Gas- en waterleidingsbuizen + kleur ramen

jokertjen
Topic Starter
Berichten: 1

Gas- en waterleidingsbuizen + kleur ramen

#1 , 28 nov 2007 19:59

Beste,

Ik heb een appartement gekocht, en bij het renoveren zijn we tot de constatatie gekomen dat de gas- en waterleidingsbuizen langs mijn appartement komen en zo naar de andere gaan.
Ik heb me laten vertellen door een architect dat niet meer mag, dat alles in de gang moet gelegd worden. Bestaat hieromtrent enige regelgeving?
Ik ben ook van plan om de ramen van mijn appartement te vernieuwen, mag ik dan zelf de kleur bepalen van de ramen langs de buitenzijde?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Mvg,

Joke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 28 nov 2007 20:58

Enkel deels antwoord:
mag ik dan zelf de kleur bepalen van de ramen langs de buitenzijde?

U moet de bouwvergunning nagaan: daarin staat de kleur van de ramen beschreven en het is enkel voor dat kleur dat er een vergunning is.
Daarenboven moet U de rechten van de mede-eigenaars in het appartementsgebouw respecteren: er kunnen ook nog bepalingen staan in de basisakte van het gebouw.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 29 nov 2007 09:32

In 99% van de gevallen wordt het model van de vensterramen opgelegd door de VME (= de AV en niet de syndicus).

Maar het is ook bijna steeds nodig om een bouwvergunning aan te vragen. Want de "harmonie" van het geheel heeft zijn belang voor de gemeenschap.

Voor wat de gas-, water- en andere leidingen betreft: het gebouw is conform als het voldoet aan de normen, zoals bepaald in de oorspronkelijke bouwvergunning EN aan een inspectie door de brandweer.

Maar ... als een renovatie wordt gevraagd, waarbij een bouwvergunning noodzakelijk blijkt, dan is het mogelijk dat de gemeente eist dat de nutstvoorzieningen voldoen aan de huidige basisnormen.

Dat is laatst werd recent geëist na een brand in een ondergrondse parking, waarbij de gas afgesloten werd door de brandweer voor het volledige gebouw. Zij kon pas terug aangezet (na meerdere weken) nadat bewezen was dat de leidingen voldeden aan de huidige dichtheidsnormen. Een verplaatsing ervan werd niet geëist. Dat zal ook zeer zelden gebeuren, omdat de structurele ingrepen verstrekkend kunnen zijn.

Je kan een inspectie van de brandweer vragen. Op basis daarvan kan je eventueel voorstellen doen aan de AV.

Voor het kleur: het is niet omdat anderen 140 km rijden op de autostrade, dat jij dit ook mag doen. Het volstaat dat iemand een klacht ingediend, dat je uiteindelijk alles in de oorspronkelijke staat moet herstellen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”