Tekortkoming syndicus

Chanthelma
Topic Starter
Berichten: 98

Tekortkoming syndicus

#1 , 05 apr 2016 16:03

Ik heb een vraag in verband met de aanpak van de tekortkomingen en de verantwoordelijkheden van de syndicus.

1/ Sedert 2010 werden er geen algemene vergaderingen meer gehouden in een gebouw.
2/ De aanpassingen statuten noch het huishoudelijk reglement werden uitgevoerd voor 01/09/2014, noch voorgesteld op een AV.
De wet op de mede-eigendom van 2 juni 2010 voorzag dat de syndicus voor 1 september 2011 een aangepaste versie van de bestaande basisakte, het reglement van mede-eigendom en het huishoudelijk reglement ter goedkeuring diende voor te leggen aan de algemene vergadering. Voor zover de algemene vergadering op hetzelfde of een later tijdstip geen wijzigingen aanbrengt aan de basisakte, was voor de aangepaste tekst van het reglement van mede-eigendom geen authentieke akte vereist.
De wet van 1 juni 2011 verlengde de termijn voor de coördinatie van de statuten met twee jaar zodat nu voor 1 september 2014 elke syndicus een aangepaste versie aan de algemene vergadering zou moeten hebben voorgelegd.
De huidige wet voorziet wel dat de syndicus een aangepaste versie van de statuten en het huishoudelijk reglement aan de algemene vergadering moet voorleggen.
Tot op heden werd er nog geen toiletage van de statuten, reglement van mede-eigendom gebeurd noch kenbaar gemaakt op een AV.
3/ Geen enkel 6-maandelijks vreslag van de RVM werden tot op heden verstuurd naar de mede-eigenaars.
4/ Contract syndicus : vanaf 2007 voor 3 jaar. Nieuwe wetgeving 2010 : contract kan niet meer stilzwijgend worden verlengd. Betekent dat het contract sedert 2010, daar er geen AV meer heeft plaatsgevonden, niet meer werd vernieuwd.
Er werd wel ieder jaar commissie betaald, maar dus geen voorlegging van de afrekeningen, geen décharge, geen aanpassingen statuten noch huishoudelijk reglement.

Ik heb de syndicus hierover per mail geïnterpelleerd. Een maand geleden kreeg ik de vraag om hierover samen te zitten.

Wat nu? Contract syndicus? Kosten toilettage via notaris? Verantwoordelijkheden?

Er bestaan dus sedert 2010 geen verslagen van algemene vergaderingen, de aanpassingen statuten en reglement van mede-eigendom moeten passeren via een notaris. Welke verantwoordelijkheden draagt de syndicus en hoe hier op anticiperen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vv-ke
Berichten: 174

#2 , 05 apr 2016 16:27

Kunnen jullie niet jaarlijks opzeggen met de syndicus? Wij hadden ook een syndicus die alles op zijn beloop liet. Normaal hebben wij AV in juni, nu hebben wij met de bewoners een uitzonderlijke AV bijeen geroepen om de syndicus af te zetten en een nieuwe te kiezen.
We hebben eerst een nieuwe syndicus gecontacteerd, deze gevraagd wat we moesten doen. En nu hebben we de nieuwe, en die is aan 't wachten op al de documenten betreffende ons gebouw, hiervoor heeft de ontslagen syndicus één maand de tijd.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”