad zijn zegje te doen tijdens de vergadering.

Praktisch: als u uw appartement verkoopt doet u er dus goed aan uw koper een volmacht te bezorgen, eventueel al in het verkoopcontract, als er nog een vergadering zou plaatsvinden voor de authentieke akte – in het andere geval zult u zelf opdraaien voor beslissingen van die AV.
http://quimmo.be/nl/wet-op-mede-eigendo ... artementen
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

advo-immo
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 03 jun 2016 21:50

we weten natuurlijk niet welke kosten u bedoelt maar in aanvulling op de de post van Advo-Immo

Het is ook mogelijk dat de koper de overeenkomst sluit en dat er in de periode tussen de ondertekening en het verlijden van de authentieke akte nog een algemene vergadering plaatsvindt, waar beslist wordt tot bijkomende kapitaalinbreng. Hier geldt de regel dat deze kosten ten laste zijn van de koper, indien hij over een volmacht van de verkoper beschikte om aan de vergadering te kunnen deelnemen – hij heeft immers de mogelijkheid gehad zijn zegje te doen tijdens de vergadering.

Praktisch: als u uw appartement verkoopt doet u er dus goed aan uw koper een volmacht te bezorgen, eventueel al in het verkoopcontract, als er nog een vergadering zou plaatsvinden voor de authentieke akte – in het andere geval zult u zelf opdraaien voor beslissingen van die AV.
http://quimmo.be/nl/wet-op-mede-eigendo ... artementen
Dat klopt maar het enige effect is dat het de positie van TS nog versterkt: nog meer kosten die niet meer door TS moeten worden betaald!
Maar de vraag van TS gaat -blijkbaar- over uitgaven die plaatsvonden na het verlijden van de akte.

Wat meer concrete info van TS kan elke twijfel volledig uitsluiten.
Ik ga er ook van uit dat er niets speciek, afwijkend, werd bedongen in de verkoopsvoorwaarden.
PLEZIER OP KOP

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”