appartement; problemen met verbouwingen buren , opzeg ?

geert2011
Topic Starter
Berichten: 5

appartement; problemen met verbouwingen buren , opzeg ?

#1 , 13 mei 2016 23:48

Dag,

ik huur een appartement op 100meter van mijn woning omdat deze gerenoveerd wordt.
ik ben er niet gedomicilieerd, en het is maar voor een jaar.

ik woon er twee maand en heb door dat het hele gebouw bewoond wordt door "speciale mensen" (zo omschrijft de syndicus het toch, hij bedoelt mensen die doen waar ze zin in hebben en zich niets aantrekken van de rest).

er zijn twee problemen. beide hebben te maken met het feit dat de linkerbuur en de bovenbuur renoveren...

A) bovenbuur en waterschade.

de bovenbuur heeft zijn badkamer gerenoveerd die pal boven de mijne ligt. er is waterschade ontstaan op mijn plafond van de badkamer.
chronologie
1)syndicus op de hoogte gebracht, die heeft de loodgieter laten langskomen, maar loodgieter moeten afbellen want de bovenbuur was niet thuis
2)de loodgieter komt maar niet langs op mijn verzoek... die zou moeten vaststellen vanwaar het lek komt... (maar misschien is dat niet meer te traceren) om zo na te gaan op wiens rekening dat moet komen, collectief of individueel op de bovenbuur....
3)zelf offerte gevraagd bij zelfstandige pleisterwerken

kan iemand me vertellen hoe dit verder moet ? moet de syndicus dit oplossen ? moet ik de bovenbuur in gebreke stellen ?

B) linkerbuur en luchtverontreiniging

de linkerbuur is zijn volledig appartement aan het renoveren. probleem is dat er een ongelofelijk irriterende stof in de lucht hangt en blijft hangen. Ik zit met een gezwollen keel en iedereen die op de trap passeert hoor je hoesten. ook de mensen die er aan het werk zijn hoesten...
Wat kan ik hieraan doen ? (de bouw is daarnaast ook nog illegaal, want de man heeft door vloeren gehakt zonder stabiliteitsingenieur of goedkeuring van de AV... maar aangezien ik maar een jaartje huur heb ik geen zin om alle problemen aan te kaarten).

c contact opzeggen

Indien de problemen blijven komen... zou ik misschien het contract van een jaar proberen op te zeggen en elders te gaan wonen.
op zich kan je geen contract van bepaalde duur opzeggen (in het contract staat er niets van gestipuleerd...) maar zijn er toch gronden waarop dit kan geeist worden ?

verstoring van het rustige huurgenot of zo ?

(bijvoorbeeld: na het tekenen van het contract zegt de eigenaar dat er betonrot zit in het gebouw en dat die gaat aangepakt worden... met andere woorden een maand stellingen rond het gebouw en werkzaamheden... ook zou de volledige centrale verwarming moeten vernieuwd worden..) kan dit allemaal zo maar ? de eigenaar is voor een jaartje op reis in dit jaar moeten er een pak werkzaamheden gebeuren.... waarbij je fulltime in het vuil stof en lawaai zit...

dank
Geert

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding