Basisakte 2

Rud19
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Basisakte 2

#1 , 29 mei 2016 18:00

Kan de algemene vergadering de basisakte aanpassen zonder tussenkomst van de notaris?

De wijziging betreft niet het aanpassen van verdeelsleutels maar een bepaling welke in de basisakte verbied om rolluiken te plaatsen ten eerste en ook verplichte richtlijnen in verband met zonneschermen.
Een iemand heeft deze regels geschonden en nu wil men deze aanpassen via de algemene vergadering.
Kan dit zomaar zonder tussenkomst van de notaris?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 29 mei 2016 18:20

Neen.
Voor de wijziging van een basisakte is een notariële akte noodzakelijk.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Tope
Berichten: 916

#3 , 29 mei 2016 19:50

Als de algemene vergadering - zonder tussenkomst van een notaris - de basisakte kon aanpassen, dan zou het nogal een boeltje worden.

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 29 mei 2016 20:11

Mag ik rolluiken plaatsen in appartement?
Vraag

Ik heb een appartement op de benedenverdieping in een 3-appartementsgebouw. Nergens in de eigendomsakte wordt er over rolluiken gesproken. Hoe weet ik of ik rolluiken mag hangen? Kunnen de buren mij verbieden dat ik rolluiken hang? Het zou enkel over de achtergevel gaan, niet over de voorgevel.

Antwoord

Je zal dit op de algemene vergadering moeten voorleggen. De mede-eigenaars kunnen dit goed- of afkeuren. Als je buren dit goedkeuren, zal je dit ook moeten navragen op de dienst Stedenbouw van Stabroek.

Beantwoord door: Livios
http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ ... partement/
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#5 , 29 mei 2016 20:17

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 29 mei 2016 20:27

Mag ik rolluiken plaatsen in appartement?
Vraag

Ik heb een appartement op de benedenverdieping in een 3-appartementsgebouw. Nergens in de eigendomsakte wordt er over rolluiken gesproken. Hoe weet ik of ik rolluiken mag hangen? Kunnen de buren mij verbieden dat ik rolluiken hang? Het zou enkel over de achtergevel gaan, niet over de voorgevel.

Antwoord

Je zal dit op de algemene vergadering moeten voorleggen. De mede-eigenaars kunnen dit goed- of afkeuren. Als je buren dit goedkeuren, zal je dit ook moeten navragen op de dienst Stedenbouw van Stabroek.

Beantwoord door: Livios
http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ ... partement/
Helaas een antwoord dat niet echt relevant is voor de gestelde vraag, aangezien ingeval van TS "een bepaling welke in de basisakte verbiedt om rolluiken te plaatsen" het echte probleem is. Derhalve moet de AV stemmen over een wijziging van de basisakte die daarna nog voorwerp moet zijn van een notariële akte.
Uiteraard moet het stedenbouwkundig toegelaten zijn, maar voor een rolluik zal dat niet moeilijk zijn. Indien het voorzetrolluiken zijn is een bouwvergunning zelfs niet nodig.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill
Berichten: 715

#7 , 29 mei 2016 21:55

"Helaas een antwoord dat niet echt relevant is voor de gestelde vraag, aangezien ingeval van TS "

Ik denk wel dat ts via dit voorbeeld het zal begrepen en u blijkbaar ook.

Indien er geen notariele akte opgemaakt wordt blijft de nieuwe regel gelden
voor alle huidige eigenaars.
Deze beslissing kent i.p. evenwel geen uitwerking naar derden toe. M.a.w. een kandidaat koper heeft op het moment van het ondertekenen van zijn compromis,... geen kennis gekregen van de wijzigende verdeelsleutel aangezien door de VME aan deze wijziging geen officiële publiciteit werd verleend. Dit behoudens dat dit door de verkoper/notaris of tussenpersoon voor het ondertekenen van enig document toch zou gebeuren zodat de kandidaat koper nadien moeilijk zou kunnen voorhouden dat hij van niets wist.

Waar de vermelde beslissing dus tegenover zij die op het moment van de beslissing eigenaar waren of tegenover zij die nadat ze eigenaar werden akkoord zijn gegaan met plaatsen rolluiken en richtlijnen zonnewering (goedkeuring gegeven van de rekeningen tijdens de AV, niet in rechte aangevochten,...) kent deze wijziging i.p. geen toepassing op een nieuwe eigenaar die er geen kennis van kreeg.

En het is nu net omwille van dit laatste dat werd voorzien dat zulke beslissing een authentieke wijziging met overschrijving op het hypotheekkantoor inhoudt.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 30 mei 2016 07:26

(...) Waar de vermelde beslissing dus tegenover zij die op het moment van de beslissing eigenaar waren of tegenover zij die nadat ze eigenaar werden akkoord zijn gegaan met plaatsen rolluiken en richtlijnen zonnewering (goedkeuring gegeven van de rekeningen tijdens de AV, niet in rechte aangevochten,...) kent deze wijziging i.p. geen toepassing op een nieuwe eigenaar die er geen kennis van kreeg. (...)
Een akkoord met de jaarafrekening, houdt niet in dat men akkoord is met de achterliggende berekeningsregels. Een expliciet akkoord is vereist. Wel kan men in het geval van latere betwisting niet terugvorderen, ... met terugwerkende kracht (= voor de datum van dagvaarding).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”