privégrond met recht tot doorgang voor landbouwer

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: privégrond met recht tot doorgang voor landbouwer

#46 , 27 mei 2016 09:12

Is dat niet wat teveel van het goede voor een boer die mogelijks maar 2 x per jaar op zijn veld moet zijn? En wat doe je op de dag dat je niet thuis bent en de boer staat voor de deur?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
juweeltje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Ja

#47 , 27 mei 2016 10:19

neen, afsluiten met poort begin ik niet. Ons huis ligt te midden in de velden, bereikbaar via een doodlopende weg van ongeveer één kilometer. Op het einde van die weg ligt mijn eigendom met daarop een aardeweg met erfdienstbaarheid. Het is dus enkel die boer en ik die er gebruik van maken, niemand anders heeft daar iets verloren.
Maar de discussie is dus hier veranderd, gezien de VLM er een openbare weg van wil maken.
Gisteren een mail gezonden, tot op heden nog geen antwoord gekregen, ik wacht dus even af.

tira00
Berichten: 929

#48 , 27 mei 2016 12:28

Heb je al nagegaan of jouw weg niet in de Atlas der buurtwegen staat?
Kan misschien een oude buurtweg zijn?

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#49 , 27 mei 2016 16:19

neen, afsluiten met poort begin ik niet. Ons huis ligt te midden in de velden, bereikbaar via een doodlopende weg van ongeveer één kilometer. Op het einde van die weg ligt mijn eigendom met daarop een aardeweg met erfdienstbaarheid. Het is dus enkel die boer en ik die er gebruik van maken, niemand anders heeft daar iets verloren.
Maar de discussie is dus hier veranderd, gezien de VLM er een openbare weg van wil maken.
Gisteren een mail gezonden, tot op heden nog geen antwoord gekregen, ik wacht dus even af.
Ik gaf enkel de tip van het hek omwille van de maximale breedte die je dan kan toepassen, zodat de boer niet met grotere machines op jouw grond kan geraken. Kan je ook bekomen door twee betonnen paaltjes met max. breedte ertussen van 3 meter.

eylis
Berichten: 8840

#50 , 27 mei 2016 16:53

mariette, het probleem reikt verder dan dat. Lees het stuk ruilverkaveling eerst ns na. binnenkort rijdt iederéén over de wegel naar alle andere achtergelegen landbouwgronden en dat is niet gestipuleerd in de akte.

Mariette
Berichten: 2507

#51 , 27 mei 2016 18:32

mariette, het probleem reikt verder dan dat. Lees het stuk ruilverkaveling eerst ns na. binnenkort rijdt iederéén over de wegel naar alle andere achtergelegen landbouwgronden en dat is niet gestipuleerd in de akte.
ik schreef dit vooraleer er van die ruilverkaveling sprake was. Gewoon kwestie van de huidige overlast te beperken.

Trouwens, als ze er openbare weg van willen maken, kunnen ze toch altijd nog onteigenen?

Een vriendin van me had een open bebouwing (wel ooit twee kavels uit de jaren 1930), waarna ze door een grote onteigening het achterste gedeelte van haar land kwijtspeelde voor een verkaveling, mèt straat (inkom straat via een andere straat). Blijkbaar niet voldoende want het stuk aan de zijkant van haar huis moest en zou ook onteigend worden, afgezet met paaltjes, want het moest als WANDELWEG dienen (terwijl de bewoners gewoon via de straat hun verkaveling konden bereiken).
Resultaat: nu "wandelen" de mensen op één meter van haar badkamer.

juweeltje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Ja

#52 , 28 mei 2016 14:20

Heb je al nagegaan of jouw weg niet in de Atlas der buurtwegen staat?
Kan misschien een oude buurtweg zijn?
neen, is absoluut geen buurtweg.

Franciscus
Berichten: 38592

#53 , 28 mei 2016 16:30

Door de paaltjes maar zeker door de poort benadrukt u nu het privatieve karakter van de grond - dat beperkt de doorgang tot de boer en tot u.
Een zoeken via geopunt vlaanderen. http://www.geopunt.be/

tira00
Berichten: 929

#54 , 28 mei 2016 22:27

Een zoeken via geopunt vlaanderen. http://www.geopunt.be/
De buurtweg van 3 m. breed die op mijn recht van doorgang ligt, staat niet op deze kaart.
Alleen in de Atlas der buurtwegen.

Franciscus
Berichten: 38592

#55 , 28 mei 2016 22:31

Ook niet onder KAART en dan Historische kaarten (staan rechts) en daar staat atlas der buurtwegen.

tira00
Berichten: 929

#56 , 29 mei 2016 09:34

Klopt Franciscus, je hebt gelijk.
Is heel gebruiksvriendelijk gemaakt.

juweeltje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Ja

#57 , 31 mei 2016 11:48

Ook niet onder KAART en dan Historische kaarten (staan rechts) en daar staat atlas der buurtwegen.
neen, geen weg te bespeuren, zelfs niet tot in 1771-1778.

giserke
Berichten: 2434

#58 , 31 mei 2016 14:06

mariette, het probleem reikt verder dan dat. Lees het stuk ruilverkaveling eerst ns na. binnenkort rijdt iederéén over de wegel naar alle andere achtergelegen landbouwgronden en dat is niet gestipuleerd in de akte.
ik schreef dit vooraleer er van die ruilverkaveling sprake was. Gewoon kwestie van de huidige overlast te beperken.

Trouwens, als ze er openbare weg van willen maken, kunnen ze toch altijd nog onteigenen?

Een vriendin van me had een open bebouwing (wel ooit twee kavels uit de jaren 1930), waarna ze door een grote onteigening het achterste gedeelte van haar land kwijtspeelde voor een verkaveling, mèt straat (inkom straat via een andere straat). Blijkbaar niet voldoende want het stuk aan de zijkant van haar huis moest en zou ook onteigend worden, afgezet met paaltjes, want het moest als WANDELWEG dienen (terwijl de bewoners gewoon via de straat hun verkaveling konden bereiken).
Resultaat: nu "wandelen" de mensen op één meter van haar badkamer.
Ze zal geen al te goeie advocaat in dienst hebben genomen.

tira00
Berichten: 929

#59 , 31 mei 2016 14:18

Gelukkig juweeltje, dan heb je een gewone erfdienstbaarheid en gelden alle regels die hier al opgesomd werden.

Franciscus
Berichten: 38592

#60 , 31 mei 2016 19:46

Dus poort en speciaal slot met één sleutel voor buur dan staat u veel sterker ... trouwens behoord uw eigendom tot de 'mogelijke ruilverkaveling??

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”