verkrotten door vruchtgebruiker

Lowigie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

verkrotten door vruchtgebruiker

#1 , 13 apr 2016 21:50

Situatie even uitleggen want het is vrij ingewikkeld.
Onze moeder was weduwe voor ze hertrouwde met een kinderloze man.
Onze vader is dus vrij jong gestorven .
Onze stiefvader heeft mij en mij zuster nooit willen adopteren .
De relatie tussen ons en onze stiefvader is echter ook nooit 100 % geweest.
Enkele jaren gelden hebben mijn stiefvader en mijn moeder samen geïnvesteerd ( huis gekocht ) in een huis dat ze verhuurden .
Het was toen al duidelijk dat stiefvader enkel maar aan de huurinkomsten dacht en niet aan een deftig onderhoud van het huis .
Ik en mijn zuster hebben er toen al vaak op aangedrongen dat hij het huis beter moest onderhouden maar hij slaagde al onze raad in de wind , en van toen af aan veranderde zijn gedrag ook t.o.v ons .
Wij merkte dat hij leugens vertelde tegen onze moeder betreffende het onderhoud van hun huurhuis , moeder kon dit niet controleren aangezien ze nimmer mobiel was .
Na enige tijd trok de huurder eruit en liet mijn stiefvader het huis helemaal aan het lot over .
Wij hebben meermaals stappen willen ondernemen hiertegen maar moeder wilde geen ruzie tussen ons en stiefvader .
Het huis stond dus gewoon te verkrotten en wij hebben dit alles maar moeten aanzien .
Moeder is nu enkele jaren overleden tijdens de uitéénzetting van de erfenis bleek dat moeder ook nog een schenking gedaan heeft aan stiefvader en hij voor een deel tussen zit en dus buiten vruchtgebruiker ook mede eigenaar is .
Vandaag de dag staat het huis er miserabel bij de structuur van het dak en het gebouw is niet meer om aan te zien .
Wij waren van plan om een voorstel aan stiefvader te doen mbt de verkoop van het huis , maar stiefvader is enkele weken gelden in spoed opgenomen in ziekenhuis en hij is nu in rusthuis .
Volgende week komt vrederechter die een aanvraag tot bewindvoering moet onderzoeken , aangevraagd door een broer van stiefvader en dus ook erfgenaam.
Broer van stiefvader wil dus bewindvoerder worden .
Kan dit voor ons problemen geven m.b.t het huis dat stiefvader heeft laten verkrotten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 apr 2016 09:02

De grote onderhoudswerken, zoals de herstellingen aan het dak, vervangingen van de ramen, enz... zijn voor de Naakte eigenaars, dus voor jullie.
Vruchtgebruiker dient enkel het kleine onderhoud (huurdersonderhoud) uit te voeren.

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 14 apr 2016 09:48

De vruchtgebruiker is er aan gehouden de in vruchtgebruik gegeven onroerende goederen te onderhouden. In voorkomend geval dient hij ook de herstellingen tot onderhoud te doen. De grove herstellingen blijven daarentegen ten laste van de blote eigenaar, behalve indien zij veroorzaakt zijn door een verzuim van herstellingen tot onderhoud sinds het begin van het vruchtgebruik. Nochtans kunnen de partijen (naakte eigenaar en vruchtgebruiker) in hun overeenkomst tot vestiging van het vruchtgebruik afwijken van deze regels.

De herstelplicht van de vruchtgebruiker is dus veel breder dan die van de huurder. De huurder staat – tenzij anders wordt overeengekomen – enkel in voor het onderhoud en voor de kleine huurherstellingen. De vruchtgebruiker dient daarentegen alle herstellingen voor zijn rekening te nemen, behalve de herstellingen die de wet als grote herstellingen omschrijft. Dit zijn de herstellingen aan zware muren en gewelven, de vernieuwing van balken en daken, enz.

Voor meer info: zie : http://www.habitos.be/nl/kopen-huren/al ... iker-2742/

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 14 apr 2016 12:04

het is ingewikkelder dan dat. Als ik de post goed begrepen heb, meen ik dat de stiefvader ook voor een deel eigenaar is van de woning. Hij is dus deels vruchtgebruiker en deeld naakte eigenaar. Dat betekent in elk geval dat hij de woning niet had mogen laten verkrotten. Hij had mogelijke herstellingn moeten bespreken met de mede-eigenaars. Hij heeft dat verzuimd. De mede-eigenaars hadden wel jaarlijks een rondgang kunnen eisen mbt de toestand van de woning. In elk geval kan de herstelling van de wonng geeist worden. Ik vermoed dat je best een advocaat onder de arm neemt...

Lowigie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 apr 2016 17:06

Inderdaad dit dachten wij ook.
Stiefvader heeft ons steeds toegang geweigerd tot dat huurhuis .
Herstellingswerken aan het huis ( die we zelf wilden uitvoeren ) werden geweigerd door stiefvader .
Stiefvader is dus inderdaad ook voor een deel naakte eigenaar .
Stiefvader word in de komende dagen bezocht door vrederechter wegens dementie en voorlopige bewind .
Kunnen wij stiefvader aansprakelijk stellen om de woning op zijn kosten te laten herstellen zodat het terug verhuurt kan worden , hij heeft er tevens voor gezorgd dat het huis sterk in waarde is gedaald .

chantika
Berichten: 961

#6 , 15 apr 2016 19:24

Probeer eens om uit onverdeeldheid te treden. Met meerderen eigenaar zijn geeft soms problemen. Grote kans dat hij het wil verkopen, juist omdat het niet verhuurd is. Praat eens met de bewindvoerder.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”