Hagen

Fds1939fds
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hagen

#1 , 21 mar 2016 09:49

Is klimop geplaatst tegen een afrastering wel degelijk een haag omdat er sprake is van een atypische haag en hoe hoog is de max. Hoogte

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 21 mar 2016 11:53

Ja dit is wel degelijk een haag en is niet toegelaten indien de afsluiting dichter dan 0.5 m tegen een erfgrens staat.
Maximale hoogte in de achtertuin is 2 m.

Let op: dit is de algemene wetgeving. Kan verschillen per gemeente.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 21 mar 2016 12:06

Waarom zou klimop die langs een omheining groeit beschouwd moeten worden als 'haag'? Staat die term gedefinieerd in de wetgeving?

Heb mijn dikke Van Dale niet bij de hand maar Wikipedia zegt:

'Een haag is een dichte rij struiken die ongeveer eenmaal per jaar geschoren wordt. Een heg is een dichte rij struiken die vrij mogen uitgroeien en die hooguit een keer in de twee jaar worden geknipt en vaak nog minder frequent.'.

Ik stel de vraag gewoon, heb me nog nooit verdiept in dit probleem.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 21 mar 2016 20:40

Waarom zou klimop die langs een omheining groeit beschouwd moeten worden als 'haag'? Staat die term gedefinieerd in de wetgeving?

Heb mijn dikke Van Dale niet bij de hand maar Wikipedia zegt:

'Een haag is een dichte rij struiken die ongeveer eenmaal per jaar geschoren wordt. Een heg is een dichte rij struiken die vrij mogen uitgroeien en die hooguit een keer in de twee jaar worden geknipt en vaak nog minder frequent.'.

Ik stel de vraag gewoon, heb me nog nooit verdiept in dit probleem.
Een haag is een heel ruim begrip...
In de praktijk spreekt men van een dode en een levende afsluiting.

Een dode afsluiting mag tot tegen de erfgrens, een levende moet op een halve meter.
Het spreekt voor zich dat klimop rond een draadafsluiting de dode afsluiting tot leven brengt. Dit is dus niet toegelaten.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mar 2016 23:14

Maximale hoogte in de achtertuin is 2 m.
Volgens welke wetgeving? Ik heb vruchteloos gezocht.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 22 mar 2016 08:55

Er zijn toch plaatselijke reglementen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, verkavelingsvoorschriften, enz. die kunnen opleggen hoe hoog een haag mag worden of welk type afsluiting toegelaten is.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mar 2016 11:50

Er zijn toch plaatselijke reglementen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, verkavelingsvoorschriften, enz. die kunnen opleggen hoe hoog een haag mag worden of welk type afsluiting toegelaten is.
Uiteraard. Er zijn ook plaatselijke gebruiken. In het kanton Borgloon mag een haag op 0,5 meter van de perceelsgrens 3 m hoog zijn.
Maar er zijn nogal wat plaatsen waar er geen plaatselijke reglementen enz. zijn.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”