Loon en contract conciërge in een groot appartementsgebou

Werminvaller
Topic Starter
Berichten: 4

Loon en contract conciërge in een groot appartementsgebou

#1 , 24 apr 2016 13:04

Beste,
Als eigenaar in een groot appartementsgebouw en tevens lid van de RvME zit ik met een vraag.
We hebben een conciërge in dienst fulltime sinds december 2010 met een contract.
Het contract bepaald een loon van 2200 € per maand en geeft geen voordelen in natura.
in werkelijkheid geeft hij een loon van 3400 € ongeveer met voordelen in natura, dit is nooit een beslissing geweest van de AV ( algemene vergadering )!
Zijn pc ( paritair comité ) 323 bepaald een loon van ongeveer 2000 € per maand.
Graag hadden wij dit veranderd en een loon dat meer realistisch is van ongeveer 2400 € per maand.
De vorige syndicus geeft daar nooit willen naar luisteren, maar de nieuwe syndicus wel maar geeft wat schrik voor de juridische klachten eventueel.
Wat kunnen wij als eigenaars doen, is het mogelijk dit wettelijk terugschroeven van het loon en met een contract waarbij de voordelen in natura duidelijk opstaan?
Hopend op een antwoord,
Mvg Nico Huysveld lid van de Raad van Mede Eigendom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 apr 2016 13:40

hoe lang kreeg hij al dat loon van 3400 euro? wie heeft dat ooit verhoogd?

Werminvaller
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 24 apr 2016 14:39

Sinds een tweetal jaar. Wij als RvME hebben er altijd over gediscuteerd met de vorige syndicus maar die hield een grote paraplu boven zijn hoofdi
Het loon is aangepast door de syndicus zonder dit punt op de vergadering te brengen en te stemmen!
Vorig jaar was hij in ziekenverlof en kreeg controle was niet thuis en kreeg een uitnodiging om op controle te gaan, is daar niet op ingegaan met resultaat een weekloon niet uitbetaald, dit hebben ze dan wel op de agenda geplaatst om terug betaling van dat weekloon wat goedgekeurd is tegen het arbeidsreglement in! waar wij van de RvME toen fel over gediscuteerd hebben zonder resultaat. Zijn contract spreekt duidelijk " geen voordelen in natura" terwijl hij zijn appartement en elektriciteit en verwarming betaald krijgt door de VME ( vereniging van eigenaars ).

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 apr 2016 08:16

Kan je eens duidelijkmaken wie de volgende zaken goedkeurde en hoe lang geleden:
- verhoging van het loon (als ik het goed lees eenzijdig door de syndicus?)
- extralegale voordelen (onduidelijk wie dit goedkeurde)
- goedkeuring week ziekte (ook onduidelijk)

Datum van verhoging is ook van belang. Je kan niet zomaar iets afnemen wat al jarenlang goedgekeurd is.

Werminvaller
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 02 jan 2017 10:25

Beste,
Sorry ben er even uit geweest.
Eerst en vooral de beste wensen voor 2017.
Ik heb in juli mijn ontslag gegeven als lid van de RvME 2 anderen zijn ook gevolgd, maar ik volg nog alles als eigenaar.
De conciërge geeft nu een contract gekregen ondertekend op 12-10-2016, zelf weten wij dit nu nog maar en zonder dit op de vergadering te plaatsen en goedkeuring van de eigenaars te vragen!
Vermoedelijk is dit door de RvME en de rekencommissaris goedgekeurd in samenspraak met de syndicus!
De RvME bestaat uit 1 persoon op dit ogenblik!
De voordelen in natura zijn destijds door de controle van het fod. sociale zekerheid maar zijn nu nog uitgebreid met meer voordelen waaronder gratis water ten belopen van een bedrag.
Het loon inclusief de voordelen in natura bedraagt nu ongeveer 3150 € per maand terwijl het pc 323 het geeft op ongeveer 2200 € per maand, dit werd vastgesteld door de Syndicus!
De week dat hij in ziekteverlof was en geen controle kon vastgesteld worden waarbij hij geen loon ontvangen geeft, geeft de syndicus dit op de agenda geplaatst om hem die week onbetaald terug te laten betalen! wat mij betreft tegen zijn arbeidsreglement is!
Ik zou je wat bewijsstukken kunnen doorsturen zodat alles wat duidelijker is indien mogelijk.
Mvg

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”