gemeenschappelijke doorgang

mvdbulck
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

gemeenschappelijke doorgang

#1 , 04 mei 2016 09:11

Ik heb een rijwoning gekocht waar een gemeenschappelijke doorgang is met de buren aan mijn rechterzijde. Nu willen de buren aan mijn linkerzijde daar gebruik van maken doch deze dienen hiervoor over mijn privé te passeren. Moet ik heb toegang verlenen in mijn tuin ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sperwer87
Berichten: 133

#2 , 04 mei 2016 09:13

Nee. Zolang er hierover niks in je akte staat noch hebben ze een bewijs mag jij dit gewoon weigeren.

mvdbulck
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mei 2016 09:34

er staat in de akte gemeenschappelijke doorgang maar niet voor welke huizen dit is

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 04 mei 2016 09:42

en deze doorgang verschaft toegang tot welke faciliteiten? Heeft de adere buur toegang tot zijn faciliteiten zonder jouw doorgang te gebruiken?
Heeft de buur ook een vermelding over de doorgang in hun akte staan?
Indien de buur een alternatieve uitwijkmogelijkheid heeft en ert staat niets in zijn akte, dan geldt de doorgang niet voor hem. Er is nog een argument: als de doorgang niet specifieert voor welke huizen de doorgang telt, kan men redelijkerwijs aannemen dat ze enkelgeldt voor de direct aanpalende woningen die de doorgang gemeenschappelijk hebben. en dus niet een buur van de andere kant. Anders zou je zo ongeveer de hele straat over je tuin kunnen krijgen :-)
Dus zeer vermoedelijk neen: je moet die doorgang niet toestaan.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”