Afvoer regenwater buur via mijn regenwaterafvoerleiding

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

Afvoer regenwater buur via mijn regenwaterafvoerleiding

#1 , 03 apr 2016 19:46

Betreft enkele vraagjes!

Mijn dochter heeft een huis gekocht, nu hebben we enkele rare zaken gezien die volgens ons niet kunnen.

Het huis dat mijn dochter gekocht heeft was van de zelfde eigenaar als het huis ernaast dat momenteel leeg staat en te koop.

Nu heeft die waarschijnlijk omdat voor de verkoop deze 2 woningen zijn eigendom waren om de kosten te drukken het regenwater laten afvloeien via de afvoer van het huis van mijn dochter, zowel de voorkant als de achterkant.

Nu loopt die afvoer aan de achterbouw van zijn daken over de gevel van mijn dochter haar muur van de keuken, wat geen zicht is.

De tuin van de buur, toch ruim een 75m² is volledig beklinkert en ligt daardoor een 10 cm hoger, volgens de huurster die het gekochte huis momenteel huurt loopt het water bij hevige regenval in mijn dochter haar tuin, er groeit dus niks, is eerder een slijkpoel, maar bij de renovatie wordt deze voorzien van drainagebuizen, dan is dat probleem al opgelost.
Haar tuin komt kunstgras daar mijn dochter allergisch is aan gras, daardoor de drainage om de buren aan de andere kant niet op te zadelen met nog meer waterellende.

Dan is er bij de buur een nieuwe rookafvoer geplaatst zo een gedwongen afvoer en die komt binnen de 5 meter van een slaapkamerraam, mijn man moet de nieuwe gedwongen rookafvoer tot op hoogte brengen van de buur aan de andere kant om in orde te zijn voor een OCB attest.

De buur heeft dus geen regenwaterafvoer naar het riool, moet dit zo blijven of kan ze eisen dat de buur een eigen rioolaansluiting legt!?
Wat natuurlijk niet simpel zal zijn daar dan de hele vloer van veranda-keuken-badkamer en living moet opengebroken worden bij hem.

Aan de straat kant is dit ook via mijn dochter haar afvoer, maar dat is enkel in de kruipruimte te zien, stoort ze zich niet aan.



Nu is aan dit hele watergeval 1 positieve kant, moest ze gaan voor regenwaterecuperatie heeft ze wel de beschikking over heel veel regenwater :P

Blijft er enkel de lelijke afvoer over haar keukengevel, deze kan eventueel via het plat dak van haar keuken wegvloeien naar de afvoer keukendak, is toch al die lelijke storende buis weg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 apr 2016 20:02

Dit is zeker niet ongewoon wat dit regenwater betreft, ga eens zien in haar aankoopakte !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 apr 2016 20:04

De buur moet zorgen dat zijn regenwater niet bij uw dochter in de tuin komt. Er is geen wettelijke verplichting dat ieder huis zijn eigen afvoer moet hebben. Het is wel beter om later geen problemen te hebben bij een verstopping.
Is er soms een erfdienstbaarheid voorzien in de akte?
Die zaken zijn toch gezien bij de bezichtiging van het pand. Waarom toen dan de verkoper er niet over aangesproken?.

Reclame

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#4 , 03 apr 2016 21:01

In de aankoopakte staat dat er geen erfdienstbaarheid is.

Bij het bezichtigen voor de koop ging dit via een makelaar, de eigenaar kreeg ze pas te zien bij tekenen van de compromis en bij de notaris.

De afvoerbuis dachten we in eerste instantie dat dit was van eigen dak, maar nu blijkt na inspectie deze niet zichtbaar vanop het dak deze mooi (allee lelijk) bij de dochter haar afvoer is aangekoppeld.

We kunnen deze lelijke in het zicht lopende afvoer wel over haar plat dak van de keuken laten afvoeren, maar mag ze dat!?
Maar we veronderstellen dat dit eerst zo was en bij overvloedige regenval het water over de dakrand van het plat dak van de keuken loopt en daardoor de regenpijp horizontaal aflopend over haar keukengevel is geplaatst.

Moest dit zo zijn dan mag de buur via een andere nog te maken afvoergat van zijn platdak waar dan al zijn regenwater op samenkomt via de andere kant onder het aan te leggen terras zijn regenwater afvoeren, maar dit mag hij dan wel zelf betalen die aanleg regenwaterafvoer en bijhorigheden.

Maar we kunnen eerst proberen het regenwater af te voeren via eigen plat dak, als dit niet overloopt bij stortbuien heeft ze daar geen probleem mee.

De vertikale regenwaterpijp waar de buur zijn horizontale regenwaterafvoerpijp bij inkomt zou weg moeten voor aanleg veranda, de afvoer wordt dan binnensmuur gelegd, anders loopt die storende regenpijp daar in de veranda!

Het water van de beklinkerde tuin zal opgelost zijn door de drainage, het huis van de buur zal ooit wel eens verkocht worden en wie wilt een volledige beklinkerde tuin, dus die zal wel dan anders aangelegd worden.
De drainage doen we om de buren aan de andere kant geen ruzie mee te krijgen (en geen drijvend kunstgras) omdat door er in eigen tuin kunstgras komt en een groot terras dit anders de andere buren zou belasten met het verschuiven van haar probleem naar de andere buren toe.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 03 apr 2016 23:39

Gezien geen erfdienstbaarheden in koopcontract eens met jullie notaris gaan praten.
Met de vraag hoe op te lossen best starten met een vriendelijk briefje van jullie notaris wegens verborgen gebreken ( erfdienstbaarheid).
Zowel de buis als de opgehoogde tuin die betegeld is en afwatert naar uw zijde wat blijkbaar ook niet in uw akte staat.
U hoeft dit soort zaken niet te tolereren maar wel stap voor stap uw recht opeisen.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#6 , 04 apr 2016 00:07

Dan moet de dochter wel wachten met naar de notaris te gaantot de huurster eruit is wegens overdracht huurwaarborg.
Het is maar om geen onnodige toestanden te krijgen over de huurwaarborg.
Verkoper wilt liever de huurwaarborg meteen overdragen aan huurster.

De vorige eigenaar kan die waarborg volgens de bank Crelan niet overdragen op mijn dochter, wel rechtstreeks naar de huurster.
De huurster wil liever nu meteen haar waarborg terug voor het einde van het vroegtijdig opgezegd contract, ze verhuist einde mei.
Maar mijn dochter vertrouwd dat niet, de koper zou ondertussen kunnen overlijden, of er zou schade kunnen zijn bij de verhuis van de huurster en dan moeilijker te verhalen als zij op voorhand haar huurwaarborg al zou terug gekregen hebben.

Komt er in het kort op neer dat er geen datum geprikt kan worden als alle 3 samen kunnen komen op de bank!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 04 apr 2016 09:02

Wat heeft de huurwaarborg hier nu mee te maken. De regenwaterbuizen zijn onroerend en dus iets voor de eigenaar. HWB is iets voor de huurder, die niet te zeggen heeft over die regenwaterbuizen.
Stuur een AS naar verkoper van de woning, en wijs hem op dat verborgen gebrek. Eis dat hij die buizen binnen de XX dagen wegdoet. Huidige huurder heeft hier TOTAAL NIETS mee te zien.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 04 apr 2016 11:19

Wat is er verborgen aan een gemeenschappelijke regenwaterafloop, die via de gevel in een buis loopt?

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#9 , 04 apr 2016 14:02

Mava105, natuurlijk heeft de huurwaarborg er niks mee te maken, maar de overdracht daarvan liggen zowel verkoper als huurster dwars, verkoper wilt er zijne tijd niet insteken en voor verhuurster past geen enkele datum, in feite wilt ze meteen haar huurwaarborg terug. Verkoper-koper en huurster moeten daarvoor samen naar Crelan!!
Als er nu een aangetekend schrijven naar de verkoper gestuurd word, voor de overdracht van de huurwaarborg voltooid is gaat verkoper waarschijnlijk nog meer dwars liggen.

Bedoel daar in feite mee pas als huurster uit de woning is (einde mei!) en de huurwaarborg is vrijgegeven we een aangetekend schrijven naar verkoper kunnen sturen, of andere stappen daar tegen te ondernemen.

Daar de woning van de buur (leegstaand) te koop staat zien we de eigenaar niet meteen zijn eigen regenwaterafvoer via eigen riolering af te voeren, omdat die er niet is, moet die alles openbreken.
En die gaat liever eerst verkopen en dat aan de toekomstige koper ervan overlaten.

Tekeningske om misschien het beter te begrijpen.
Zoals het nu is
Afbeelding


Zoals we het netjes zouden kunnen oplossen zonder dat de buur alles hoeft open te breken.
Afbeelding


Tekeningen zijn niet op schaal!!

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 04 apr 2016 17:03

Plat dak buur naar tuin buur lijkt me logischer.
Nog wanneer is akte verleden want van dat ogenblik zijn volgens mij de verplichtingen van huurder en verhuurder ( als het over dat huis gaat) overgedragen op uw dochter en zal deze met de aankoopakte in rechte treden bij de bank en dient zij de huurwaarborg vrij te geven.
Of de verkoper tijd heeft of niet of ben ik ergens fout in het lezen van...

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#11 , 04 apr 2016 20:39

Franciscus, de huurwaarborg overdracht komt volgende week in orde, er is een gemeenschappelijke datum vastgelegd vandaag.

De akte is verleden op 23 maart 2016.


Inderdaad dat plat dak buur naar zijn tuin logischer is, maar deze is beklinkerd en naar waar gaat al dat regenwater lopen, juist naar onze tuin.

De 2 huizen stonden gezamenlijk te koop en het huis dat nog te koop staat heeft wel een beerput maar geen afvoer naar de riolering.
We vermoeden omdat de 2 huizen van de zelfde eigenaar was (en zelfs allebei eigendom waren door erfenis en daarvoor ook gezamelijk gekocht zijn van 1 eigenaar) deze in de woning van de dochter een nieuwe rioolaansluiting gelegd heeft en daar zijn overloop van zijn beerput op heeft aangesloten!
We hebben deze woning ook bezocht, daardoor weten we dit.

Bij de dochter haar kelder zie je duidelijk een nieuwe rioolleiding lopen naar straat en recht naar de veranda.
Volgend jaar wordt de nieuwe veranda aangelegd en de vloer ervan open gebroken, zo zullen we meer te weten komen.
Daar er een aparte afvoer komt van het regenwater om dit te kunnen gebruiken voor de regenwaterrecuperatie, kan nu niet omdat onze wc en zeer waarschijnlijk de overloop van de buur zijn beerput er ook is op aangesloten.

In feite zitten we er niet mee in via de aanleg van zijn afvoer onder ons nieuw terras te leggen = meer regenwaterrecuperatie!

Zie nieuwe tekening, zo is het denken we momenteel.

Afbeelding

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 04 apr 2016 22:09

Maar gezien geen erfdienstbaarheid op papier in de akte is volgens mijn bescheiden mening de aansluiting onder uw huis illegaal.
Het huis van uw dochter heeft toch een eigen beerput hoop ik?
De huurster zit toch in het huis van uw dochter die van 23 maart eigenaar is en dus de aan te spreken persoon is voor de huurwaarborg.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#13 , 04 apr 2016 23:12

Franciscus, mijn dochter haar huis heeft voor zover wij weten geen beerput, of die moest onder de bestaande veranda zitten.

Met zulke oude huizen van de jaren '30 mag je vanalles verwachten.

Die huurwaarborg is volgende week in orde, overdracht vorige eigenaar naar huurster.
Dan stort de huurster in het bijzijn van mijn dochter de waarborg op een nieuwe spaarrekening.

mjers
Berichten: 1788

#14 , 05 apr 2016 11:44

Beerput zal niet aanwezig zijn. bij oude huizen is er vaak een rechtstreekse aansluiting op de riool.

Voor uw situatie is de wet niet echt duidleijk.
Aan de ene kant is die buur verantwoordelijk voor de afvoer van zijn eigen water en mag hij niet over uw eigendom lopen met zijn afvoer.
Aan de andere kant zou het weigeren van die afvoer een veel groter nadeel zijn voor uw buur, dan dat dit een voordeel zou opleveren voor uw dochter.
En dus zou de rechter zich weleens kunnen beroepen op rechtsmisbruik. Daarbij kan die buur zich waarschijnlijk beroepen op verjaring. Die buur moet dan bewijzen dat die afvoer er al minstends 30 jaar (voordurend en zichtbaar) ligt. (op voorwaarde dat er geen erfdienstbaarheid in de akte staat)

U had ook de kans om deze afvoer te zien tijdens de bezichtiging. Zolang alles zichtbaar is kan u de verkoper van de woning niets kwalijk nemen. Als koper heb je ook een informatieplicht.

Echter!!, die buur is wel verantwoordelijk voor een goede afwatering in zijn tuin. Ik zou in uw plaats niet zomaar aanvaarden dat het water uit zijn tuin in uw tuin afloopt. Dit kan u gebruik als een toegeving van uw kant in een minnelijke schikking.

Stel dus voor dat u drainage gaat leggen in uw tuin in ruil dat hij ervoor zorgt dat die afvoer onder de grond gelegd wordt. Dit lijkt mij de eerlijkste en beste oplossing.
Een uitspraak van de rechtbank zal naar mijn inschatting gelijkaardig zijn .

Weigert hij, dan kan je stappen ondernemen tegen de slechte afwatering uit zijn tuin. En dit zal hem op het einde van de rit veel meer zorgen en geld kosten dan die afvoer aan te passen.

Veel succes!

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#15 , 08 apr 2016 16:56

Ondertussen zijn we wat te weten te komen.

De buur zou de woning niet verkopen daar hij niet de som krijgt die hij wilt.

Hij gaat als na enkele maanden blijkt dat hij het huis niet verkocht krijgt er terug zelf gaan inwonen en een grondige renovatie doen van het huis.
Er zou dan een afwatering beklinkerde tuin komen en een eigen rioolaansluiting.



Maar nu heeft ondertussen zonder dat de dochter het wist de vorige eigenaar de huurwaarborg vrijgegeven aan de huurster.
Deze heeft de huurwaarborg nodig voor de huurwaarborg van haar nieuw huurappartement, waarschijnlijk wijsgemaakt aan de vorige eigenaar.

De bank Crelan vind dat er geen fout is begaan!
Dat mag zo volgens hun zonder dat de dochter aanwezig is en terug op een geblokkeerde rekening is gestort.

Nu wilt de huurster maar de helft van de huurwaarborg teruggeven mits de dochter daarvoor een papier ondertekend dat ze deze som ontvangen heeft, hebben een donkerbruin vermoeden dat de laatste maand huur niet voldaan zal worden daar de huurster zal verwijzen naar de gestorte helft van de huurwaarborg als gewone gestorte som op de dochter haar bankrekening.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”