privé bouwen op grond van eigen bvba

padvac
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Brussel

privé bouwen op grond van eigen bvba

#1 , 06 dec 2007 18:39

Is het mogelijk om een stuk bouwgrond te kopen op naam van (eigen) bvba en daarna daarop (privé) te bouwen ? De nieuwbouw zou ik gezamelijk met mijn vriendin bouwen, die heeft wel geen aandeel in de bvba, daar ben zelf 100% eigenaar van.
Indien dit kan, wat zijn de wettelijke (en fiscale) implicaties ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 06 dec 2007 23:11

Een bvba is een rechtspersoon dus vrees ik dat als je op die grond 'privé' gaat bouwen, je de bvba zal moeten vergoeden.
Een fiscalist zal je hier waarschijnlijk beter een antwoord kunnen op geven.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 08 dec 2007 10:42

“Art.1.Het recht van opstal is een zakelijk recht om gebouwen, werken of beplantingen op eens anders grond te hebben.”(Wet 10 januari 1824 over het recht van opstal.)

De bvba kan dus een recht van opstal verlenen aan u en uw vriendin om op de bvba-grond te bouwen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”