Controle boekhouding : uitbetaling schadegevallen

Chanthelma
Topic Starter
Berichten: 98

Controle boekhouding : uitbetaling schadegevallen

#1 , 19 mei 2016 19:45

Ik heb een vraag in verband met de uitbetaling waarborg 'indirecte verliezen'.
bij controle van de boekhouding van de vereniging van mede-eigendom stelde ik vast dat de 'indirecte verliezen', 10% van de schadevergoeding werden gestort op rekening van de syndicus.
Deze stort het bedrag op zijn beurt integraal door naar zijn rekening, zonder enige inbreng van factuur.
Verzekeringsnemer + verzekerde = Vereniging van mede-eigenaars
Toen ik de opmerking maaktekreeg ik als antwoord, dat dit bij de vb. stond, waarin vermeld staat dat dit kon gebruikt worden indien er een meerkost was voor de syndicus. Zij interpreteert dit alszijnde dat dit toekomt aan de syndicus.
Correct of niet correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 mei 2016 19:49

dubbel
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Chanthelma
Topic Starter
Berichten: 98

#3 , 19 mei 2016 19:55

ik verondertsel dat, indien er geen goedkeuring is om deze gelden door te storten dit eerst moet worden voorgelegd op de AV.
Indien de VME een bijpremie betaalt van 10% om, indien er een schadegeval is, bijkomend 10% te ontvangen, is het toch niet meer dan logisch dat dit ten goede komt van de VME en niet van de syndicus. Tenzij dit zo is gestemd en overeengekomen.

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 19 mei 2016 22:11

"Indien de VME een bijpremie betaalt van 10% om, indien er een schadegeval is, bijkomend 10% te ontvangen, is het toch niet meer dan logisch dat dit ten goede komt van de VME en niet van de syndicus. Tenzij dit zo is gestemd en overeengekomen."

Indirecte of onrechtstreekse verliezen

Indirecte of onrechtstreekse verliezen zijn diverse verliezen, kosten en nadelen die u oploopt door een brand, een wateroverlast, een storm,… Denk maar aan postkosten, kosten voor een auto, tijdverlies, administratieve rompslomp, enzovoort.
http://www.assuralia.be/index.php?id=20 ... ews%5D=976


2.3 Vergoeding onrechtstreekse verliezen
Bij een verzekerd schadegeval wordt de schadevergoeding forfaitair met 10% verhoogd ter vergoeding van de extra kosten die de syndicus en/of de gebouwenbeheerder moet maken als gevolg van een schadegeval en dit met een maximum van € 6.250 per schadegeval (abex 540).
http://www.b-cover.be/old/nl/brochure/B ... operty.pdf
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 20 mei 2016 08:25

Ik heb een vraag in verband met de uitbetaling waarborg 'indirecte verliezen'.
bij controle van de boekhouding van de vereniging van mede-eigendom stelde ik vast dat de 'indirecte verliezen', 10% van de schadevergoeding werden gestort op rekening van de syndicus.
Deze stort het bedrag op zijn beurt integraal door naar zijn rekening, zonder enige inbreng van factuur.
Verzekeringsnemer + verzekerde = Vereniging van mede-eigenaars
Toen ik de opmerking maakte kreeg ik als antwoord, dat dit bij de vb. stond, waarin vermeld staat dat dit kon gebruikt worden indien er een meerkost was voor de syndicus. Zij interpreteert dit als zijnde dat dit toekomt aan de syndicus.
Correct of niet correct?
Momenteel bespreekt het Parlement een wetsvoorstel dat deze praktijken strafbaar maakt op het niveau van de strafwet. Het wordt beschouwd als een vorm van corruptie. Een wijziging van de plichtenleer BIV in die zin is opgestart. Er is een expliciete en voorafgaandelijke beslissing nodig van de AV (= met bijhorende aanvraag en motivatie door de syndicus) om deze vergoeding "door te storten" aan de syndicus. Een eenzijdige beslissing is duidelijk niet conform met de geldende boekhoudingsregels sinds 01.01.2013.

Chanthelma
Topic Starter
Berichten: 98

#6 , 16 jun 2016 14:59

Er is ondertussen een algemene vergadering gehouden en ik heb het aangekaart. De (aanwezige) mede-eigenaars vielen uit de lucht en vonden dit niet kunnen. De waarborg wordt geschrapt in de brandpolis en op punt gezet.
Hartelijk dank voor uw klaar en duidelijk antwoord

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”