Termijn BAV vooor ontslag syndicus

Maverickiam
Topic Starter
Berichten: 5

Termijn BAV vooor ontslag syndicus

#1 , 23 apr 2016 21:20

De syndicus heeft een aangetekende brief gekregen om binnen de 30 dagen een uitnodiging voor een BAV te verzenden met als agendapunt zijn ontslag (BW Art. 577-6 § 2).
Hij is natuurlijk niet gehaast om zijn eigen begrafenis te regelen.
Wat als hij netjes binnen de 30 dagen een uitnodiiging stuurt voor een BAV binnen een jaar?
Ik vind geen termijn in de wet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill
Berichten: 715

#2 , 24 apr 2016 15:22

Wet:

Behalve in spoedeisende gevallen, wordt die bijeenroeping ten minste vijftien dagen vóór de datum van de vergadering ter kennis gebracht, tenzij het reglement van mede-eigendom in een langere termijn heeft voorzien.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#3 , 24 apr 2016 15:33

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 24 apr 2016 18:34

Ik vind geen termijn in de wet.
Ik ook niet.
Er staat een minimumtermijn in de wet (minstens 14 dagen op voorhand), maar geen maximumtermijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill
Berichten: 715

#5 , 24 apr 2016 18:54

Ik ook niet,maar normaal gaat de syndicus dezelfde tijdspqnne nemen die hij ook nam bij jaarlijkse av.
Ik vermelde de wet, om in mijn tweede post te verwijzem naar opzegvergpeding.
Het h kan zijn dat de opzegvergoeding groter is dan enkele maanden langer aanblijven.
En dan is dit de figuurlijke grens.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Maverickiam
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 24 apr 2016 19:18

De syndicus heeft geen geschreven contract. Vóór de wet van 2010 was het voldoende om de aanstelling te melden in het verslag van de AV, en dat is het enige dat hij heeft.
Gezien het ontbreken van een wetgeving omtrent een maximum termijn, kan hij ons dus nog lang aan het lijntje houden. Wat doe ik dan?

naicwill
Berichten: 715

#7 , 24 apr 2016 19:24

1 De aansprakelijkheid van de syndicus ten aanzien van de VME

De wet kwalificeert de opdracht van de syndicus duidelijk als een lastgeving of een mandaat. Toegepast op de mede-eigendom betekent dit dat de rechtshandelingen die de syndicus stelt in het belang van de mede-eigendom, in naam en voor rekening van de VME worden gesteld. Enkel de VME zal aldus in principe gehouden door de gestelde rechtshandelingen.

Deze lastgeving wordt wettelijk beschouwd als een contract. De aansprakelijkheid van de syndicus ten aanzien van de VME is bijgevolg contractueel.

Zoals reeds kort werd aangestipt, kan de syndicus evenwel enkel aansprakelijk gesteld worden door de VME wanneer hij zijn taak niet of slecht uitvoert.

De VME zal aldus moeten aantonen dat de syndicus een persoonlijke fout heeft begaan. Deze persoonlijke fout kan bestaan uit een nalatigheid, onvoorzichtigheid of zelfs laattijdigheid in de uitvoering van zijn opdracht.

Om te beoordelen of de syndicus een fout heeft begaan, zal het gedrag van de syndicus in kwestie moeten vergeleken worden met dat van elke andere normale en zorgvuldige syndicus in dezelfde omstandighede
n.

Gelukkig worden evenwel niet alle syndici over dezelfde kam geschoren. Het criterium van de normale en zorgvuldige syndicus zal immers strenger dan wel minder streng worden ingevuld naargelang het respectievelijk een professionele, dan wel een onbezoldigde syndicus betreft.

Typische voorbeelden van situaties waarin er een persoonlijke, contractuele aansprakelijkheid ontstaat van de syndicus zijn onder meer een slecht onderhoud van de liften, het nalaten een collectieve verzekeringspolis af te sluiten voor het gebouw of de verzekeringspremies te betalen en het nalaten om een algemene vergadering bijeen te roepen wanneer dit noodzakelijk is.
http://www.adlex.be/nl/team/1968-kristi ... mentsrecht
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Maverickiam
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 24 apr 2016 22:25

OK, laat hij dan feitelijk een contract hebben, maar dan toch geen clausules van opzegtermijnen of opzegvergoedingen.
Blijft de vraag hoe lang hij een BAV voor zijn ontslag kan uitstellen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 24 apr 2016 22:31

Tot op het einde van zijn lopend contract vrees ik!
Tenzij men hem dagvaardt wegens onwezenlijk lange termijn?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Maverickiam
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 24 apr 2016 23:01

Het mandaat is begonnen in 2011 voor 3 jaar.
In 2014 geen verlenging aangevraagd en stilzwijgende verlenging is niet meer toegelaten, dus heeft hij geen contract meer, of zie ik dat verkeerd.

naicwill
Berichten: 715

#11 , 25 apr 2016 10:22

"Blijft de vraag hoe lang hij een BAV voor zijn ontslag kan uitstellen."

Indien hij de volle dertig dagen benut alvorens hij de uitnodigingen verstuurt
zou ik hem in gebreke stellen indien datum een maand of meer later is
dan dag versturing uitnodiging av.Dit is volgens mij een termijn die elke normale
en zorgvuldige syndicus respecteert
Laatst gewijzigd door naicwill op 25 apr 2016 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#12 , 25 apr 2016 10:44

"In 2014 geen verlenging aangevraagd en stilzwijgende verlenging is niet meer toegelaten, dus heeft hij geen contract meer, of zie ik dat verkeerd."

Noch de syndicus noch de vme hebben na 3 jaar de wet gevolgd, maar zijn mondeling vereengekomen
dat hij mocht voortdoen.
"Een geschreven contract is juridisch geen meerwaarde op een mondeling contract. Mondelinge overeenkomsten binden evenzeer."
Lees dit op quimmo
http://www.quimmo.be/nl/forum/syndicus- ... t-syndicus

Deskundige Peter Leyseele in een vorige post
"Houd er wel rekening mee dat wanneer een syndicus met onmiddellijke ingang wordt ontslagen en wanneer er op dat moment niet in een vervanger wordt voorzien, dat de VME in een juridisch vacuüm belandt. Op dat moment is ze als het ware als een schip zonder kapitein dat op zee dobbert."
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=30927
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”