Toevoegen gemeenschappelijk deel aan privatieven

Chanthelma
Topic Starter
Berichten: 98

Toevoegen gemeenschappelijk deel aan privatieven

#1 , 16 mar 2016 11:49

Nieuwe eigenaar vraagt om het gemeenschappelijk deel, ingang, hall toe te voegen aan zijn privatief.

Basisakte:
Art 18.:
De ingangen en doorgangen, dienstig voor meerdere appartementen zijn in principe gemeenschappelijk.

Zij zullen echter dit karakter verliezen en vatbaar zijn voor privatief genot vanaf het ogenblik dat de apprtementen voor wie zij dienen, toebehoren aan eenzelfde eigenaar.

Vraag van nieuwe eigenaar om op agenda te plaatsen :

Agendapunten algemene vergadering:
· Aanvraag om het gemeenschappelijk gedeelte, aangeduid op het plan van stedenbouw ( ingang/doorgang voor deur van I9 en J9), aan het privatieve deel van het appartement samengesteld uit 9I en 9J toe te voegen, verwijzend naar artikel 19 van de basisakte en artikel 18 van het Gecoördineerd reglement van
Mede-Eigendom van de Residentie en dus bijgevolg aanpassing van de gemeenschappelijke delen voor de mede-eigenaars
En daaruit voortvloeiende: Benoeming syndicus om de vereniging van mede-eigenaars te vertegenwoordigen bij notariële akte.
· Beleefdheidshalve melding van de geplande verbouwingswerken met het oog op samenvoegen van 2 studio’s I 9 & J 9 (privatieve delen) tot één appartement
o Toestemming wegwerken vuilniskoker (I9)
o Toestemming veranderingen “open haard” (I9) zonder afbraak te doen aan de schoorsteen

Volgens mij zijn er 2 verschillende zaken. De nieuwe eigenaar krijgt zonder 3/4 meerderheid automatisch de goedkeuring via de basisakte om het gemeenschappelijk deel te privatiseren.
Maar moet, volgens mij, een vergoeiding betalen aan de gemeenschap voor de oppervlakte welke wordt geprivatiseerd. Dit staat los van de toestemming.
Hoe moet de nieuwe eigenaar te werk gaan??
Plan opmaken architect
Landmeter oppervlakte laten uitmeten, waarde bepalen gemeenschappelijk goed
Akteren aanpassing basisakte via authentieke akte notaris (kosten nieuwe eigenaar)
Schat ik dit correct in?

De vuilniskoker is eveneens gemeenschappelijk. Mag deze worden weggewerkt, lees dichtgemaakt. Dit is een area en mag volgens mij niet worden weggewerkt.

Veranderingen 'open haard'? Dit moet volgens mij alsook eerst op plan worden aangetoond wat men hier nu juist mee bedoelt?!

Graag uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 mar 2016 12:08

Privatief genot is niet hetzelfde als privatief bezit!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 16 mar 2016 12:21

Is die man misschien eigenaar van 2 naast elkaar liggende appartementen die samen uitkomen op eenzelfde hall?

Reclame

Chanthelma
Topic Starter
Berichten: 98

#4 , 16 mar 2016 12:26

Ja, inderdaad. De 2 studio's palen aan elkaar. Er wordt 1 appartement van gemaakt en hij wil het gedeelte hall innemen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”