Mede-eigenaar weigert te betalen

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

Mede-eigenaar weigert te betalen

#1 , 03 apr 2016 19:15

Effe de situatie kort schetsen.
Mijn moeder is eigenaar van een 1 appartement in een enkele bouw van 6 appartementen en 1 dakappartement.

Er was 1 gemeenschappelijke watermeter.
De rekening liep de spuigaten uit daar het water verdeeld werd door het aantal gedomicilieerden.
Dan werd er beslist op elke appartement een tussenmeter (die hij ook nog niet betaald heeft) te plaatsen.

Het waterverbruik zakte plots met meer dan 50%, gevolg dat grootverbruikers er nu moesten op letten omdat ze vroeger anderen lieten mee betalen in hun verbruik.

Nu is de eigenaar van het dakappartement een zeer moeilijk mens en kan zich niet houden aan welke regel ook.

Betaald sindsdien dat de watermeters zijn geplaatst niks meer van kosten, staat al voor meer dan 2500€ achter en dit loopt maar op!

Daar meneer op een dakappartement woont komt die rechtstreeks met de lift binnen, eigen slot in de lift om naar het 7de te kunnen gaan.

Nu zou op de stijgleiding van het water op het 6de onder hem het water kunnen afgesloten worden om zo hem toch te proberen te dwingen zijn achterstand te betalen, maar mag dit!?

De syndicus doet niets meer dan brieven schrijven maar dit haalt niks uit en enkele mede-eigenaars willen dan weer niet meebetalen voor een juridische procedure.

Er mag ook niet gerookt worden in de lift, maar meneer steekt telkens in de lift een sigaar aan zodat altijd de lift ernaar stinkt.
Gaat ook telkens de gang en andere delen van het gebouw gekuist zijn zijn hondje uitlaten, er is een park er recht over en dan met slijkpootjes alles bevuilen, dat hondje kan daar niks aan doen.

Om maar mee te geven dat hij telkens alles eraan doet om iedereen het leven zuur te maken die hem maar op de vingers durft te tikken.

Maar de syndicus en mede-eigenaars vrezen dat er betalingsproblemen zijn, meneer heeft al enkele jaren een budgetmeter!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 apr 2016 19:58

Je mag het recht niet in eigen hand nemen, dus ook geen water afsluiten.
Oplossing is naar de vrederechter gaan, en eventueel zijn eigendom gedwongen laten verkopen om de achterstand te recupereren.

naicwill
Berichten: 715

#3 , 03 apr 2016 20:16

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#4 , 03 apr 2016 21:13

Kan je dat via een vrederechter een gedwongen verkoop tot stand brengen?

En wat als er nog andere schulden zijn, welke voorrang zouden kunnen hebben tegenover de medeeigenaars?
Dat de medeeigenaars geen kosten maken van advocaat en dergelijke en ze door mogelijke andere hogere schulden op de laatste plaats komen en bot vangen.

Of gaan de kosten die hij nog moet betalen mee in der verkoop van zijn appartement?
Met andere woorden erft de koper van zijn appartement deze nog te betalen kosten!?

We hebben zo een bruin vermoeden dat de syndicus er niet veel aan doet, met andere woorden de andere zotten (medeeigenaars betalen toch in zijn plaats).

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 04 apr 2016 08:53

Fragment uit de tekst van naicwill

Verder is het ook aan uw syndicus om tijdig (gerechtelijke) actie te ondernemen tegen wanbetalers. De syndicus is hoofdelijk aansprakelijk voor fouten die hij maakt bij de uitoefening van zijn functie, waarbij nalaten om op te treden tegen achterstallen zeker als een fout aanzien kan worden. De raad van mede-eigendom of een individuele eigenaar moet zo nodig de syndicus onder druk zetten indien hij zelf niet tijdig het initiatief neemt om op te treden. Let op: een syndicus mag niet op eigen initiatief voor de VME naar de rechtbank trekken, tenzij dit in de statuten voorzien is. In het andere geval moet hij hiervoor een mandaat krijgen van de algemene vergadering.

Een vrederechter is de gepaste man om deze zaak te regelen. Zet uw syndicus onder druk, beslis eventueel hem te vervangen.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#6 , 04 apr 2016 20:50

Mava105, mijn moeder heeft zo een gedacht dat de syndicus een prutser is, als je de opmaak van de afrekeningen bekijkt zegt dat al genoeg, geprint op 1 zijdig gebruikt papier en die tekst zigzaggend doorstreept met een viltstift!!!!!

Teksten die herhaald staan door foutieve kopiëren en plakken.

Maar ja hij vraagt niet veel en daar de meeste medeigenaars vrekken zijn..................................

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 04 apr 2016 22:37

Is dat een syndicus aangesloten bij BIV.
Eventueel zelf lid worden van een eigenaarsvereniging die kunnen u bijstaan als lid.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#8 , 04 apr 2016 23:05

Dat weet ik niet of die aangesloten is bij BIV, zal ik donderdag aan mijn moeder vragen.

bosprocureur
Berichten: 6857

#9 , 05 apr 2016 08:53

Dat weet ik niet of die aangesloten is bij BIV, zal ik donderdag aan mijn moeder vragen.

Dat kan je zelf gemakkelijk checken op naam via :

http://www.biv.be/

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#10 , 08 apr 2016 16:58

Gisteren zo druk gehad en vergeten te vragen naar de naam van de syndicus aan mijn moeder, zal voor morgen zijn.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”