verjaring gemene muur

marsrider
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

verjaring gemene muur

#1 , 31 mar 2016 01:39

Indien de scheidingsmuur al meer dan 30 jaar oud is, wordt de scheidingsmuur tussen 2 percelen dan automatisch een gemene muur of bestaat daar nog altijd onzekerheid over en moet je effectief geregistreerd staan als gemene muur?

Ik wil namelijk een beroepsschrift indienen bij de deputatie, maar ben niet zeker of het beter is om te claimen dat de muur hierdoor zeker gemeen is of ik beter stel dat er een groot vermoeden is dat de muur gemeen is, want wie beslist hier nu eigenlijk over?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 mar 2016 08:11

Ik wil namelijk een beroepsschrift indienen bij de deputatie, maar ben niet zeker of het beter is om te claimen dat de muur hierdoor zeker gemeen is of ik beter stel dat er een groot vermoeden is dat de muur gemeen is, want wie beslist hier nu eigenlijk over?
Indien er geen muurovername is geweest in het verleden, is die muur ook niet gemeenschappelijk. Ben ooit in een procedure verwikkeld geweest waar er een muur stond die wel 100 jaar oud was. Buurman brak zijn eigendom af en zette nieuwbouw. Bepaalde delen van de oude muur gebruikte hij en nam die in bezit. Voor de rechtbank werd hij in het ongelijk gesteld en moest alsnog de muur overnemen.
Dus ik denk dat die 30 jarige verjaring hier niet speelt.


Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 31 mar 2016 12:14

Mava105. :"Dus ik denk dat die 30 jarige verjaring hier niet speelt."

https://www.google.be/search?q=gemene+m ... e&ie=UTF-8

Citaat Einstein:
"Het is niet dat ik zo slim ben; ik blijf alleen langer met vraagstukken bezig."
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 31 mar 2016 15:14

In mijn geval ging het over niet eerder in gebruik genomen muurdelen. Afgebroken pand buurman had maar 2 bouwlagen. De nieuwbouw had er 3. Het niet mandelige muurgedeelte was minstens 100 jaar oud, maar was voordien nooit in gebruik genomen. Buurman wilde dit gratis aanslaan met dezelfde argumenten, maar die vlieger ging dus niet op.

marsrider
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mar 2016 16:44

Ok bij mij is er wel een afdak die tegen de muur steunt, maar het is een lange muur en het gedeelte dat de buur wil verlagen ligt verder dan het afdak..maar is dat niet allemaal open ter interpretatie?

Ik weet niet zeker of het beter is dat ik tov de deputatie stel dat het vermoeden groot is dat het een gemene muur is of beter niet..

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”