bouwvergunning, meldingsplicht of niks nodig?

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

bouwvergunning, meldingsplicht of niks nodig?

#1 , 07 mei 2016 13:19

Beste

Ik zou graag een overkapping/carport willen bouwen op onze koer. Echter is het mij onduidelijk of ik hier een bouwvegunning, meldingsplicht, of geen van beide voor nodig heb. hieronder kunt u een schets vinden van onze koer met hierop in het rood de zone die ik als overkapping wil maken. De blauwe lijn is de scheiding tussen ons erf en de buren. de bovenzijde is afgescheiding via een bestaand muurtje van +-2m hoog, aan de andere kant hiervan is een servitude-weg.

Afbeelding

Voor de duidelijkheid: ik ga nergens in de gevel van onze buren iets vastmaken. Enkel hier iets tegen plaatsen. In onze muur wil ik wel enkele punten vastboren.

Ik vind 2 mogelijkheden:
https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... e,houtkot,
en
https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... Uitbreiden

Aangezien ik telkens tot tegen een scheidingsmuur kom, heb ik volgens mij nooit een vergunning nodig. Alleen weet ik niet goed of het onder een "uitbreiding" valt, of een "los staand gebouw.". De carport gaat ook gaat min of meer 4 palen met een schuin dak zijn. de totale oppervlakte wordt +-18m2

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 07 mei 2016 14:47

Dit is een uitbreiding.
Die blauwe lijn, is dat een muur?
En welke muur precies? Van de woning? Of van de tuin? Is die gemeenschappelijk of van de buren?

En waar is de openbare weg? Boven of onder de schets?

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#3 , 07 mei 2016 15:06

de blauwe lijn is de muur van de woning van de achtergevel van onze buren. zover ik weet is dit geen gemeenschappelijke muur, maar volledige eigendom van onze buren. Wij gaan ook totaal niks bevestigingen in deze muur. hoogstens gaat een afwatering hiertegen geplaatst worden. de openbare weg is aan de uiteinde van de linkerkant van de servituut. Voor de duidelijkheid. hier gaat geen auto onder parkeren, enkel fietsen en een motorfiets. de deur is ook slecht +-1m breed.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 07 mei 2016 16:04

Dan hebt u jammergenoeg een vergunning nodig. Was die muur gemeenschappelijk dan mocht u tot tegen deze scheidingsmuur bouwen zonder vergunning.
Volgens de regels van de ruimtelijke ordening is er geen scheidingsmuur, u kan namelijk nooit de muur van de buren in rekening brengen voor de bouw van uw carport. De regels beperken zich tot wat er op uw erf staat. Niet op wat er op het erf van de buren staat...

Maar lees er in de eerste plaats eens uw akte op na, en breng een bezoek aan de gemeente, soms kunnen de regels per gemeente anders zijn...

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#5 , 07 mei 2016 16:27

Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik ga -zoals u aangeeft- eens een babbeletje doen op de gemeente en kijken of er iets in onze akte staat.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”