Ben ik verplicht om mee uit onverdeeldheid te treden ?

ean
Topic Starter
Berichten: 12

Ben ik verplicht om mee uit onverdeeldheid te treden ?

#1 , 24 mar 2016 12:19

Sinds overlijden vader zijn bankrekeningen (spaar en effecten) in onverdeeldheid (6 kinderen), met vruchtgebruik voor moeder.
Ook de ouderlijke woning is in onverdeeldheid met vruchtgebruik moeder.
Moeder woont nu in een zorgcentrum, is dement. Onlangs is een bewindvoerder aangesteld om haar goederen te beheren.
Woning staat leeg, wordt best verkocht.
1 broer wil uit onverdeeldheid treden voor alle rekeningen (spaar en effecten), ook voor het geld dat verkoop van de woning zou opleveren (woning zal eerst verkocht worden) . Ikzelf heb dit geld momenteel niet nodig, dus ik wens mijn deel niet op te vragen.

3 vragen:
1. Ben ik als mede-eigenaar verplicht om ook uit onverdeeldheid te treden ?
Met andere woorden: ben ik verplicht om ook mijn deel van de gelden op te nemen en vruchtgebruik aan moeder te vergoeden ? Of is het mogelijk dat enkel mijn broer zijn geld hier uit haalt en de rest onaangeroerd laat? (De effectenrekening bevat een aantal effecten dat deelbaar is door 6.)
2. Als enkel mijn broer uit onverdeeldheid treedt, ben ik dan verplicht om de kosten die hieraan verbonden zijn (notaris, administratie, …) mee te betalen ?
3. Heeft mijn broer de expliciete toestemming van de andere 5 kinderen nodig om zijn deel op te vragen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 24 mar 2016 16:31

Tenzij uw moeder schenkt (wat ze niet kan daar een bewindvoerder aangesteld is) blijft het roerend vermogen op de bankt tot na het overlijden van uw moeder.

Huis is ws 50% volle eigendom (haar helft) en 50% vruchtbebruik met elk van de 6 kinderen 1/12de naakte eigendom. Als huis verkocht is krijgt uw moeder nog haar helft en de waarde van het vruchtgebruik en elk van de 6 kinderen 1/12de van de waarde van de naakte eigendom.

willyboy
Berichten: 897

#3 , 24 mar 2016 17:55

Uw moeder deelt nog eens mee in die 50 procent . Zo ben je je niet met 6 maar met 7 voor die 50 procent van uw vader .

Reclame


willyboy
Berichten: 897

#5 , 25 mar 2016 10:18

Als er een verdeeldheid komt ,zal deze op het vredegerecht uitgevoerd worden .Als vrederechter vind dat er onvoldoende voor de moeder is zal alles geen doorgang vinden . Er moet rekening gehouden worden met haar leeftijd en haar mogelijke noden tot aan haar dood .

ean
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 25 mar 2016 20:08

Misschien was ik niet echt duidelijk in mijn vraagstelling: het gaat over rekeningen en effecten waarvan moeder GEEN mede-eigenaar is. Ze heeft hierop ENKEL het vruchtgebruik.
De 6 kinderen zijn de naakte eigenaars van dit geld en effecten.
Moeder dus niet. Haar 'naakte' deel van de nalatenschap werd al apart aan haar toebedeeld na overlijden van vader (15 jaar geleden).
Mijn broer wil dus enkel het deel opvragen wat hem toekomt, dus waar hij reeds de naakte eigenaar van is. Hij moet natuurlijk het vruchtgebruik aan moeder vergoeden (8%, want moeder is 84 jaar).
Als mijn broer 'zijn' deel opvraagt, ben ikzelf dan ook verplicht om 'mijn' deel op te nemen en vruchtgebruik en onkosten te betalen ? Of kan de rest dan in onverdeeldheid blijven onder de overige 5 kinderen ?

adsummam
Berichten: 581

#7 , 26 mar 2016 07:07

Herlees link.

Uw broer treedt uit de onverdeeldheid.
Daarna zet u de onverdeeldheid met 5 verder.
Met het arrest van 20 september 2013 besliste het Hof van Cassatie dat artikel 815 van het Burgerlijk Wetboek niet van toepassing is op de vrijwillige mede-eigendom. Aangezien er hier sprake is van een gewilde situatie, kunnen de mede-eigenaars de verdeling niet eisen.
Weinig realistische oplossing voor roerende goederen.

ean
Topic Starter
Berichten: 12

#8 , 26 mar 2016 17:25

OK, dat is nu duidelijk.
Broer A heeft dus onze toestemming expliciet nodig om uit onverdeeldheid te treden. Broer B wil hem die niet geven.
Broer A wil niet handtekenen voor verkoop van de woning vooraleer hij ieders toestemming heeft om uit onverdeeldheid te treden.
Woning staat ondertussen 2 jaar leeg en te verkommeren. Cirkeltje dus.
Zal dus zo blijven tot overlijden moeder. Benieuwd of de verkoop van de woning dan wél lukt. Als er dan nog iets van overschiet tenminste. :(

adsummam
Berichten: 581

#9 , 26 mar 2016 21:14

Het wetsarsenaal is niet uitgeput.
https://www.notaris.be/notaris/het-nota ... e-praktijk
In veel gevallen zult u zonder vergoeding raad kunnen bekomen voor talrijke nevenaspecten.
http://notarim.be/openbare-verkoop
Deze openbare verkopingen zijn vrijwillige openbare verkopingen, maar zij worden gehouden ten overstaan van de Vrederechter van de ligging van het goed ter bescherming van de belangen van minderjarigen, de beschermde personen……….
Ofwel zijn alle eigenaars het over de verkoping niet eens, en werd deze bevolen door de rechtbank.
In uitzonderlijke gevallen kan de verkoping ook enkel als voorwerp hebben een onverdeeld deel of de naakte eigendom.
De wet verbiedt tegenwoordig gewag te maken van het gedwongen karakter van een verkoping.

ean
Topic Starter
Berichten: 12

#10 , 26 mar 2016 21:35

Dank voor deze info !
Toch nog niet direct een hopeloze zaak dus. Hopen maar dat bewindvoerder 'in belang' van moeder kan zorgen voor een oplossing.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”