Verkoop huis

Bubblegum
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verkoop huis

#1 , 21 mar 2016 17:21

Beste,
Ik heb een vrij complex probleem. Door omstandigheden zijn mijn broer en ik beiden eigenaar geworden ( al enkele jaren geleden) van het huis van onze ouders. Mijn moeder (vader is gestorven) heeft het vruchtgebruik van het huis, doch verblijft sinds zeer kort in het rusthuis.
Nu echter is mijn broer, als zelfstandige, failliet verklaard...en laat heel wat schulden achter. De curator wil de helft van het huis verkopen. Men heeft mij gevraagd om deze helft te kopen.
Wat als ik dit niet doe? Kan men de andere helft verkopen ? Wat als iemand de andere helft zou kopen...hoe moet het dan verder? Ik heb bijvoorbeeld geen zin om er veel geld in te steken.
Het is me een beetje onduidelijk allemaal.
Alle raad is welkom.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pelikaan
Berichten: 154

#2 , 21 mar 2016 17:42

Wellicht is een Notaris de aangewezen instantie om hier klaarheid in te scheppen.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 21 mar 2016 19:16

Men dient niet in onverdeeldheid te blijven dus curator kan als 'beheerder" van uw broer zijn naakte eigendom de verkoop vragen (eisen).
Edoch uw moeder heeft het vruchtgebruik. Dan zal dat ook moeten afgekocht worden door partij(en) - iets wat uw moeder moet willen en u moet willen inkopen.

Best inderdaad een notaris raadplegen die u vertrouwt.

Reclame

Bubblegum
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 apr 2016 21:09

Ondertussen bij de notaris geweest en deze wil kost wat kost het huis verkopen...en beweert dat ik verplicht ben mijn helft mee te verkopen.
Kan ik hier iets tegen doen ? Uiteindelijk wil ik niet dat het huis verkocht wordt zolang mijn moeder leeft.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”