Nalatigheid syndicus?

Tony1982
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Nalatigheid syndicus?

#1 , 26 mar 2016 18:05

Volgende situatie stelt zich:
Ik ben in april 2015 eigenaar geworden van een appartement. In februari 2015 is op de algemene vergadering overeengekomen dat er werken aan de schouw (gemeenschap) moesten gebeuren, en dat bijgevolg alle ketels (privé) moesten vervangen worden (omdat atmosferische ketels niet meer conform zouden zijn, enfin dit is niet echt relevant voor het probleem dat zich nu stelt).
Bij de aankoop van mijn appartement ben ik hiervan op de hoogte gebracht dat dit er zat aan te komen, dus dat is ook geen probleem.

In september krijg ik van de syndicus bericht dat de werken op dag x zouden gebeuren. Een week voor aanvang van de werken krijg ik opnieuw een mail met de melding dat ze een week worden uitgesteld, en dat ze plots 3 dagen zouden duren.
Ik heb hierop onmiddellijk teruggemaild naar de syndicus dat dit voor mij onmogelijk was en dat er een andere regeling moest getroffen worden. Daarop krijg ik antwoord dat ik zelf de firma maar moet contacteren om een nieuwe afspraak te regelen.
Alle regelingen hierrond zijn altijd al door de syndicus zijn geregeld. Logisch, want voor de werken aan de schouw moet immers toegaan tot verschillende eigendommen mogelijk zijn, de schouw is dan ook gemeenschappelijk, dus lijkt het me normaal dat dit de verantwoordelijkheid is van de syndicus om een regeling te treffen die voor alle eigenaars past.
Dit heb ik dan ook teruggemaild, en ik heb ook nog eens uitdrukkelijk gezegd dat ik geen contact zou nemen met de firma en nogmaals gezegd dat het op die datum onmogelijk is. Buiten één telefoontje, dat ik gemist heb, is hier geen reactie meer opgekomen.

De syndicus heeft dan nagelaten de firma opnieuw te contacteren, en de firma was natuurlijk present op de dag waarop het voor mij onmogelijk was.

Nu wil de syndicus mij de kost van die nutteloze verplaatsing aanrekenen omdat ze mij “op de hoogte gebracht hebben van de data van de werken, en omdat ik akkoord zou zijn gegaan om de werken te laten uitvoeren”. Ik heb echter nooit mijn akkoord gegeven. Ik heb zelf nooit inspraak gehad aangezien ik nog geen eigenaar was toen dit beslist is op de algemene vergadering. Het lijkt mij dan ook niet terecht dat die kost mij wordt aangerekend. Ik heb immers duidelijk en meermaals gemeld dat het niet mogelijk was. In mijn ogen is dit dan ook nalatigheid van de syndicus.

Meningen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 26 mar 2016 19:36

Staat er niet in de statuten van het gebouw dat u toegang moet verlenen telkens dat nodig is voor werken?
Een klassieke formulering.
Indien u verhinderd was had u de syndicus in staat moeten stellen uw appartement te betreden.
Dat u nog geen eigenaar was toen de beslissing ter zake werd genomen is irrelevant.

Ik vrees dat de andere eigenaars die extra kost niet zullen meebetalen. Zij hebben niets fout gedaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 26 mar 2016 20:16

Hopelijk woon je niet in een blok met 200 appartementen, waar iedere bewoner graag een andere dag wil. Dan zou het werk één jaar aanslepen. Vermist je in een mede-eigendom niet alleen woont moet er soms water in de wijn gedaan worden, en had je de sleutel moeten afgeven aan iemand die wel aanwezig kon zijn. Ik vrees dat je zal moeten betalen.
Zijn de werken ondertussen gedaan? Anders vrees ik dat je ook nog eens de bijkomende verplaatsingen van aannemer zal mogen betalen.

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 27 mar 2016 10:51

2.3. TOEGANG TOT HET PRIVATIEF DOOR DE SYNDICUS ALS ALGEMEEN BEWAARNEMER.

Lees volledig artikel
https://www.law.kuleuven.be/jura/art/38n4/delaey.htm
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 27 mar 2016 13:50

In het kort komt het erop neer dat de syndicus enkel in duidelijke noodsituaties het appartement mag betreden.
Maar dat sluit niet uit dat een eigenaar wegens uitzonderlijke omstandigheden -zoals werken aan gemene delen waarvoor toegang tot de privatieven is vereist- toestemming kan verlenen aan de syndicus om in zijn afwezigheid om die welbepaalde reden het appartement te betreden.
De eigenaar kan dat steeds weigeren en niet ingaan op die vraag, maar dan is hij meteen wel veranrwoordelijk voor de schade die de VME hierdoor zou lijden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill
Berichten: 715

#6 , 28 mar 2016 10:46

"Staat er niet in de statuten van het gebouw dat u toegang moet verlenen telkens dat nodig is voor werken?
Een klassieke formulering"

Geen carte blanche
https://www.google.be/search?q=Privatie ... e&ie=UTF-8
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 28 mar 2016 11:39

Natuurlijk geen carte blanche.
Maar werken aan gemene delen beletten omdat men onder het motto van pricavy alle toegang weigert
of aan er zijn voeten aan veegt, blijft ook niet zonder gevolgen.
En daar gaat het hier over. Als we dat niet zeggen sturen we TS met een kluitje in het riet en dat willen we toch niet?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill
Berichten: 715

#8 , 28 mar 2016 12:07

Inderdaad en dat staat duidelijk im mijn twee juridisch onderbouwde links..
Citaat Einstein:
"Waarom allerlei kennis van buiten leren die we makkelijk in naslagwerken kunnen opzoeken."
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”