scheidingsmuur

marsrider
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

scheidingsmuur

#1 , 23 mar 2016 22:34

Mijn vraag is ivm de scheidingsmuur in de tuin tss mij en die van de buur.

De buur wil langs zijn zijde een dakterras plaatsen en daarom de muur inkorten. Dit betekent dat langs hun kant de muur minder zal zijn dan 2 meter hoog waardoor ze makkelijker bij mij binnen kunnen kijken.

Ik lees volgens:

ART. 663. Een ieder kan, in de steden en voorsteden, zijn nabuur verplichten om bij te dragen tot het bouwen en herstellen van de afsluiting die dient tot scheiding van hun in die steden en voorsteden gelegen huizen, binnenplaatsen en tuinen; de hoogte van de afsluiting wordt vastgesteld volgens de bijzondere verordeningen of de vaste en erkende gebruiken; en, bij gebreke van gebruik of verordening, moet elke tussen naburen tot scheiding dienende muur die voortaan gebouwd of wederopgebouwd zal worden, een hoogte hebben van ten minste tweeëndertig decimeter [ ... ], de kap daarin begrepen, in de steden van vijftigduizend en meer zielen, en van zesentwintig decimeter [ ... ] in de andere steden.

Betekent dit ook dat wanneer een buur de muur wil inkorten het 3m20 of 2m60 hoog moet blijven (afhankelijk van het aantal inwoners in de stad) en dit als argument kan gebruikt worden tegen de vergunning?

Is deze wet ook van toepassing indien de muur vanaf de grond hoger is in totaal, maar niet vanaf het eerste verdiep zoals bij de muur langs de kant van de buur? Op de grond langs zijn kant zal er namelijk een lokaal gebouwd worden op het gelijkvloers en zal de scheidingsmuur vanaf het eerste verdiep minder dan 2 meter 60 zijn.

Tot slot, hoe zit het nu precies met de verjaring ivm gemene muren? Wordt de scheidingsmuur automatisch gemeenschappelijk na X aantal jaren?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding