Nutsleidingen buren door privé.

mysteryliner
Topic Starter
Berichten: 14

Nutsleidingen buren door privé.

#1 , 25 mar 2016 10:48

Hoi,

Ik probeer te achterhalen of nutsleidingen van de buren in mijn appartement voor problemen kunnen zorgen?
Ik denk dan bijvoorbeeld aan verzekering die zich terugtrekt indien de waterleiding van de buren stuk is (al dan niet aan mijn kant) en waterschade veroorzaakt.

.....het betreft een appartement dat ik 2 jaar terug gekocht heb.. (een huis dat vroeger omgebouwd werd tot 4 appartementen. Door 1 familie waarin elk broer 1 appartement hadden).
...toen kwam het blijkbaar niet zo nauw.

De blok bevat enkel een kleine gemeenschappelijke kelder waarin 4 gas/ watermeters staan.
Hier gaan er gas en waterleidingen omhoog door mijn privé ingang, (ingewerkt in een vals muurtje/hoekpunt)
...lopen omhoog naar mijn "verwarmings kot" op het eerste verdiep. (Hier gaan mijn leidingen naar de nodige kranen, etc...)
De andere gaan nog verder omhoog naar m'n zolder, waar ze verdwijnen in de scheidingsmuur naar de buren.

Enkele voorbeelden... Er is brand, zou de verzekering problemen maken (snellere verspreiding hierdoor... En we weigeren betaling)
Hun waterleiding is versleten aan mijn kant, er komt een lek, en de buurman legt de schuld/ kosten dan bij mij.
Er is een waterlek en de verzekeringen proberen de kost op mijn verzekering te schuiven.
.....zo kan ik nog 100 scenario's bedenken.

Ook veroorzaakt dit onzekerheid of alles wel afzonderlijk is (en niet bijvoorbeeld een aftakking van mijn meter is waarvan ze gratis water/gas kunnen afnemen) :?

.....
Ik zou het enorm appreciëren indien ik wat meningen/ mogelijke oplossingen zou krijgen hierover.

Hartelijk dank!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adsummam
Berichten: 581

#2 , 26 mar 2016 07:20

Is er een basisakte ?
U kan verwachten dat de opsteller ervan met de notaris overlegd gehad heeft over enkele van deze moeilijkheden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 26 mar 2016 12:16

Geen abnormale situatie. In mijn nieuwbouwappartement gaat de buizenschacht ook door alle appartementen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 mar 2016 12:37

Indien deze leidingen in dragende muren zitten, liggen ze eigenlijk in een gemeenschappelijk deel van de bouw, want de dragende constructie is gemeenschappelijk. (ook al ligt ze in uw appartement)

mysteryliner
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 26 mar 2016 18:08

Ze komen gewoon uit de vloer, en lopen in de hoek omhoog. (Hier is dan een stukje gyproc voor gezet)
....Op de zolder gaan ze door de gemeenschappelijke muur.
Na overleg met die buurman blijkt dat die leidingen bij hem over heel de zolder lopen, om vervolgens naar beneden naar zijn onderbuur te gaan. :lol:

Te gek voor woorden.
Voor mezelf niet zo een probleem. (Enkel de vraag of dit kwa verzekering, brandveiligheid geen problemen kon geven)
....maar voor mijn buurman betekent het wel dat hij zijn zolder amper kan inrichten, hij moet over heel de zolder de buizen gaan verstoppen die daar wat in de midden hangen.
Geeeeeez!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 mar 2016 20:09

In de tijd dat de CV leidingen nog niet in de chape werden gelegd, liepen deze steeds (altijd) van de ene verdieping naar de andere. Dus niets nieuw s onder de zon. Waarom informeer je eens niet bij uw verzekering? Dan heb je een antwoord van een betrokkene

mysteryliner
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 29 mar 2016 12:15

In de tijd dat de CV leidingen nog niet in de chape werden gelegd, liepen deze steeds (altijd) van de ene verdieping naar de andere. Dus niets nieuw s onder de zon. Waarom informeer je eens niet bij uw verzekering? Dan heb je een antwoord van een betrokkene
Wanneer het ergens in de hoek steekt zoals bij mij, ok.
Maar bij mijn buurman, die verliest letterlijk het gebruik van een kamer, omdat die leidingen in het midden van zijn spel lopen.

I.v.m. Vragen aan verzekeringen.... Ik probeer altijd eerst zo te informeren.
Want je gaat letterlijk tegen de verzekering zeggen dat ze niet meer moeten uitbetalen.
Terwijl brand het af voor dat je het probleem hebt kunnen herstellen, dan kun je nog geluk hebben dat men het probleem niet kan terugvinden in het puin.

.....misschien heb ik een negatiever beeld van verzekeraars, maar ik heb altijd de ervaring gehad dat ze elk lettertje omdraaien om iets te zoeken waardoor ze niet moeten betalen.

...in ieder geval bedankt aan allen voor de info.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”