Elektriciteit gezamelijke delen.

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

Elektriciteit gezamelijke delen.

#1 , 24 mei 2016 15:05

Ik ben eigenaar van een appartement in een blokje met 2 andere appartementen, de factuur voor de gemeenschappelijke elektriciteit van de gang staat op mijn naam. De 2 andere appartementen zijn van een vennootschap. Nu stelt het probleem hem dat de zaakvoerder van de vennootschap het deel niet wil betalen van de rekening van die elektriciteit omdat de factuur op mijn naam staat en hij dus geen bewijs heeft voor in zijn boekhouding, ik bezorg hem nochtans een kopie van de afrekening. De afrekening aan de andere bewoners voorleggen is ook een moeilijke zaak daar deze nogal wisselend zijn. Wij werken zonder syndic, moeten de kopieën van de afrekening voldoende zijn voor hem, of kan hij blijven weigeren te betalen?
Alvast bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill
Berichten: 715

#2 , 24 mei 2016 16:47

Vermits de 2 andere appartementen van een vennootschap zijn en het derde van u
Wie bedoelt u dan met andere bewoners.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#3 , 24 mei 2016 16:53

Wel de huurders van de appartementen van de vennootschap. Ik veronderstel dat de vennootschap dan een forfait aanrekent aan die huurders.

Reclame

bentium
Berichten: 24

#4 , 24 mei 2016 17:07

Wat zegt de basisakte over gemeenschappelijke kosten?

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#5 , 24 mei 2016 17:19

Geen idee... maar het lijkt mij toch logisch dat ieder appartement zijn deel van de kosten van de gangverlichting betaald. zou de basisakte daar eens voor moeten bekijken wat daar over beschreven staat.

naicwill
Berichten: 715

#6 , 24 mei 2016 17:38

Werkelijke uitgaven

Indien het pand wordt gebruikt voor BTW-belaste ac­­tiviteiten en bepaalde gemeenschappelijke kosten recht­­streeks ten laste van de huurder worden ge­legd, dan laat de BTW-administratie toe dat de huur­der de BTW aftrekt. De aftrek is wel enkel toe­ge­staan als de huurder in het bezit is van een ge­de­tail­­leer­de afrekening. Deze afrekening moet, naast de ver­mel­dingen die voorkomen in de afrekeningen ten be­hoeve van de eigenaars, ook de identiteit, het adres en het BTW-nummer van de huurder ver­mel­den. De verhuurder moet dus aan de huurder een op­­ga­ve van de kosten en de lasten (de verdeelstaat van de syndicus) bezorgen en aan de huurder de mo­­ge­lijk­heid bieden de stukken in te zien bij de syn­dicus.

Deze afrekening moet minstens één keer per jaar ge­beuren met vermelding van “de juiste aan de le­ve­ranciers of dienstverrichters te betalen prijs, het be­drag van de belasting en per mede-eigenaar zijn aan­deel in de gemeenschappelijke uitgaven”.


Lees volledig verhaal eerste link van indicator van de google search
https://www.google.be/search?q=Gun+uw+B ... e&ie=UTF-8
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

advo-immo
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 24 mei 2016 17:51

De oplossing bestaat erin om de electriciteitsteller van de gemene delen op naam van de VME te zetten.
De vennootschap kan dan, als lid van de VME, haar aandeel in het electricitetsverbruik van de gemene delen indienen als kosten
in haar belastingsaangifte. Idem voor BTW doeleinden.

Hiervoor is het absoluut niet noodzakelijk dat de door de vennootschap verhuurde panden betrokken worden door btw plichtige huurders.
(Uit de vraag van TS leid ik af dat het 2 appartementen betreft die door de vennootschap als privé-woonst aan particulieren worden verhuurd)
PLEZIER OP KOP

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 24 mei 2016 17:57

De oplossing bestaat erin om de electriciteitsteller van de gemene delen op naam van de VME te zetten.
De vennootschap kan dan, als lid van de VME, haar aandeel in het electricitetsverbruik van de gemene delen indienen als kosten
in haar belastingsaangifte. Idem voor BTW doeleinden.

Hiervoor is het absoluut niet noodzakelijk dat de door de vennootschap verhuurde panden betrokken worden door btw plichtige huurders.
(Uit de vraag van TS leid ik af dat het 2 appartementen betreft die door de vennootschap als privé-woonst aan particulieren worden verhuurd)
Opgelet: Tenzij die verbruikskosten rechtstreeks worden doorgerekend aan de huurders. Maar uit de vraagstelling blijkt inderdaad eerder dat ze niet worden doorgerekend want anders zou het probleem van indienen van kosten door de vennootschap zich niet stellen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill
Berichten: 715

#9 , 24 mei 2016 19:59

Aftrek van BTW bij kosten betaald door de VME

Lees volledig verhaal
http://www.villajuris.be/index.php/actu ... oor-de-vme
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#10 , 03 jun 2016 13:25

Bedankt voor alle reacties.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”