splitsing woning/ geluidsoverlast "heersend erf"

Col86
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

splitsing woning/ geluidsoverlast "heersend erf"

#1 , 26 apr 2016 14:03

Beste

Ik wist niet goed welke titel te kiezen. Ik probeer zo kort, gevat en bondig de situatie te schetsen. In november 2015 kochten wij een huis. Gelijkvloers, 1e verdieping met slaapkamers. De tweede verdieping (zolderruimte) behoort echter tot het huis naast ons. Dus de volledige zolder over ons huis is van het "heersend" erf zoals dit vernoemd wordt in onze akte. Dit is zo herverkaveld geweest. Dit was komt omdat dit vroeger 1 grote boerderij was en dus opgesplitst is in 2 woonunits.

Wij waren hiervan op de hoogte en hadden de zolder niet echt nodig. De verkoper ging in het huis naast ons komen wonen en zou de zolder als stockage gebruiken. Er zou 10cm schuim om de houten vloer (ons plafond dus) gespoten zijn, dus geen last van lawaai, volgens hem. Het was toch immers maar een zolder. We zijn nu enkele maanden verder en de eigenaar heeft nu toch besloten om hier niet zelf te komen wonen en verkocht dus de woning.

Onze nieuwe buren hebben nu echter beslist om van deze zolder hun slaapkamer te maken. Deze zolder was al volledig ingericht (mooi parket e.d.) Gevolg: lucht en conctactgeluid is enorm! Wij horen hen praten en zij ons. Alleen hebben wij echter nog het stapgeluid er bij. Je voelt dit zelfs trillen tot in onze salon.

Meteen heb ik een bedrijf laten komen en een vals plafond gestoken met 15cm geluidsisolatie (meer kon niet want anders was ons plafond te laag). Het luchtgeluid is iets beter maar het contactgeluid is niet echt beter. Heel vervelend als je s morgens in je bed ligt en de buren opstaan om 6. Ze stappen wel stil, want ze weten van het probleem, maar dan nog. Je schrikt wakker van het gebons.
Hij heeft wel al beloofd iets te zullen doen, maar voorlopig kan hij niets ondernemen want hij heeft geen budget meer. Begrijp ik ergens wel, maar ik heb ook een krediet moeten nemen hiervoor. Maar bon.

Was dit niet eerder de verantwoordelijkheid van de vorige eigenaar (verkoper)? Moet dit niet aan bepaalde geluidsnormen voldoen als je zoiets verkaveld (woning boven woning). Ruimtelijke ordening kan me hierbij al niet helpen en burgerlijke rechtbank zegt een architect te moeten aanspreken.

Weet er iemand wat mijn opties zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 27 apr 2016 20:53

Antwoord onder voorbehoud: je zou kunnen proberen procederen met bijkomende hinder als gevolg van verzwaarde last van het gebruik van de zolder door het heersend erf. k Zou een (betalend) advies van een in die materie beslagen advocaat vragen. t Is vrederechter dus de initiele kosten zouden kunnen "meevallen"

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 apr 2016 08:40

Kan opgelost worden als bovenbewoners een vast tapijt op de vloer leggen, met daaronder een geluidsisolerende plaat.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”