verplichtingen na bouwvergunning

egeltje
Topic Starter
Berichten: 150

verplichtingen na bouwvergunning

#1 , 11 mei 2016 11:26

Wij hebben een lichtzuil geplaatst in onze voortuin en hadden hiervoor een bouwvergunning aangevraagd en uitgehangen zoals het hoort.
er heeft niemand bezwaar ingediend dus de werken zijn uitgevoerd; nu is onze buur boos want hij krijgt teveel licht binnen in zijn badkamer en omdat we het hem niet gevraagd hebben (natuurlijk niet ;-))
we moeten nu bij de gemeente komen om "afspraken te maken". Ze hebben al laten verstaan dat de uren van verlichting moeten aangepast worden (is ondertussen al gebeurd) en er moest nog gesproken worden over groenbeplanting. Heel onze voortuin is heraangeplant: nieuwe laurierhaag gezet van 1,75 m hoog (groeit zo'n 40 cm per jaar), 2 bomen van 16-18 cm omtrek en siergrassen rond de zuil (die weliswaar op dit moment nog beperkt zijn qua omvang aangezien ze net geplant zijn en het groeiseizoen pas begonnen zijn)
Mijn vraag is nu of we verplicht kunnen worden onze groenaanplanting aan te passen aangezien er geen voorwaarden hierover gesteld werden in de bouwvergunning? Kan men ons nog bijkomende verplichtingen opleggen op basis van een klacht van iemand die zijn bezwaarrecht heeft laten voorbij gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 11 mei 2016 13:06

De vergunning ging enkel over de lichtzuil?
De buur kan hier niets tegen inbrengen... (Zolang het bij "redelijke burenhinder" blijft) Hij heeft zijn kans gehad. Ook met die "afspraken" die de gemeente wil maken ten voordele van die buur moet u niet zomaar akkoord gaan.

Wel moet u zich houden aan de wettelijke voorschriften inzake beplanting. De haag dient als afsluiting neem ik aan? Hoever staat die van de erfgrens? hoever staan de bomen van de erfgrens?

egeltje
Topic Starter
Berichten: 150

#3 , 12 mei 2016 22:49

De vergunning had enkel betrekking op de lichtzuil.
De haag waarover ik sprak staat niet op de scheiding met de buur maar aan de zijde van de openbare weg tussen ons huis en de zuil.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 13 mei 2016 07:35

Dan zie ik het probleem niet. Uiteraard kan de gemeente specifieke regels hebben.
Als er tegen de regels van de ruimtelijke ordening ingegaan wordt, is het aan de gemeente om de stappen te ondernemen.
Dus afwachten...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”