reservefonds gebruiken zonder toelating A.V.

nicolas
Topic Starter
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

reservefonds gebruiken zonder toelating A.V.

#1 , 18 mar 2016 14:48

De syndic maakt gebruik van het reservefonds om het werkkapitaal aan te zuiveren. Mag niet zonder toestemming van de A.V. Volgens de wet op de mede-eigendom kan ik hier niets van terug vinden dat dit niet mag. Is er een artikel voorzien in een van de wetgevingen waarop wij ons kunnen beroepen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 18 mar 2016 15:05

art 577-8 B.W.

"5° het vermogen van de vereniging van mede-eigenaar s te beheren; voor zover als
mogelijk dient dit vermogen in zijn geheel geplaatst te worden op diverse rekeningen,
waaronder verplicht een afzonderlijke rekening voor het werkkapitaal en een
afzonderlijke rekening voor het reservekapitaal; al deze rekeningen moeten op naam
van de vereniging van mede-eigenaars worden geplaatst;"

De twee vermogens mogen niet worden vermengd.
Een reservefonds dient niet voor lopende uitgaven.
Wat uw syndicus doet klopt dus niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

nicolas
Topic Starter
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

#3 , 19 mar 2016 10:31

Mijn vraag: waar kan ik terug vinden Art. of wetgeving dat het reservefonds niet dient voor lopende uitgaven??

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 19 mar 2016 12:09

De enige verplichting (in de wet op de mede-eigendom) is dat het geld dat in het reserve­fonds gestort wordt, op een afzonderlijke rekening geplaatst moet worden, los van de rekening waarop het werkkapitaal van het gebouw gestort wordt. De concrete werking van het fonds wordt geregeld in de statuten of in het reglement van het fonds zelf.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”